Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Norberg   >  
Andersbenning - Anders Nordström, f 1803
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4683) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ellen Nordström (Ellen) - Tisdag den 25 augusti 2009 kl. 12.08
Har ett frågetecken som för mej är svårt att räta ut. Min mans anfader Anders är född "uä" i Andersbenning 1803. Mor Anna Ersdotter f 1777-12-24 i Andersbenning. Sonen Anders fick efternamnet Nordström i späd ålder annars är min erfarenhet att Uä-barn får sitt efternamn vid sin konf. Han växte troligen upp hos sina morföräldrar Erik Andersson och Greta Ersdotter.Dessa hade 12 barn, men det var barnbarnet Anders som "tog över" jordbruket efter morfadern. Han gifte sig med änkan Stina Persdotter 1791-1863 som hade 2 barn. Fick med henne 2 barn. Här har jag en undran. Av alla dessa människor kan det möjligen finnas någon som släktforskar och som har "nästan" samma frågor som jag. 1-varifrån kom namnet Nordström? 2-varför fick han överta gården? Det måste ha funnits många barnbarn i den familjen. Min önskan är att komma i kontakt med någon som har anknytning till Nordström i Andersbenning

(Ändrat av Ellen den 25 augusti 2009 kl. 12.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4685) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 25 augusti 2009 kl. 13.03
Hej Ellen,
jag kan inte svara på varför han heter Norström (inte Nordström i kyrkböckerna), men det var troligen ett namn han tog själv. Han hette inte Norström från späd ålder. Första gången namnet finns med är i AI:9A, 1812-1820 sidan 124, och då står det i marginalen, troligen för att markera att det är just han som kallar sig så senare.
Han tar inte heller över gården efter sin morfar, det gör istället Per Ersson, Annas bror och morbror till Anders. Se samma hfl och sida som ovan.
Enligt AI:10A, 1821-1829, sidan 139, flyttar Anders till Avesta 1821.
I AI:11A, 1830-1839, sidan 177, finns Anders Norström gift med Stina Persdotter 1828, och på sidan 178 finns morfadern med sonen Per Ersson och hans familj.
Anders tar i själva verket över efter Stinas förra man, Erik Ersson, som är bror till Anna, Anders mor.
Rörigt? :) Jo, en aning.
I vigselboken E:1, vigda 1828-05-08 drängen Anders Norström och änkan Stina Persdotter i Andersbenning, och där står "Kongl. Majt: nåd. utslag uppå deras ansökning att få ingå med varandra äktenskap, såsom besläktade med varannan genom svågerlag".

I födelsenotisen 1803-09-12 när Anders föds, står att lägersman är drängen Sam.(ev. Sven) Jansson i Avesta, alltså Anders far.

Mvh//
Lotta
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)