Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Ramsberg   >  
Anna Lovisa Aronsson, oäkta barn, född 1871
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 13 februari 2011 kl. 14.22
Min farmor hette Anna Lovisa Aronsson, född 1871-05-28 i Grimsö, Ramsberg. Det visste jag i och för sig förut, men det står också i Födde Ramsberg C:11 Bild 21. Problemet är att hon var "oäkta", men inte bara det; hennes mor dog också vid födseln, så det går inte att följa modern (Maria Lovisa Persdotter f 1849-12-25 Ramsberg födde C:8 bild 74). Jag vet inte var farmor hamnade efter födseln, och något lägersmål kunde det väl inte bli heller. Men nånstans måste det väl finnas uppgifter var hon hamnade i alla fall. Och hur bär jag mig åt för att få reda på vem fadern var??? Vilka urkunder ska man söka efter? Jag har ett abonnemang på SVAR men där kan man inte kika på domböcker som rör sådana här saker och vad ska jag beställa för slags mikrokort till exempel? Tacksam för hjälp med detta!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8656) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 13 februari 2011 kl. 15.05
Jag ser att jag i hastigheten placerat detta på fel ställe - Ramsberg ligger ju i Örebro län! Kan ni flytta på det så är det bra!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8657) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 13 februari 2011 kl. 15.10
Hej Siv,
visst kan du följa Anna Lovisa och se var hon tar vägen! :)
I födelse- och dopboken C:11 bild 21 står att hon är född på Grimsö sidan 476, och i Ramsberg AI:19b sidan 476 finns hon med sin mor Lovisa Persdotter. Anna Lovisa har inte noterats som flyttad, och är alltså kvar på samma ställe i nästa hfl, AI:20ab sidan 224. Sedan är det bara att fortsätta i nästa längd.

Men jag tror att du uppger fel mor till henne däremot. Enligt hfl så är modern Lovisa Persdotter född 1850-03-12 i Ramsberg och följer man henne bakåt så finns hon hos sin mor inhyses Lovisa Hansdotter som är änka efter Per Aronsson. Anna Lovisa har tydligen fått sitt patronymikon från sin morfar.

Det är troligen svårt att hitta henne i någon dombok eftersom det inte var olagligt längre med lönskaläger 1871. Ramsberg hör till Lindes och Ramsbergs bergslags häradsrätt, om du vill söka ändå.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8660) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Söndag den 13 februari 2011 kl. 19.52
Diskussionen är helt rätt placerad.

Ramsberg hör mycket riktigt till Örebro län, men landskapet är Västmanland.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8665) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 14 februari 2011 kl. 14.19
Tack Jörgen - då hamnade jag rätt i alla fall!
Lotta - det är inte kul att ifrågasätta en sån stor auktoritet som du, som dessutom har vridit mig på rätt köl så många gånger bland släktforskningens blindskär!
Men... det där med min farmors mor - jag har mycket svårt att tro att min pappa hade fel när han sa att hans mormor dog vid mammans födsel! Nog borde väl han veta? Tittar man ordentligt i alla urkunder så stämmer det ju väldigt bra med detta också. Men man vill ju naturligtvis att det ska vara rätt, så jag har suttit och letat igenom ca 330 sidor Örebro SCB födde 1871 och den enda Anna Lovisa född 1871-05-28, (letat i varenda församling)som hade pigan Lovisa Persdotter från Grimsö som moder, var i Ramsbergs församling. Där står det att hon var 20 år gammal vid barnets födelse. Och det var väl ungefär vad hon var. I Örebro SCB 1871 avd döde, hittar man pigan Lovisa Persdotter i Grimsö, dödsdag 1871-05-28 dvs samma dag som dottern föddes. Dödsorsak står också: barnsbörd.
Samma uppgifter har jag tidigare fått fram hos AD. födde Ramsberg C:11 1871-1879 bild 21 och döda Ramsberg F:6 1863-1877 bild 82.
Noteras kan ju att det finns en väldig massa med namnet Lovisa i dessa längder - det verkar ha varit ett namn på modet. Även kvinnor i olika åldrar med namnet Lovisa Persdotter har jag sett dyka upp lite här och där. Men man kan ju fråga sig varför en ogift kvinna född 1850 med samma namn skulle ta sig an den lilla flickan. T o m stod det ju "dottern" om flickan. Jag är mycket nyfiken på denna kvinna - inte blev hon ju gammal heller. Flickan var ju bara 7-8 år när hon stod ensam. I ett husförhör i Ramsberg AI:21C 1879-1886 står längst ner Afl. pigan Lovisa Persdotters dotter Anna Lovisa och väldigt svårtytt därunder kanske: inkvarterad (eller dylikt) hos moderns farbror Aron Aronsson i Snåret. Allra längst ut till höger står det om den 8-åriga flickan: "fattighjon". Jag har letat efter denna Lovisa Persdotter i födde i Ramsberg men det finns ingen sådan född 1850. Vad säger du om detta?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8666) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 14 februari 2011 kl. 16.18
Hej Siv,
visst får du ifrågasätta mig! :)

Om du tittar i hfl Ramsberg AI:19b sidan 476 så finns pigan Lovisa Persdotter där med födelsedata 1850-03-12, och det står mycket riktigt att hon dog 1871-05-28, samma dag som dottern Anna Lovisa föddes.

Du hade skrivit här ovan att modern hette Maria Lovisa Persdotter och var född 1849-12-25, och det stämmer alltså inte.

Jag har följt din farmors mor bakåt i hfl och du kan hitta henne på följande sidor:
Ramsberg AI:19a sidan 69 (det står i AI:19b sid 476 att hon kom därifrån)
Ramsberg AI:18a sidan 68
Ramsberg AI:17a sidan 72 (här står ett frågetecken i kolumnen för födelseort för Lovisa)

I husförhörslängderna i Ramsberg står att hennes fader Per Aronsson och mor Lovisa Hansdotter gifte sig 1850. Och det gjorde dom mycket riktigt, nämligen 1850-08-10 i Ramsberg, EI:3 bild 23. Där står också att Lovisas föräldrar bodde i Ingelshyttan, och det ligger i Lindesberg (...tror jag).

Din farmors mor är född i Ramsberg 1850-03-18, döpt 03-21, C:9 sid 70, uä dotter till Lovisa Hansdotter. Det står i födelseboken att hon (Hansdotter alltså!:)) är kyrkotagen som Per Aronssons hustru, så troligen var väl han far till Lovisa.

Jag hoppas att jag lyckades reda ut det nu. Det blir så många Lovisor så man blir lite snurrig. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 14 februari 2011 kl. 18.56
Tack snälla Lotta!
Ett tag började jag undra ifall jag helt enkelt är dum i huvet... (ja, det vet man ju aldrig förstås..) men nu har jag äntligen fattat! Allt stämmer ju utom farmors mors födelsedag. Vi har nog bitvis pratat om olika Lovisor, (det vart för många!)och så har jag blandat ihop dom. Det stod ju inte heller moderns födelsedag i hennes dödsnotis. Så dödsnotisen gällde säkert Lovisa född 1850. Inte stod det ju heller moderns födelsedag i dotterns födelsenotis förstås. Det som satte myror i huvudet på mig var ju framförallt att Lovisa född 1850 tycktes stå med sin dotter född 1871, i husförhörslängden men tittar man lite noggrannare så ser man att det gjorde hon ju inte eftersom hon dog precis samma datum som dottern föddes. Som du påpekat så står det ju längre till höger på samma blad. Ett stort kors är också ditritat före hennes rad.
Modern har alltså aldrig bott tillsammans med dottern, utan att hon dog vid dotterns födelse var alltså riktigt. Det var bara fel Lovisa... Jag har trott på en Lovisa född 1849 och så blev naturligtvis allting fel därefter - eller före rättare sagt.
Nu gäller det att reparera skadan med att börja söka efter andra förfäder - det är några stycken...
Du ska ha hjärtligt tack för hjälpen, den är ovärderlig!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 14 februari 2011 kl. 19.27
Man tycker ju att dom kunde ha växlat lite oftare med förnamnen på döttrarna, så att inte alla generationer hette Lovisa. :)

Din farmor Anna Lovisa, född 1871, flyttar iallafall från Grimsö till sin mors farbror Aron Aronsson i Snåret år 1889, enligt Ramsberg AI:22ca sidan 848. Där står hon som fosterdotter i AI:22ab sidan 254. Jag såg också dom där otydliga anmärkningarna om Aron i tidigare hfl, men jag kunde inte tyda dom helt.

Anna Lovisa är sedan piga i Ramshyttan mellan 1891 och 1894 (AI:22aa sidan 40), och sedan hon flyttar tillbaka till Aron Aronsson igen.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8677) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 19.23
Hej igen Lotta!
Tack för dessa goda upplysningar! Men nu har jag fått ett nytt problem (törs man komma med det också?) Jag håller ju på som bäst och försöker rekonstruera förfäderna till alla de här, eftersom jag fick radera hela surven folk efter Lovisa Persdotter född 1850 och bakåt! Per Aronssons far och mor gick väl bra, men när jag skulle leta Pers hustrus födelse och död, så hittade jag henne inte i några födelseböcker! (Död däremot). Hon skulle vara född 1819-07-13 i Linde (har jag sett i gamla släktanteckningar med bristfälligt innehåll i övrigt) men det är ju inte nån församling som heter så numera. Ingelshyttan låg i Linde. Jag har tittat igenom hela Lindesberg och i Ramsberg och t o m Fellingsbro men hittills har jag inte funnit henne. Har du nåt tips om var jag ska fortsätta leta?? Utan den födelseuppgften kan jag ju näppeligen komma åt hennes far och mor. Om man inte på måfå ska försöka plöja igenom varenda husförhör.. fast i nödfall får jag väl göra det!
Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8678) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 20.39
Klart att du törs! :)

Det verkar onekligen lite knepigt att hitta henne i någon födelsebok, åtminstone där hon sägs ska vara. När hon gifter sig 1850 står att föräldrarna bor i Ingelshyttan, men jag hittar dom inte där vid den tiden.

Lovisa Hansdotter verkar vara väldigt produktiv när det gäller barn. :)
Hon får en hel massa (nåja!) innan hon gifter sig:
Anders 1839-11-05, Carl Eric 1842-01-09, Per Gustaf 1845-12-27 och Carolina 1846-12-23. Under tiden hon får dom här barnen bor hon hos en Erik Landström m. fam. i Resta, Västra Fallet, Ramsberg AI:16 sidan 313.

Efter giftermålet får hon förutom Lovisa (lite före...), Per Gustaf 1852-12-06, Johanna 1855-01-17, Johan 1857-06-09 och Victor 1861-11-28, alla födda i Ramsberg. Ramsberg AI:18a sidan 68.

Du kan ju notera faddrarna till barnen och se om det är några som heter Hansson/-dotter som kanske kan vara hennes syskon, och sedan försöka hitta henne bakåt den vägen.
Det är alltid bättre att gå bakåt ett steg i taget, via hfl t. ex., än att gå direkt till födelseböckerna, särskilt när det verkar lite krångligt. Både år och datum kan ju ha blivit fel på vägen.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8679) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 21.25
Ja nog var hon produktiv alltid, både före och under äktenskapet!
Jag tackar för tipset om att kolla på faddrarna. Det var ingen dum idé.Hon måste ju i alla fall ha blivit född nånstans eftersom hon uppenbarligen funnits, och på något sätt får man försöka gneta sig fram.. Jag får sätta igång med lite detektivarbete igen! Annars återstår väl som sagt husförhören, men då blir det ju ett enormt arbete eftersom man inte vet var föräldrarna fanns.
Tack och hej (så länge...?)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8687) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 19.43
Ja nu är jag här igen! Det där med faddrarna gav inte så mycket fast jag kollade på varenda ett av barnen, däremot har jag gjort som jag tänkte; börjat gå igenom alla husförhör. Jag behövde inte hålla på så länge för jag fick en ingivelse att gå direkt till Ingelshyttan, och där hittade jag Lovisa Hansdotters far (bland annat) f 1785-10-31 i Öskebohyttan, gift 1819-08-08 med Stina Andersdotter f 1793-10-09 (hittar ej henne i döde fast hon skulle dött 1835 enl hf. Men jag har fått ett litet problem, och det är i en husförhörslängd i Ingelshyttan AI:AI8 1786-1795 sid 207. Där står en del saker. Längst ner på sidan har vi Anders Hindricsson f 1763-05-14 i Grangiärd (Grangärde gissade jag) gift 1793-02-21 med Stina Andersdotter f 1780 i Ramsberg mm och under står A.H.S dotter Stina f 1793-10-09 i Ingelshyttan. Modern skulle alltså varit 13 år??? Eller: vilka människor handlar det här om egentligen??? Den enda som stämmer bra är ju Anders H själv (se nedan), men dom andra?
I Stina Andersdotters födelsenotis Lindesbergs landsf. CI:10 sid 482 står att hon var född 1793-10-09 i Ramshyttan och att fadern var Anders Hindricsson och hustrun Stina Andersdotter i Ingelshyttan. Dessutom står det att modern var 38 år vid barnets födelse.
Anders Hindricssons födelsenotis står i Kopparberg, Grangärde och Enkullen, C:4 1763-05-14 med fader Hindric Jacobsson och mor Cathrina Nilsdotter i Enkullen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8693) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 20.45
Hejsan,
ja, det är väldigt röriga böcker i Linde.
Rätt Stina Andersdotter är född 1755 och står längre upp på sidan (två gånger), första gången gift med Anders Andersson som dog 1792-03-02. Stina är dotter till Anders Jöransson född 1720(?), längst upp på sidan.
Den Flickan Stina Andersdotter som är född 1780 i Ramsberg och flyttar tillbaka dit 1791, är alltså inte en 13-årig mor. :)

Har du kollat så att det inte finns fler Stina Andersdotter födda 1793 i Ingelshyttan? I dom två hfl jag kollat finns inte något födelsedatum på henne, bara årtalet 1793.

Men det var ju bra att du hittade Lovisa! :) Jag letade i en senare hfl förut, så därför hittade jag inte hennes föräldrar heller. Men lite mysko är det allt att när hon gifter sig i Ramsberg står att hennes far heter Lars Hansson och bor i Ingelshyttan.
Hennes far är (åtminstone enl. hfl) Hans Olofsson, född 1785 och mor Stina Andersdotter. Jag tänkte att kanske Stina hade gift om sig och att det var därför det stod ett annat namn på fadern. Men Stina dog ju 1835!

Ujuj, märkliga strulpellar det där! :) Jag tittar mer på det imorron.

Mvh//
Lotta

PS Anders Hindriksson och Stina Andersdotter gifter sig 1793-02-21 i Linde, och eftersom första lysningen skedde 1792 står dom i den boken, Lindesberg EIa:3 sidan 67.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8694) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 22.05
Tack än en gång!
Jo det fanns flera stycken Stina, Christina eller Anna Christina med far som hade Anders i förnamn, i den här födde-boken. Jag brukar titta igenom allt som finns. Att jag bestämde mig för denna, berodde just på att det var dom enda som var från Ingelshyttan. I vigde för Hans Olsson och Stina Andersdotter står det ju att bruden var från Ingelshyttan. (Lindesbergs landsf EI:4. 1819-08-08.) Men säg till om du tycker annorlunda! Jag har ju gjort så mycket fel tidigare, så jag är orolig att det ska bli mer sånt!
Nu ska jag gå och knyta mig - jag satt uppe till två i natt med de gamla släktingarna, om man törs säga det!
Godnatt och tack för i dag!
Siv

(Ändrat av Siv Laine den 16 februari 2011 kl. 22.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8701) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 17 februari 2011 kl. 18.58
Nu ska vi se... :)

Först och främst, det är rätt Stina/Christina Andersdotter du har hittat, dotter till Anders Hindriksson och Stina Andersdotter. Modern Stina finns med hos sin dotter Stina(suck!) Andersdotter och hennes man Hans Olofsson i Ingelshyttan, och där står svärmor: And.Hindrikssons änka Stina Andersdotter, AIa:29 sidan 469.
Lite klurigt är det, för där ser ut att stå att hon är född "17559". Men det beror på att prästen ändrat hennes födelseår så att det skulle bli rätt - även om det ser fel ut. Hon är nämligen född 1759 och det står också i en tidigare hfl, AIa:11 sidan 178. Det tog några år innan hon fick rätt ålder igen! :)
Hennes födelsenotis finns i CI:7 sidan 88. Hon är född 1759-03-17 i Ingelshyttan och föräldrarna är Anders Göransson och Kerstin Hansdotter.

Svärmor Stina dör enligt hfl AIa:29 sid 469 någon gång under 1830-talet, sista siffran är omöjlig att se. Men har man tur så har man, hon dör 1830-01-12 i Ingelshyttan, FIa:5 bild 377.
Hennes dotter Stina dör 1835-07-24 - tror jag - i Ingelshyttan. Det är den enda Stina Andersdotter där som dör 1835, så även om åldersuppgiften inte stämmer så är det nog hon, FIa:5 bild 443.

Den "ogudaktiga" (prästens notering, inte min) Hans Olofsson dör 1843-01-07 i Nora socken, enligt FIa:6 bild 29. Trots att det står att han är änkling, så är han noterad som gift.
Det står i hfl att han aldrig gick i kyrkan eller tog nattvarden, så han var nog inte så populär hos prästerskapet, AIa:29 sid 469, AIa:32 sid 634, AIa:35 sid 323.

Alla mina noteringar om kyrkoböcker är från Lindesberg/Linde, även den om Hans Olofssons död.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8704) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 17 februari 2011 kl. 22.11
Otroligt mycket tack!
Ja den där prästens arga notering har jag också sett och skrattat mycket åt! Det är riktiga sällar man haft till förfäder! Men så fick han ju en dotter också, som kunde ställa till det, så man kan förstå att prästerskapet inte såg med blida ögon på dom.

Jag saknade många exakta datum, (som du nu varit snäll och levererat) men har lyckats ta mig till Stina Andersdotters far Anders Jöransson (född 1720?). En blind höna hittar också ett korn. Nu ska jag leta rätt på allt som kommit fram, och trycka ut kopior - det blir mycket papper, men roligt att se i original s a s, då det är många intressanta noteringar och liknande som gör att människorna blir mera levande.

Annars har jag hållit på och kollat på Aron Ambrussons i Klotstjärn far och mor bland annat, men stupat på hans hustru Anna Andersdotter som fanns fem stycken i födde med Anders som far i Ramsberg C:5.... jag måste säga att det var dåligt med fantasin när det gäller namngivning på den tiden. Aron var ju pappa åt Lovisa Hansdotters man Per. Aron tillhörde samma generation som Lovisas far och mor.

Tusen tack!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 22.31
Godkväll!
Jag har kommit på efterkälken med Per Aronsson (f 1817-02-22) eller rättare sagt hans mor, så jag tänkte leta efter henne, men tyvärr så fanns det 5 st Anna Andersdotter i födde Ramsberg 1787...den 14/2 Far Anders Ersson mor Brita el Greta Andersdr i Allmenningbo, 1 mars far torparen Anders Olsson mor Stina Matsdr i Klotsviken, 29 augusti tvilling med far Anders Ersson o Anna Persdr i Västra Löa, 31 okt Anders Andersson o Catrina Nilsdr i Karsbo. 16 dec torpare Anders Andersson o Christina Larsdr i Sundbo...Alla dessa hade vittnen som bodde på samma ställe som födelseorterna för vardera barnet.
Jag har då letat igenom alla husförhör i Ramsberg AI:11 A 300.35, AI:11 B 300.36 AI:11 B 300.37 och AI:12 A. Men är mycket tveksam till resultatet. Den enda jag säkert vet att det inte kan vara (?) är den Anna som föddes 16 december för om henne stod det att hon dog 1788... Vissa är ju svåra att läsa så kanske jag missat något. Den enda jag tyckte stämde så där direkt var AI:12 A sid 181 i Allmenningbo Anders Andersson o Brita Andersdotters barn Anna f 1787 (naturligtvis inga datum). Men det kan ju vara lurigt... Vad tror du??
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8754) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 21 februari 2011 kl. 13.13
Hej Siv,
det du ska göra när det är för många Annor som föds samma år, är att följa henne bakåt från det hon gifte sig - och förhoppningsvis hamna hos föräldrarna till slut. Annars, om du vill ha extra mycket jobb, så kan du följa varje Anna Andersdotter som föds 1787 framåt, men så kul tror jag inte att du vill ha. :)

Om Anna som gifter sig med Aron Ambrusson 1816-12-01 (enligt Ramsberg AI:14a sid. 7) står det där att hon kommer från sidan 4. Det står i vänstermarginalen.
På sidan 4 i samma längd finns hon som piga åt patron Sandell på Västra Vreten, och det stämmer ju bra med vad som står om henne i vigselboken EI:2 bild 53.
I AI:13 finns hon också i V. Vreten sidan 5 och där står att hon kommer från sidan 23. Och dit från sidan 49. På sidan 49 står något som tog mig en stund att tolka, men det blev S. Almhöjden till slut, där hon kom ifrån 1813.
I Södra Almhöjden finns Anna på två ställen. Först hos sin familj där det står att hon flyttar till Hed 1809 och nedanför är hon piga hos Anders Håkansson och där står att hon kom från Hed 1812 och flyttar därifrån 1813.

Om man tittar på där hon står som dotter hos Anders Andersson född 1755 och död 1810, så finns det några barn till. Om man vill försäkra sig om vilken Anna i födelseboken 1787 det är, så får man kontrollera syskonen också. Och det visar sig då att det är den Anna som är född 1787-10-31, dotter till Anders Andersson och Catharina Nilsdotter i Karsbo.
Och för att göra en extra kontroll så får man följa familjen från Karsbo 1787 och framåt via hfl, och det bekräftar att det är rätt familj. :)

Vem har sagt att det ska vara lätt att hitta rätt!? :)

Mvh//
Lotta
PS Jag hoppas att jag fick allt rätt nu...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8760) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 21 februari 2011 kl. 20.05
Hej Lotta och tack för dina nyttiga råd igen!
Jag satt och letade igenom hundratals sidor i husförhörslängder men tittade mest efter alla flickor som var födda 1787 i hopp om att även hitta föräldrarna...Så långt fram som till AI:14a kom jag aldrig.Vad som eventuellt står i marginalerna får jag också bli mer uppmärksam på, även om det kan vara svårt att se vad det står. Det finns mycket att lära av en så rutinerad släktforskare som du, det är bara att tacka och anamma, och det gör jag!
Nej, som du säger, vem har sagt att det ska vara lätt egentligen! Det är roligt att vara detektiv även om det innebär en massa kringelkrokar innan man når fram! Du har verkligen hjälpt mig mycket och jag är väldigt tacksam!
Nu ska jag kolla upp allt du skrev och i förekommande fall trycka ut vissa saker, sen ska jag fortsätta med friskt mod!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8787) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 16.33
Hej igen!
Nu har jag satt Per Aronssons hustru Lovisa Hansdotter som proband och tryckt ut nya listor från Holger8 att fylla i. Lovisa Hansdotter f 1819-07-13 i Lindesberg död 1846-01-16 i Ramsberg, farfader Olof Hansson f 1744-06-10 ?, död 1805-07-01 i Öskebohyttan, dennes hustru Anna Fransdotter f 1746-01-27 i Järnboås, död 1829-02-17 i Fornbohyttan, Lindesbereg. Nu kommer vi till Annas far och mor, som jag fått till Frans Hindricsson f 1720-12-01 och död 1783-07-05. Var är osäkert och svårt att se. Dennes hustru Cherstin Olsdotter f 1727 endera 5 mars med Olof Andersson som far och Kerstin Olofsdotter som mor, i Wassland. Eller den 28 sep med Olof Nilsson och Anna ? Ersdotter som mor. Ser inte varifrån dom kom. Samma uppslag på sidan 20 i C:3 födde i Järnboås.
Jag har letat i husförhörslängderna men tyvärr står inga årtal på personerna, utan jag har fått gå på husfaderns namn. Jag har hittat en tänkbar i Järnboås AI:1 bild 99 under Lindesby Torpare (överst) från 1735 där står Olof Andersson, hustru Kerstin och dotter Chierstin ,men som sagt inga årtal. I nästa längd 1740 som också finns i AI:1 på Lindesby Torpare står dom plus 2 barn till. Står 18 efter dottern Cherstins namn. Hon är förresten struken. En del är väldigt dåligt uttydbart i dessa längder. Ska jag tro att dessa är riktiga? (Frans Hindricsson och Cherstin Olofsdotter vigdes 1744-05-01 i Järnboås, och det står att bruden kom från Wassland. Järnboås vigde E:1)
Vad ska man tro om detta undrar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8788) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 17.19
Jag sprang helt oförmodat på, som det ser ut, Cherstin Olsdotters mor (som också heter så...) i döde Järnboås F:1 1738-1774 bild 125 när jag letade efter dottern som jag kanske trodde dog 1768. Problemet är att jag inte kan läsa vad det egentligen står. Det står en del uppräkningar med siffror framför div latinska ord till vänster. Nato, Renata, Vita, Morbies, Obit och Atas? Jag kan tänka mig vad en del ord står för, men har svårt att få någon ordning på sammanhanget när man ser till den löpande texten i mitten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8789) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 18.05
Jag har fortsatt att leta i husförhörslängderna och finner att de senare försetts med årtal på personerna, vilket gör att jag tryckt ut inte mindre än 7 stycken bilder där öven t ex mågen Frans Hindricsson står med samt dennes hustru som alltså också hette Cherstin Olsdotter. Järnboås A!:2 sid 172, finns med på flera ställen. Då kan man väl säga att det måste vara rätt personer? Eller är det fel i nyare tid?
Vad som emellertid börjar bli riktigt svårt, är ju att komma vidare bakåt. Det finns inga husförhör tidigare än 1730 i Järnboås, och jag har försökt leta rätt på kontrahenterna i Vigda men detta är gömt bland en mängd andra uppgifter i C:2 och frågan är om de finns ens. Likadant blir det väl med Frans Hindricssons far och mor Hindric Pehrson och Brita Olsdotter från Greksnäs. Om det nu är rätt så långt. Ska jag betrakta dessa som de sista möjliga i den här grenen, och ägna mig åt andra?

(Ändrat av Siv Laine den 24 februari 2011 kl. 19.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 20.10
Jag har lyckats (?) tyda en del av det som stod om Olof Anderssons änka Chersten Olsdotter från Wassland i DÖDE Järnboås F:1 bild 125. Fader Olof Jonsson och mor Chersten Olsdotter (dålig fantasi) i Wassland tror jag det ska vara. Vita torde betyda en beskrivning på hur livet varit och då ser det ut som hon födde 3 barn efter 40 års ålder (rätta mig om jag har fel) Morbies: Ålderdomsbräcklighet och dog den 28 mars vid 79 år och 8 månaders ålder.
Vid literata skulle det kunna stå något om läskunnighet och dylikt kanske?
Jag kopplade in mig på SVAR också och fann där en smula lättillgängligare metod att hitta sånt som står tillsammans med andra uppgifter , men några husförhör tidigare än 1730 fanns inte där heller.

(Ändrat av Siv Laine den 24 februari 2011 kl. 20.16.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)