Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Obestämd socken i Västmanland   >  
Maria Jansdotter - född 1727 i Hallsberg eller Odensvi?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10399) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 18 september 2011 kl. 17.42
Hej!
Jag håller på och forskar på min farfars sida f närvarande, och har stött på problem. Min ff mf ff var Lars Olsson Biugg f 1723-04-14 i Himmeta, Bro,gift med Maria Jansdotter f 1727-02-06 eller möjligen 11 i Hallsberg, Odensvi (som någon inskrivit i släktprogrammet Holger8) . Nu har jag tittat i både Hallsbergs och Odensvis födelseböcker och funnit följande: Hallsberg C:2 Bild 5/sid 3 1727-02-06 Maria, föräldrar Jon..(i det närmaste oläsligt för mig) och hustru likaså oläsligt.
samt i Odensvi C:2 Bild 41/sid 67: 1727-02-11 Maja,föräldrar Jon (eller Jan) Andersson och Sara ....dotter i ...?
I husförhör från Bro AI:I 1725-1746 bild 46/sid 43 Står Jan Andersson och Sara Pehrsdotter (eller Pettersdotter) med Maja "filia" - men husförhören i Bro från den tiden innehåller inte några födelsedata om personerna så där har man ingen hjälp. Stället var Biuggården i alla fall.
I samma husförhörslängd AI:I 1725-1746 bild 53/sid 50 står Johan Andersson och hustru Sara Persdotter och under Anders filius, på Biuggårdens ägor, men alla dessa är strukna.
Är det i Hallsberg eller Odensvi hon är född, Maria Jansdotter?
Tacksam för vägledning!
Siv L
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10402) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 18 september 2011 kl. 19.12
Hej Siv,
var bor dom som gifta? När gifter dom sig och var?
Står det i någon hfl där dom finns var dom föddes eller var dom kom ifrån?

En längd i taget bakåt har jag ju sagt! :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10412) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 19 september 2011 kl. 17.35
Ja du Lotta, det är inte så lätt att hitta nånting i de här husförhörslängderna. Jag vet inte om du känner till hur det ser ut, men jag nämnde väl att det inte finns några som helst födelseår på folket som nämns där, inga andra datum heller - bara en radda med namn utan några igenkänningstecken. Får jag bara reda på vad det står i Odensvi C:2 födde bild 41/sid 67, eftersom jag inte ser vad det står för efternamn på modern, inte heller bostadsorten som står därefter. Så ska jag väl försöka leta upp orten i alla fall. Det står inte i någon husförhörslängd jag hittills sett var dom föddes eller var dom kom ifrån, men jag tror i alla fall att Maria är född i Odensvi även om födelsedatumet stämmer mera med uppgifterna från Hallsberg. I hennes dödsruna Malma C:4 står att hon var född 1727-02-06 i Odensvi och gift med soldat Lars Biugg. Något om föräldrarna står ju inte.
Siv L
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10413) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 19 september 2011 kl. 19.23
Siv,
det jag menade var alltså att du från din ff mf fars födelse i hfl letar dig bakåt i längderna. Inte hoppa från en dödsnotis till födelseboken i en helt annan socken. Födelsedata är ofta felaktiga och kan ändras "under vägen".

Jag lyckades hitta Marias dödsnotis i Malma C:4 på uppslag 323 (efter en hel del bläddrande :)). Hon dog alltså 1807-04-17 och hon dog i Norra Fröberga och blev änka 1795 enligt samma dödbok.
I Malma AI:5 sidan 22 finns hon och där får man reda på att hon kom ifrån Bro 1804 och bor hos sin son. Eftersom hon blev änka 1795 och hon kom ifrån Bro 1804 så kan man kanske gissa att hennes man Lars Bjugg dog i Bro. :) Och det gjorde han.
I Bro F:2 sidan 83 står att han dog 1795-05-30 på Bollströ ägor. Där står också att han gifte sig med Maria 1753, och hade varit gift tidigare med Brita Larsdotter från Salsta.
I Bro AI:2 finns familjen på sidan 98.

I dom längder jag hänvisat till står det i alla att Maria är född 1727 8/2, inte 6/2, och det står också i alla att hon är född i Odensvi. Det står att Lars Bjugg är född i Himmeta, inte i Bro.

I den födelseboken i Odensvi som du hänvisar till står att Maria är född 11/2 och döpt samma dag. Fadern är "Jeon", ska troligen vara Joen eller Jean, Andersson och modern Sara Persdotter,, bosatta i Kävlinge (i Odensvi).

Det verkar saknas vigselböcker för 1753 i Bro. I Odensvi kan jag inte hitta dom i vigselboken.

Har du tittat på barnens faddrar? Finns där några som kan vara syskon till Maria?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10415) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 19 september 2011 kl. 22.05
Ja, hoppat kan man nog inte säga att jag gjort - jag har gått bakåt ända från min far och alla därifrån på den här grenen ända fram till Lars Olsson Biugg och dennes hustru Maria Jansdotter, och det är ju nu som jag stött på problem. Alla tidigare personer är nöjaktigt dokumenterade. Men då det saknas årtal i de längder jag letat, så är man ju tvungen att försöka leta i andra urkunder för att se om man hittar personerna, och om man kanske kan få mera upplysningar där.
Det var bra att jag fick reda på att det står Persdotter och Kävlinge. Faddrarna ser ut att heta Arvid Andersson i Kävlinge, ? Andersson i Kumbla,och Jean Noring, ?? Stina Amnelia. Jag har letat igenom vigselböckerna i Odensvi redan men inte hittat Jan Andersson och Sara Persdotter där. Och som sagt i Bro saknas det ju mycket eftersom branden i prästgården på 1700-talet ödelade alla kyrkoarkivalier.
Som jag sa tidigare så såg jag (och skrev ut) sidan med Marias dödsnotis, där det står en hel del, dock inte vilka föräldrarna var.
Min vana trogen får jag väl gneta vidare i kyrkböckerna, nu tror jag i alla fall att Maria föddes i Odensvi och att platsen hette Kävlinge.
Tack för det.
Siv L
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 20 september 2011 kl. 16.40
Hejsan!
För säkerhets skull har jag åter letat igenom alla sidor i Vigda Odensvi mellan 1707 och 1727 och där finns uppenbarligen inte Jan (eller likn.) Andersson och Sara Persdotter.
Eftersom Maria Jansdotter föddes i Odensvi så borde det ju finnas husförhör därifrån runt den tiden med dessa personer också. Men jag har tittat igenom Odensvi AI:1 (1700-1734)och Odensvi AI:2 (1735-1747)och även om uppgifterna är sparsamma och utan födelsedatum på personerna så står ju namnen i alla fall, men inte dessa namn...
Jag har slagit upp sidorna med Kävlinge och där borde de ju finnas. Kanske ska jag se på resten också.

Jag såg att du skrev att Lars Biugg var född i Himmeta, inte Bro, så eftersom jag inte har några födelseuppgifter ut-tryckta på honom så tittade jag efter i Himmeta C:1 (1718-1738) och på sid 22 Bild 28 hittade jag nånting som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda. Av husförhör har jag fått klart att fadern till Lars hette Olof Spennare, soldat även han, men eftersom det inte finns uppgifter på födda i Bro tidigare än 1775, (jag trodde ju att han var född i Bro) så har jag inte kunnat kolla detta tidigare. Kan detta vara rätt födelsenotis? Här framgår ju i så fall att han inte var född 1723-04-14 utan 1723-11-?.

Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10425) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 20 september 2011 kl. 18.38
Hej,
i Himmeta C:1 sidan 22, år 1723, står att soldaten Olof Larsson Spennares barn i Kiörtinge, Lars, född ibm den 4 november, döpt den 8 ejusdem. Gården stavas Kyrtinge i registret i hfl. I Bros hfl står att han ska vara född 14/4, men sånt kan ha ändrat sig under resans gång.

Jag har tittat på några år i Himmeta AI:2 och AI:3 och Körtinge, men det finns inte någon son Lars hos Olof Spennare där, men det behöver ju inte betyda något. :)
I vilken husförhörslängd har du hittat att Lars är son till Olof Spennare?

När det gäller Odensvi så finns i AI:1 på sidan 327, Johan Andersson och hustrun Sara Persdotter i Kävlinge med en klammer och ett ord som ser ut som "alibi" vid sidan om. Undrar vad det kan betyda?
Du kan ju leta i födelseboken om Johan och Sara får fler barn i Odensvi.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10426) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 20 september 2011 kl. 20.56
Hej!
Tack för "översättningen"!
Nej, det var inte i något husförhör jag såg släktskapet mellan Lars och Olof, utan i Lars Olsson Biuggs dödsruna Bro F:2 Bild 89/sid 83. Där står det föräldrarnas namn.
Där står också att Lars var född i Himmeta, vilket jag inte sett förrän nu.
Jag har kollat på massvis med husförhör - om man nu kan kalla dom detta - från Himmeta, där Olof Spennare är med tillsammans med andra soldater, men inga av dessa tycks ha familjerna med, möjligtvis fruarna. Några årtal eller andra kännetecken finns inte heller. Så man kan knappast räkna med att springa på något ytterligare husförhör som skulle vara mera upplysande där.
När det gäller Johan och Sara, så får jag som du säger leta efter flera barn och se vad dom leder till! (det där med "alibit" låter ju intressant också...)
Tack!
Siv
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)