Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (övrigt)   >   Obestämd socken i Skåne   >  
Ryttaren Jon Åkerfält, död 1754 i Tottarp
Detta är en sammanslagning av tre diskussioner: Förutom den ursprungliga "Jon Åkerfält, död 1754 i Tottarp" (med inläggen från november 2015) har också flyttats hit inläggen från "Jon Åkesson, född 1699" (december 2015) och "Hur går jag vidare?" (från den 31/12 2016 till den 4/1 2017 kl. 12.16).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Lördag den 14 november 2015 kl. 12.29
Hej!

Jag letar efter soldaten John Åckerfält. Vet att han gifte sig 21/12 1731 med Bereta Larsdotter i Mölleberga. Han fick 6 barn(två dog i späd ålder). Åke f 1732 (som är min släkting), Lars f 1733, Per f 1735 och Marna f 1737. Alla födda i Görslöv.

John Åckerfält var ryttare i Skånska Dragonregementet, Östra Sallerups kompani, Rote Nordanå 7 och blev antagen 1722 och fick avsked (å egen begäran) 1741. Han dog den 5/5 1754 i Tottarp.
Vad jag har förstått är namnet Åcker/Åkerfält ett soldatnamn. Vet alltså inte vad han hette i efternamn innan han blev soldat. Men namnen Jon/Johnsson och Åkesson har gått som en röd tråd i min släkt fram till min morfar Hilbert Åkesson.

Jag skulle vilja få tips på var jag ska kunna hitta var John Åckerfält är född och vad han hette i efternamn innan han blev soldat.
Tacksam för tips och annat som kan få mig att komma vidare. Jag är lite envis och vill inte inse att det stoppar här...

Med vänlig hälsning
Anitca
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16089) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 14 november 2015 kl. 20.37
På Jons tid hette regementet Södra Skånska regementet till häst (eller Södra Skånska kavalleriregementet); det var först på 1800-talet som det blev ett dragonregemente. Hans kompani var Sallerups kompani. Och hans rusthåll hade först nummer 113, vilket sedan ändrades till 89 (ändringen framgår av rullan 1732).

Jon finns i dessa generalmönsterrullor (GMR):

1722 inget sidnummer (har du Arkiv Digital, så hittar du sidan här: v437191.b5380)
1724 inget sidnummer (AID: v437192a.b1900)
1732 inget sidnummer (AID: v437193.b5560)
1737 sid. 426-427 (AID: v437194.b2170.s427)
1744 inget sidnummer (AID: v437195.b3980)

1722 står att den tidigare ryttaren själv blivit rusthållare, och därför "anskaffat Jon Åcker Fäldt", som är 24 år och skåning.

Enligt åldern här och i övriga rullor bör han alltså vara född omkring 1698. När han dör på våren 1754, så är han enligt kyrkoboken 55 år; om han skulle fylla 56 senare på året, så stämmer alltså det med rullornas ålder.

Det är mycket sannolikt att hans far hette Åke. Jons förste son får det namnet, och den andre får namnet Lars efter sin morfar. Och modern kan ha hetat Marna, som hans första dotter. Soldatnamnet Åkerfält kan alltså bygga på hans patronymikon Åkesson.

Eftersom företrädaren själv värvade Jon, så bör han väl finnas i den närmaste omgivningen, kanske inom kompaniets område.

Börja alltså att söka i födelseboken efter en Jon med far Åke (och möjligen mor Marna), född omkring 1698 i Görslöv, och utvidga sedan sökningen undan för undan med socknar längre och längre bort. Följ sedan de olika 'kandidaterna' fram i tiden för att se vad det blev av dem. Dog de unga, gifte de sig, tog de över föräldragården o.s.v.?

Socknarna hittar du på den här kartan hos SCB: Atlas över rikets indelning 1992 - Malmöhus län (del). Görslöv ligger precis öster om Burlöv. (Bry dig inte om kartans kommungränser. De är ett påfund från slutet av 1900-talet, och helt ointressanta i det här sammanhanget.)

Någon bouppteckning efter Jon kan jag inte hitta i landsarkivets register för Bara häradsrätt. Jag hittade inte heller någon Åkerfält i grannhäradet Oxie (eller Skytts, där "ett ej obetydligt antal" av Oxies bouppteckningar ska finnas). Men du kan ju söka i andra härad också; om Jon omnämns med sitt soldatnamn i någon av föräldrarnas bouppteckningar, så ska han finnas i registret. Men ju längre bak i tiden man kommer, desto färre bouppteckningar finns bevarade, så chansen är väl inte så stor att det finns någon bouppteckning efter någon av föräldrarna.

Men kanske finns det bouppteckning efter något av Jons syskon, där de omyndiga barnen företräds av sin farbror eller morbror Jon Åkerfält? Leta då i bouppteckningsregistren efter Åkesson och Åkesdotter (eller Åkasson och Åkasdotter, som det väl oftast brukar skrivas i Skåne), eftersom registren tydligen inte innehåller andra släktnamn än den avlidnes och dennes makes/makas och barns.

När Jon dör 1754, så är hans yngsta barn 19 och 17 år gamla, alltså omyndiga. Kanske finns något i förmynderskapsprotokollet, som vid den här tiden ska ingå i domboken (enligt landsarkivets förteckning). Tottarps socken hör till Bara härad, så det är alltså i Bara häradsrätt som domboken finns. (Observera att den 5 maj är begravningsdagen. Dödsdagen står inte här, vilket är vanligt i gamla kyrkoböcker. Han bör alltså ha dött i slutet av april, om man inte var väldigt snabb med begravningen.)

Det kan kanske också löna sig att leta igenom domböckerna övriga år som Jon helt säkert bodde här i trakten. De flesta mål vid tinget var tvistemål av olika slag. Om du har tur, så kom han ihop sig med några släktingar... :-) Och även om det inte blir napp här, så får du lära dig mycket om livet i bygden på Jons tid. Görslövs och Tottarps socknar hör alltså till Bara härad, men det är precis på gränsen till Oxie härad (landsarkivets förteckning), och inte heller så långt från Torna härad (landsarkivets förteckning), så du kan ju söka där också.

Arkiv Digital har ännu så länge bara några enstaka domböcker från häradsrätterna för de här aktuella åren, och SVAR har inga alls (på nätet, men de finns på mikrokort - om man fortfarande hyr ut dem?). Men AD har Göta hovrätts renovationer (kopior) av häradsrätternas domböcker fram till cirka 1730. Och originalen för alla år finns på landsarkivet i Lund (se förteckningarna), men jag misstänker att det är mikrokorten som man får läsa där (för att skydda böckerna från slitage).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 november 2015 kl. 21.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16092) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Söndag den 15 november 2015 kl. 17.23
Hej Jörgen!

Jag tackar så enormt mycket för all värdefull information jag har fått av dig. Är så imponerad av ditt kunnande och att du har tagit dig tid att skriva ner allt detta!

Jag är glad att jag märker att jag har tänkt i samma banor med Jons far. Men att hans mor skulle kunna ha hetat Marna tänkte jag aldrig på. Så nu kommer jag att börja med födelseboken i Görslöv

Är glad att jag frågade här på forumet och jag kommer nog att återkomma för att få "utnyttja" ditt kunnande och hålla dig uppdaterad.

Tack än en gång!

Med vänlig hälsning
Anitca
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Onsdag den 02 december 2015 kl. 21.07
Hej!

finns det någon som skulle vilja hjälpa mig att få fram uppgifter om

1. Åcha Jonsson och Elne Tomesdotter som gifte sig i Hörby 1697-02-20. Dödsdag och ev. Barn
2. Jon, född 1699-05-07 i Kågeröd CI :1 (1689-1726) bild 540/sid 50. Föräldrar och ev syskon.

Tack på förhand!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 december 2015 kl. 23.30
Svar på nummer 1:

I Råby tycker jag att det ser som det står i vigselnotisen (Hörby CI:1, inget sidnummer; AID för den som har Arkiv Digital: v110148.b54). Det finns åtminstone en by i Hörby socken som heter det. Om det gäller dem båda eller bara Elna går inte att säga av den notisen; det står i varje fall efter Elnas namn.

Husförhörslängderna i Hörby börjar hundra år senare. För att få veta dödsdag och barn får man därför gå igenom kyrkoböckerna år för år och se om man hittar några födelse- och dödsnotiser.

Mantalslängderna kan man också ha nytta av; där kan man år för år se om de bor kvar på samma ställe.

Någon bouppteckning har jag inte hittat i landsarkivets register till Frosta häradsrätt (dit Hörby socken hör). Men de kan ju ha flyttat och dött inom något annat härad.

--------------------

Svar på nummer 2:

"Dominica Cantate Christnades Åkes barn i Foglesång
n:ne Jon burit af Per Swenssons Hustru i Bleke-
skiära Mölla. Faddr. Lars i Skrijkeberg, Anders
i Apelleboo, Olofz Hustru i Hestahagen, An-
derses Hustru i Rijsagården."

Moderns namn står alltså inte, vilket är vanligt i äldre kyrkoböcker.

Dominica Cantate är den fjärde söndagen efter påsk, och inföll 1699 den 7 maj, enligt almanackan som medföljer programmet Min Släkt. Men observera att detta är dagen som han kristnades, alltså döptes; födelsedagen står inte.

För att få reda på ev. syskon får man göra som jag beskrev i det första svaret.

--------------------

Jag misstänker att du misstänker att denne Jon är son till paret ovan... :-) Är det så?

Vad vet du själv om de här personerna? Och i vilka källor har du funnit de uppgifter som du har?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 december 2015 kl. 23.36
Kanske skulle dessa inlägg flyttas hit: Jon Åkerfält, död 1754 i Tottarp. För de har väl ett visst samband? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Torsdag den 03 december 2015 kl. 21.27
Hej Jörgen!

Ja, jag letar fortfarande efter John Åkerfält! Har letat efter En Jon, född ca1697-1699 med en far som hette Åke. Dessa två är vad jag har lyckats hitta så här långt.
Dock tror jag inte att de har samband, bara två olika Jon med en far som heter Åke...

Jag har börjat med att leta i Arkiv digitalis vigselregister efter en Åke som gifte sig fr 1690 och fram till 1700.
Sen har jag tittat på födda från 1695-1700 efter namnet Jon med en fader som heter Åke (gärna med namnet Jonsson i efternamn).
Jag började letat i Tottarp, Burlöv, Åkarp, Bara, Hyby, Mölleberga, Börringe, Lemmeströ, Knästorp efter födelsenotisen. När jag tyckte att det blev för mycket försökte jag med olika namnkombinationer i vigselregistret och fick då napp på de två i Kågeröd och Hörby. så det är där jag är nu..

Söker jag på fel sätt?

Visste inte att jag kunde fortsätta på Jon Åkerfält tråden. trodde man skulle lägga in det på respektive socken.. Men det är ok att det flyttas.

Tack för dina svar!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 december 2015 kl. 21.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Lördag den 31 december 2016 kl. 14.36
Hej!

Stångar min panna blodig och vet inte hur jag kommer vidare.

Jag letar efter soldaten John Åckerfält. Vet att han gifte sig 21/12 1731 med Bereta Larsdotter i Mölleberga. Han fick 6 barn(två dog i späd ålder). Åke f 1732 (som är min släkting), Lars f 1733, Per f 1735 och Marna f 1737. De första barnen är födda i Görslv och de andra, tror det var från Marna samt det två som dog i späd ålder föddes i Tottarp. Hittar ingen flyttnotis om när de flyttade men misstänker att det har varit någon gång mellan 1735-1737
John Åckerfält var ryttare i Skånska Dragonregementet, Östra Sallerups kompani, Rote Nordanå 7 och blev antagen 1722 och fick avsked (å egen begäran) 1741. Han begravdes den 5/5 1754 i Tottarp.
Vad jag har förstått är namnet Åcker/Åkerfält ett soldatnamn. Vet alltså inte vad han hette i efternamn innan han blev soldat. Men namnen Jon/Johnsson och Åkesson har gått som en röd tråd i min släkt fram till min morfar Hilbert Åkesson. Har kontaktat Krigsarkivet och Soldatregistret men inte fått något napp där.

Jag skulle vilja få tips på var jag ska kunna hitta var John Åckerfält är född och vad han hette i efternamn innan han blev soldat. Samt om hustrun Berete. Har letat i Mölleberga, men hittar inget alls där. Vet ju inte ens hur gamla hon var när de gifte sig.

Hittar inget i bouppteckningsregister, förmodar att det inte upprättades något efter dem (troligtvis för fattiga). Fick tips om förmyndarregister, för dottern Marna var ju omyndig när Jon dog. Någon bör ju ha blivit hennes förmyndare.

Jag vet inte hur jag kommer vidare, ska jag anse det hela slut? Hur gör man, hur gör ni när ni har kommit till en återvändsgränd.?

Vill inte inse att det är slut här...

Med vänlig hälsning
Anitca
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17068) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Lördag den 31 december 2016 kl. 22.08
Jag hade samma problem med "min" soldat Bister. Det fanns då ett kontrakt som upprättades när "drängen Jonasson" blev soldat (Bohusläns regemente 1677-1907: Sotenäs kompani EII:1 (1793-1911) Bild 1280) som löste det problemet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17069) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Söndag den 01 januari 2017 kl. 11.39
Hej Åke!

Tack för ditt svar! Jag har varit i kontakt med Krigsarkivetnsom inte verkade vara så pigga på att hjälpa mig. Full förståelse, för det finns nog inte något kontrakt från 1722 bevarat. LIte ledsamt, men så verkar det vara.

Känns bara frustrerande just nu att det verkar vara helt stopp.

Mvh
Anitca
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17071) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 03 januari 2017 kl. 14.35
Hej Anitha

Det vore bra om du kunde ange källorna till alla uppgifter du lämnar i ditt första inlägg. Som ett exempel din anfader Åke Johnssons födelse:

Görslöv CI:1 (1688-1809) Bild 33 / sid 28 (AID: v109632.b33.s28, NAD: SE/LLA/13135)

Har du skrivit av dopnotiserna för honom och hans syskon? Om inte så gör det. Glöm inte källhänvisningarna. Sedan kanske vi kan hjälpas åt att pussla.

Så samma sak för barnen till Åke Johnsson och hans hustru. Det kan finnas pusselbitar var som helst.

Du skriver att du har varit i kontakt med Krigsarkivet angående din ryttare Åkerfeldt men att de inte verkade vara så pigga på att hjälpa dig. Var har du hittat de militära uppgifterna?

Finns det några åldrar angivna när John Åkerfeldt respektive Bereta Larsdotter dör?

Tottarp CI:1 (1661-1759) Bild 1040 / sid 98 (AID: v112706a.b1040.s98, NAD: SE/LLA/13414)

Då kan man räkna fram en ungefärlig ålder när de gifter sig:

Mölleberga CI:1 (1720-1861) Bild 2430 / sid 307 (AID: v111293.b2430.s307, NAD: SE/LLA/13273)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17072) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitca Persson - Tisdag den 03 januari 2017 kl. 21.29
Hej Christian!

I helgen sätter jag mig ner och skriver ner alla källor jag har och information jag har fått fram!
Militära rullerna har jag läst mig till och även fått hjälp med för ett par år sedan. Hittar Åckerfält i dem, men det står inte
Vad hans riktiga namn är gissar att det är Åkesson.

VIsste inte att jag kunde skriva allt det här, men är tacksam för all hjälp jag kan få!
Har försökt via dopvittnen se om någon skulle kunna vara syskon.. Den enda jag kan hittankabnev vara Beretes bror, men vet inte. tänker kanske
helt fel.

Har du verkligen möjlighet, så vore jag så otroligt tacksam tips på hur jag ska tänka och få input var jag kan leta.

Än en gång ett stort TACk!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 04 januari 2017 kl. 12.16
Hej Anitca.

Jag ser att du har ställt samma fråga i Anbytarforum:

Anbytarforum > Forum > Geografiskt relaterat > Landskap > Skåne > Okänd socken i Skåne > Hur kommer jag vidare?

För att undvika dubbelarbete föreslår jag att vi avvaktar och ser vad du får för hjälp där.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 04 januari 2017 kl. 16.20
De tio senaste inläggen ovan har flyttats hit från andra diskussioner. Fyra (från december 2015) från Jon Åkesson, född 1699 och sex (från den 31/12 2016 till den 4/1 2017 kl. 12.16) från Hur går jag vidare?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)