|
Av Robin Pettersson - Tisdag den 28 februari 2012 kl. 15.23
|
Hej! Jag har börjat med mitt livs historiska forskning kring en sjö som ligger i Sörmland. Den har idag två namn Liksdammen och Likstammen (en förklaring till namnet är att sjön har tre lika stora stammar även kallat vikar). Jag har på en karta från 1600-talet sett att sjön heter L˙ksdammen. Det jag undrar över är vad ordet L˙ks betyder och om någon har en aning varför man döper en stor sjö till dammen? Den finns lämningar efter några kvarnar runt sjön men det är vid inlopp till sjön och inte ett utlopp. Det har slagit mig att det kanske har att göra med kvarnar, bara en gissning? Tacksam för svar /Robin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 februari 2012 kl. 15.40
|
Utan att ha sett ordet med egna ögon, så vågar jag gissa att det inte står "L˙ks", utan "Lijks", som var ett vanligt sätt att skriva långt i.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 februari 2012 kl. 16.00
|
Jag har nu tagit en titt hos Ortnamnsarkivet (SOFI). Det är tydligen Likstammen (med olika stavningar) som är det gamla namnet. I så fall är väl -dammen bara en förvanskning av namnet, p.g.a. att namnet har missuppfattats eller "korrigerats" (som är ett allt för vanligt öde för gamla ortnamn). För tolkning hänvisar man till E. Hellquists "De svenska sjönamnen 1", sidan 340.
|
|
|
Av Robin Pettersson - Tisdag den 28 februari 2012 kl. 18.43
|
Hej! Stort tack Jörgen för din hjälp. Du har nog rätt när det gäller stavningen, bifogar ett urklipp ur kartan nedan Finns det inget digitalt arkiv med "de svenska sjönamnen 1" på nätet? Om inte, vart kan man då finna boken? /Robin
|
|
|
|
Av Robin Pettersson - Måndag den 05 mars 2012 kl. 08.42
|
Tack så mycket. Då ska jag bege mig ner till biblioteket och se om man kan låna boken och få fram informationen om sjöns namn. Mvh //Robin
|
|
|
|
|