|
|
Av Jimmy Magnusson - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 21.27
|
Jag söker lite information om Jan Peter Dahl född i Hammar 1810 - 03- 18 och död i Brunneby Östergötland 1862 - 01 - 23. Föräldrar är Peter Andersson född 1782 ev. 15 / 10 i Hammar och moder är Maria Bengtsdotter född 1771 . Först fann jag dem vid Jan Peters födelse i Grindtorp - Brandsjöhult men kort därefter flyttar de till tegelbruket i Olshammar. En undran är varför Jan Peter tar efternamnet Dahl ? När jag tittar i SVAR.RA så ser det inte ut som om de som heter Dahl i efternamn nödvändigtvis är släkt. Någon som har en bra förklaring. Jan Peter hade en dotter Augusta Charlotta Dahl (gift: Johansson) som utvandrade till Amerika. Om någon är släkt, så känner jag till några ättlingar efter henne over there.
|
|
|
Av Jimmy Magnusson - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 21.30
|
|
Bör kanske nämna att Jan Peter Dahl också hade en syster Greta Lena som är född 1813 - 05 - 28 i Hammar.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 augusti 2012 kl. 11.33
|
Hej Jimmy, du får följa familjen och Jan Peter i alla längder - från tiden i Olshammar - så dyker det kanske upp en förklaring på varför han kallar sig Dahl. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 08 augusti 2012 kl. 13.12
|
Hur långt har du kunnat följa honom i husförhörs- och flyttlängder, framåt från Hammar eller bakåt från Brunneby? När har du sett att han har namnet Dahl första gången? (Ändrat av kontoinnehavaren den 08 augusti 2012 kl. 19.31.)
|
|
|
Av Inger Maikisch - Fredag den 21 mars 2025 kl. 11.53
|
God solig dag på er kyrkboksforskare. Trevligt men kan vara svårt. Jag befinner mig nu för första gången i Hammars kyrkböcker, och jag har nu stött på patrull. Jag har nästan alltid kunnat luska ut, men inte nu. Jag har stött på att i st f ortsnamn vid flytt bort eller varifrån kommer, har man skrivit siffror I, II, III i stället. Vad betyder dessa romerska siffror? Ex Hammar Al:16b 1881 - 1886 sid 9 Vore tacksam för hjälp.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 21 mars 2025 kl. 12.05
|
Hammars husförhörslängder är uppdelade på flera volymer för varje tidsperiod. För den här aktuella perioden 1881-1886 är det tre delar. De romerska siffrorna motsvarar alltså det som i dag kallas 16a, 16b och 16c. Och därefter står sidnumret i resp. del. (Ändrat av kontoinnehavaren den 21 mars 2025 kl. 12.06.)
|
|
|
Av Inger Maikisch - Fredag den 21 mars 2025 kl. 12.05
|
Hej igen! Måste tala om att jag löst gåtan! Lite skamsen över min fråga, men jag hade inte upptäckt att det nu blivit flera kyrkböcker rörande samma tidsperiod. Alltså siffran anger den kyrkbok som gäller: I, II eller III. Tack för tanken om Du tänkt hjälpa mig!
|
|
|
Av Inger Maikisch - Fredag den 21 mars 2025 kl. 12.07
|
Tack Jörgen, Du hann före mig! Hjälpsam som alltid.
|
|
|
|
|
|
|