Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Närke   >   Skagershult   >  
Boken om Skagershult
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Torsdag den 29 oktober 2009 kl. 16.27
Då det saknas mycket kyrkoböcker över denna socken på grund av brand, men det finns en mycket fin bok av Ulf Berggren, han gjorde under sju års tid en rekonstruktion utifrån mantalslängder och boupteckningar mm. Denna bok finns hos vår Hembygdsförening i Västernärke. Bor du inte nära våra trakter så kan du kontakta mig så skall jag hjälpa dig att söka. Det finns namn på 133 gårdar och även ett personregister, så känner du till någon eller båda uppgifterna kan det gå lättare att hitta. Perioden han gjort boken om är från 1635 till 1870.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 30 oktober 2009 kl. 00.29
Hej

För dem som är intresserade så kan de undra om denna bok finns att köpa från hembygdsföreningen eller från upphovspersonen själv.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5153) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Fredag den 30 oktober 2009 kl. 15.42
till Håkan och övriga som undrar, vi har INTE denna bok till försäljning. Men goggla på Ulf Berggren så hittar ni hans adress. Boken trycktes 1991 med hjälp av bidrag från vår förening och den är i halvformat på 460 sidor, den är heller INTE skyddad av copy-right.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5157) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 04 november 2009 kl. 13.35
Varför skulle den inte vara skyddad av copy-right?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5159) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Onsdag den 04 november 2009 kl. 17.14
Till Håkan, sådan fråga måste du ställa till författaren.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5161) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 04 november 2009 kl. 18.14
Visst skulle jag kunna ställa frågan till författaren. En spontan tanke var dock att avskrifter/sammanställningar med mera är per automatik upphovsrättsskyddad såvida upphovspersonen inte själv åsidosatt detta vilket skulle kunna göras.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5162) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Onsdag den 04 november 2009 kl. 19.13
Då det nu ser ut och tycks ha blivit missförståelse av mitt erbjudande av hjälp med att söka uppgifter i Ulf Berggrens bok om Skagershult, så återtar jag härmed erbjudandet att hjälpa till med uppgifter ifrån denna bok.

Sten Norell
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5163) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 04 november 2009 kl. 21.40
Jag tror det är du som missförstår det jag hade att skriva. Det var inte din hjälp jag ville du skulle upphöra med.

Men när du skriver "den är heller INTE skyddad av copy-right" som jag reagerade. Vill påstå att den är upphovsrättsskyddad men det borde inte behöva hindra att man gör citat ur den med källhänvisning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5164) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Torsdag den 05 november 2009 kl. 09.11
Med anledning av föregående inlägg vill jag be att moderator kommenterar den uppkommna diskusionen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5165) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 05 november 2009 kl. 12.37
Upphovsrätten förhindrar kopiering av verk. Men det är ju inte aktuellt här, så låt oss därför diskutera själva Skagerhults-boken under denna rubrik.

Vilka regler som gäller för upphovsrätt är ju en principfråga som är aktuell för alla verk. Den saken diskuteras därför bäst under en egen rubrik.

F.ö. är det beklagligt att Sten tog tillbaka sitt erbjudande om hjälp med att söka efter uppgifter i boken. Finns det någon chans till ompröving av det beslutet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5166) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Norell - Torsdag den 05 november 2009 kl. 13.14
Jodå, självklart ändrar jag mig igen då jag anser att den är så viktig och lite känd och att jag är övertygad om att Ulf Berggren hade denna avsikt också. Så var så goda de som söker hjälp - det går nu bra att kontakta mig igen.

Hälsningar, Sten

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 november 2009 kl. 13.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20198) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 03 juli 2022 kl. 17.04
Ett inlägg (den 3/7 kl. 12.34) har flyttats till Petter Månsson (född 1745).
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)