Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västmanland   >   Ramsberg   >  
Aron Ambrusson, född 1796
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 15 november 2011 kl. 12.17
Hej igen!
Jag har stött på ett problem... min fm mf far Aron Ambrusson, f 1796-03-08 (Ramsberg C:5 1775-1805) hade enligt detta, fadern dagsverkskarlen Ambros Ambrosson och modern Anna Andersdotter vid Aronsberg (eller vad det står). MEN i varenda husförhörslängd står det att föräldrarna var Ambros Ambrosson och Stina Jansdotter. Han gifte sig med Stina 1795-10-19 (Ramsberg EI:2 bild 27). I husförhöret Ramsberg AI:12a sid 3, står det t o m Dagkarlen Ambros Ambrosson f 1766, hustrun Stina Jansdotter f 1770 och "DERAS" son Aron, f 1796-03-08. Samt Stinas föräldrar under detta. Man kan notera att Aron föddes bara ett halvår efter deras äktenskap. Jag har letat efter något ytterligare giftermål för Ambros sen han fyllt 20 år, innan detta med Stina Jansdotter, men inte funnit något. Jag har dessutom letat efter i döde från och med 1796, efter Anna Andersdotter och det enda jag hittade var Anna Andersdotter (från Gillermasen?) död 1796-04-03, av vattusot 25 år gammal. Står inget särskilt i hennes dödsnotis. Uppförande "beskedeligt" bara. Nu vet jag inte vad jag ska göra mera. Det är ju konstigt om prästen skrivit ett felaktigt namn på modern, i födelsenotisen. Det är ju en smula egendomligt att prästen skriver "Deras" så uttryckligen om sonen Aron. Det brukar man väl inte behöva göra.
Vad tycker ni??
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10768) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 18 november 2011 kl. 01.42
Enligt husförhörslängden var både Ambros och Stina födda i Ramsberg, och gifte sig 1795. Och det finns bara en Ambros Ambrosson i Ramsbergs vigselbok det året, och också där står det att hustrun heter Stina Jansdotter. Och de gifter sig innan Aron föds.

Och Aron är inte oäkta, Anna Andersdotter kallas hustru i födelseboken; och det står "D:o" i högerspalten, vilket syftar på "Ägta Säng" högre upp på sidan. Och dessutom hade han knappast bott hos fadern och dennes hustru om han hade varit oäkta.

Och när nästa barn föds, Anders 23/6 1801, så heter modern Stina Jansdotter i födelseboken (C:5, AD-bild 166). Det finns några Jansson och Jansdotter bland faddrarna där. Du kan ju kolla dem närmare; någon eller några av dem kan vara syskon till Stina.

Har du följt Ambros och Stina framåt och sett vad det står för namn i dödboken? Finns det bouppteckning efter någon av dem? Eller bouppteckning efter Stinas föräldrar, där det står att dottern är gift med Ambros?

Att prästen skriver fel namn i födelseboken är dessvärre sådant som förekommer lite då och då. Och allt tyder på att det är vad som har hänt här. Men varför det blev just "Anna Andersdotter" är ju inte lätt att veta... :-)

"Deras" står vid barnens namn på fler ställen i den längden, bl.a. högre upp på samma sida.

Föräldrarna som står under dem i AI:12a är Ambros, inte Stinas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10773) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 18 november 2011 kl. 12.55
Tack så mycket för svaret, Jörgen!
Jag har fortsatt att fundera (och titta!) eftersom jag trodde att min fråga s a s ´kommit bort´och då har jag förstås också blivit varse att föräldrarna som bor hos paret, inte var Stinas utan Ambros. Eller skrev jag bara fel? Hursomhelst, så var det bra att få veta att även rutinerade släktforskarproffs tror att prästen skrivit fel i födelsenotisen. Det har ju faktiskt hänt förr. Nu har jag problemet att fundera ut vilken Stina Jansdotter det är fråga om, eftersom det föddes några samma år med en far som hette Jan i förnamn. Men i Ramsberg finns det kyrkoböcker av ganska tidigt datum så det lär väl gå att löska ut så småningom.
Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 21 november 2011 kl. 00.09
Ja nu har jag riktigt kommit i klistret. Jag pratade tidigare om Stina Jansdotter och det visade sig att det fanns tre stycken födda samma år med detta namn. Efter idogt letande i husförhörslängder har jag kunnat eliminera en av dom då hon dog vid nio års ålder, men två återstår som jag absolut inte kommer någonvart med. Trots att jag tillbringat två hela dagar med att nagelfara husförhörslängder, döda vigda. Problemet är att prästen/prästerna har struntat i att någon enda gång nämna vilken månad och dag dessa var födda i. Och i "döda" finns ofta inte ens ett födelseår, än mindre några datum för många av dem. Har försökt få reda på deras föräldrars dödsår också, för att kunna titta i bouppteckningarna.
De två Stinorna är dessa: Christina, född 1770-03-18 i Långvattnet med far skogvaktare o torpare Jan Ersson och mor Stina Ersdotter. Sid 169 i Ramsberg C:4 (1750-1774) Den andra finns lustigt nog på samma sida; 269 och heter Christina, far skräddare Jan Jansson och mor Stina Ersdotter. Född 1770-04-22 i Övre Gillermossen. När man söker i husförhörslängderna så kan man följa båda familjerna på flera ställen, men inte en enda gång står där några födelsedatum.
I vigselnotisen för Stina f 1770 och Ambros Ambrosson står inte ett dugg om vare sig föräldrar eller bröllopsvittnen. EI:2 bild 27. Vid sonen Arons födelse står som sagt dessutom som moder samma namn som den som sedermera skulle bli hans hustru...Jag har inte heller hittat någon husförhörslängd som visar vilka de övriga barnen var, som Ambros och Stina fick, enligt Ambros dödsnotering fick de tre söner och två döttrar. Men det lär väl inte hjälpa med det, för säkert står inga faddrar med där heller!
Hjälp!
Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 21 november 2011 kl. 09.07
Om det står exakt födelsedatum i husförhörslängderna är inte det viktigaste - de uppgifterna är inte alltid pålitliga ändå... :-)

Frågan är om det går att följa dem genom åren; om de blir kvar hemma eller flyttar, och i så fall vart och när. När du har följt de båda Christinorna och deras familjer framåt i husförhörslängderna, hur långt har du kommit då? Har du sett om de flyttar hemifrån?

Och har du sett om någon av dem har några syskon som passar med faddrarna när Arons bror Anders föds 1801? Du kan ju börja i andra änden också: Spåra de faddrarna bakåt för att se var de kommer ifrån, och om någon av dem har en syster Stina född 1770.

Och du kan också kolla andra födslar från 1795 och framåt och se om Stina och Ambros är faddrar till någon Janssons eller Jansdotters barn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 21 november 2011 kl. 17.48
Tack, Jörgen!
Detta tröstlösa gnetande kan göra en ganska missmodig, därför är man glad om någon förbarmar sig över en och kommer med lite förslag!
Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10803) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 25 november 2011 kl. 12.58
Om någon med samma förfäder som jag på denna linje, har läst våra inlägg betr. detta, så redogör jag för vad jag nu äntligen kommit fram till, så andra slipper ha samma problem! Efter en veckas gnetande i alla tänkbara kyrkoböcker, drar jag slutsatsen att det är från skräddarfamiljen som "min" Stina Jansdotter, född 1770, kommer. Extra svårt har det ju varit eftersom inte bara döttrarna hade samma namn, utan också deras mammor, som hette Stina Ersdotter båda två!
Faddrarna - Ja, Jan och Johan förekommer ju på båda linjerna... Beträffande Torpar/skogvaktarefanmiljen så hade Jan Ersson och hustru Stina Ersdotter plus fyra barn, enligt husförhör Fellingsbro AI:13a bild 82 flyttat dit ca 1775 och vidare till Wesslingbyholm också i Fellingsbro enl husförhör AI:13c sid 27. Men där har de blivit strukna och bara några barn står kvar.
Nu började jag tvivla på att jag var på rätt väg, så jag började gå igenom alla husförhör jag fick tag på, på den andra familjen. (Båda döttrarna Stina Jansdotter hade ju lämnat familjerna efter en tid och tjänade piga på olika ställen, men där stod naturligtvis inte vilken familj dom kom ifrån).
I Ramsberg A!:11b sid 345 står Skräddaren Jan Janssons änka Stina Ersdotter ensam kvar sen mannen avlidit. Enl husförhör Ramsberg AI:10b sid 277 hade han dött 1781, och enligt döde-boken var han bara 43 år gammal då. I det senare husförhöret där S. Ersdotter ensam stod, fanns en svag anteckning till höger under "bortflyttad" som man möjligtvis kunde tyda som Linde. Jag prövade med det, och hon hade flyttat till Lindesberg och gift om sig 1792 (Lindesberg EIa:3 sid 64) med enklingen Eric Nilsson i Gusselhyttan. (Där de också fanns i husförhörslängd AIa:19 sid 450) Mannen dog 1797-03-01 (enl FIa:4 sid 44) och änkan gifte om sig ytterligare en gång (EIa:4 sid 54) 1799 med hammarsmeden och enklingen Lars Norgren vid Dahlkarlshyttan. Husförhör där (AIa:24 sid 68) Där står också att han dog 1802. Jag hade sett på en husförhörslängd i Ramsberg (AI:13 sid 7) där Ambrus Ambrussons vid den tiden återstående familj står inklusive hans far och mor plus en inhyses "svagsint" piga... längst ner på sidan står: svärmoder spiksmedsenkan Stina Ersdotter f 1749 i Ramsberg, inflyttad 1803 från Linde...
Jag kollade utflyttningslängd i Lindesberg (BI:2 sid 49 den 11 september 1803) och där står det "Smeden Lars Norgrens enka Christina Jansdotter (fel efternamn) vid Dahlkarlshyttan, till Ramsberg". Cirkeln har slutits kan man säga. I Stina dödsnotering står också att hon dog 1817-09-27 i Klotstjärn varit sjuk i 14 år och gift 3 gånger.

Hälsningar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10805) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Fredag den 25 november 2011 kl. 21.29
Jag måste göra ett litet tillägg: Det står på vissa ställen att Stina Ersdotter var född 1749 i de senare urkunderna, men det måste naturligtvis vara fel - hon kan ju inte ha gift sig när hon var 14 år! Men i husförhör från Övre Gillermossen i Ramsberg (AI:9b sid 149) står det att hon var född 1744, och det är nog rätt. Enligt födde-uppgifter C:3 bild 137 är hon också född 1744.

Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10833) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 06.44
Kan inte den nia du säger förekom varit en slarvigt skriven fyra? Ibland har man ju lite bråttom så att en fyra kan se ut som en sjua eller nia eller vice versa. Det skulle i så fall varit prästen som skrev lite slarvigt.

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 18.57
Siv har tolkat helt rätt! Det är lätt att kontrollera eftersom Siv har lämnat utmärkta källhänvisningar.

Det var alltså inte prästen som skrev lite slarvigt, han har skrivit in helt fel årtal. Vad det berodde på är svårt att säga, han kanske hade fått fel uppgift - eller tolkat den fel - från utflyttningsförsamlingen?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)