|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 13 juni 2010 kl. 20.56
|
Hej igen! Nu har jag kommit via farmors mor Maria Lovisa Persdotter f 1849-12-25 till hennes föräldrar: fader Per Ersson f 1804-06-22 och mor Stina Kajsa Jansdotter f 1811-11-23, till Per Erssons föräldrar fader Eric Jacobsson f 1764-?-? i Ytterberga, Ramsberg och död 1836-06-20 samt dennes hustru Maja Jansdotter f 1768-06-26 i Ytterbyn., Ramsberg död 1835-03-15. Tyvärr finns det två Eric som har fäder som heter Jacob, den ene finns på sid 102 född 1764-04-15 och den andre på sid 201 född 1764-10-21 i Ramsberg C:4. Maja Jansdotters föräldrar ger mig också huvudbry. Fadern är född 1726-08-18 Står Johan och inte Jan, men det finns ingen Jan här. Bild 7 i födde Ramsberg 1726 C:3. Han dog 1799-06-25 i Ytterberga. Det största huvudbryet består i att modern, Anna Andersdotter, finns på två ställen i födde Ramsberg 1730 C:3, dels bild 27 Anna; Anders Erssons o Margareta Ersdotters barn, född 1730-01-03, dels bild 30 Anna fader Anders Arvidsson (?) o mor Brita Jöransdotter. 1730-07-10. Men inte nog med det. I en husförhörslängd står det att hon är född 1731. Ramsberg AI:1a bild 203. Men i hennes dödsnotering står att hon var född 1730. Ramsberg F:2 bild 96. Det visar sig då att det finns två till möjligheter i födde! Anna: far Anders Ersson mor Karin Pärsdotter Bild 38 i samma bok som tidigare , födelsedatum 1731-10-21 ELLER Anna: far Anders Johansson, mor Brita Jansdotter (?) Bild 38 även den. Födelsedatum 1731-12-22! Nu blev det svårt.... Sivan (Ändrat av Siv Laine den 13 juni 2010 kl. 23.40.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 14 juni 2010 kl. 12.55
|
Hej Siv, du har för bråttom när du letar släkt. Du får inte hoppa över husförhörslängder och vigseluppgifter t. ex., för då kan du hamna käpprätt åt.... Maria Lovisa är som sagt född i Ytterbyn, föräldrar Per Ersson och Cajsa Jansdotter. Per Ersson är född 1804-06-22 (C:5 bild 184), föräldrar: Hbr. Eric Jacobsson och Maja Jansdotter i Ytterbyn. I hfl, AI:12a sidan 233, står att Erik Jacobsson och Maja Jansdotter gifte sig 1787. I EI:2 bild 22, vigda 1787-11-08 Hbr. son Eric Jacobsson vid Bergshytta och pig Maria Jansdotter i Ytterbyn. Där står också en viktig sak till som du kan ha nytta av, eftersom dom var syskonbarn var dom tvungna att få kungens medgivande för giftermålet. C:4 sidan 195 (bild 102) finns Erik, född 1764-03-15, i Bergshyttan, son till h.br. Jacob Eriksson och Ingeborg Persdotter. När det gäller Maja Jansdotter så är - som sagt tidigare - Jan och Johan "samma" namn. Särskilt när det gäller patronymikon så brukar det förekomma att dom används omväxlande om samma person. Jag har märkt att det i Västmanland var vanligt att det blev Jansson/-dotter istället för Johansson/-dotter, och att även Jan och Johan som förnamn används omväxlande. När Jan Ersson dör 1799-06-25 (F:1 bild 157) står att han gifte sig 1757 med bergsmansdottern Anna Andersdotter från Linde socken och Aspa by. Årtalet i dödboken är fel, han gifte sig 1759-06-24 (EI:1 sid 45 nr 8). Rätt årtal står dock i hfl. Jan Ersson kan inte heller vara den Johan som föds 1726-08-18 i Ramsberg, eftersom hans far heter Erik Johansson (AI:8a sid 244). Den Johan som föds då har en far som heter Erik Welamsson. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 14 juni 2010 kl. 20.52
|
Tack snälla Lotta! Jag är tacksam för dina påpekanden att jag har för bråttom! Det är ett problem jag har och som jag är medveten om - jag blir för ivrig när jag kommer på något. Men i släktforskning gäller det ju att vara systematisk. Jag har lärt mig mycket på den tid jag hållit på, och det kan jag till stor del tacka dej för! När det gäller de först nämnda, nämligen farmors mor och hennes föräldrar så har jag nog kollat igenom mer än vad jag skrev, då frågan inte egentligen gällde just dom utan de som kom därefter, eller före, rättare sagt. Det där med att Eric Jacobsson och Maria Jansdotter måste ha kungligt medgivande för sitt giftermål har jag faktiskt sett och noterat, men jag visste inte varför! På Eric Jacobsson och Maja Jansdotter har jag tryckt ut både husförhör och andra fakta, men problemet har ju varit Majas förräldrar. Fortfarande vet jag inte säkert vilken Anna Andersdotter det är fråga om och då det är svårt att läsa vad som står i födde. Jag vet inte heller om jag fattat dig rätt betr. Jan Ersson, det måste väl vara Erich Wellamsson som är pappa till honom? Är jag inte alldeles blind så verkar han ju vara den ende som heter Erik i förnamn? Hälsningar Siv (Ändrat av Siv Laine den 14 juni 2010 kl. 21.08.)
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 14 juni 2010 kl. 21.37
|
Jag blir knasig! Jag har tittat på husförhöret du åberopade och visst, där står ju Erich Johansson, men varför i allsin dar står det ett annat namn i födelseboken??? Och sedan när jag tittade på vigde, så står det Erich JANSSON! Och pigan Ingeborg Jacobsdotter i Ytterby. (Ska det väl föreställa...) Kan man lita på detta när det står olika saker både här och där? Jovisst, Jansson och Johansson förstås, men det har liksom avlägsnat sig väl mycket från det som står i födelseboken! Och var får dom Erich ifrån - har jag läst så fel? Sivan
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 14 juni 2010 kl. 22.57
|
Nu är det jag som inte hänger med. Vad menar du med "och var får dom Erich ifrån"? Vilka? Erik Jacobsson är son till Jacob Eriksson och Ingeborg Persdotter i Bergshyttan (Ramsberg C:4 sid 195), som jag skrev ovan. Jacob Eriksson är bror till Johan Eriksson som är Majas far, och det är på det sättet Erik Jacobsson och Maja Jansdotter är kusiner/syskonbarn. Eventuellt har prästen missat Johans födelse, såvida han inte är född ett annat år, det har jag inte kontrollerat. Jacob är född 1725-10-22 i Ytterbyn (Ramsberg C:2 sid 117), och där står föräldrarna som Erik Jansson och Ingeborg Jacobsdotter. När Maja föds 1768-05-20 och döps 1768-05-22 är Jacob och hans hustru Ingeborg Jacobsdotter faddrar till henne. Observera att det datum du skrev som födelsedatum är det datum som modern kyrktogs, födelse- och dopdatum står i högra spalten. När Anna A dör i Ramsberg (F:2 bild 96) står att hon varit gift en gång tidigare med Hans Carlsson i Aspa. I Ramsberg AI:8a sidan 244, som jag hänvisade till tidigare, står att Anna Andersdotter kommer från p. 234 b, när hon gifter sig med Johan Eriksson. I AI:8b sidan 234 finns hon med sin första man Hans Carlsson. Hon flyttade enligt hfl in till Ramsberg 1752, dom gifte sig 1752 och han dog 1757. Nu slutar jag innan jag rör till det för mig själv också. Jag förstår att du blir ivrig när du hittar något, vem blir inte det. Men det gäller att ha is i magen, så att man inte hamnar fel. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 14 juni 2010 kl. 23.01
|
Och så kunde jag inte låta bli att kontrollera lite till... Johan Eriksson är född 1727-04-10 i Ytterbyn, Ramsberg. Han finns i C:3 bild 11. Jag tyckte väl att det var lite tätt att få en son till så snart efter Jacob. G'natt! Lotta
|
|
|
|
|
|
|