Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Ångermanland   >   Ådals-Liden   >  
Johan Adam Rezelius Smäll, båtsman, död 1853
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch (Inger_m) - Tisdag den 06 mars 2012 kl. 12.59
God Vårdag! (Här i mellersta Småland bygger skatorna till katternas intresse, och 2 tranor på gärdet.) Jag skulle vilja vända mig till Jörgen Tollesson därför att ämnet har lite att göra med tidigare korrespondens.
Jag fick svar sönd 4 mars ang Carl Gustaf Keller(?), och vi kom överens om att han nog hette Gustafsson, vilket han gjorde i Flottans arkivrullor. Enligt forskaren Olof G Strömberg skriver han Carl Gustaf Keller. Rote 151 Smed. Nu ligger det till så att jag har ytterligare en Båtsman i släktkedjan,Johan Adam Rezelius Smäll. Ådals Liden AI:2 sid 25, AI:3 sid 34. Enl Olof G Strömberg tillhörde han Rote 113 Smäll. Han dog en Bråd död ( Ådals-Liden C:3 sid 41) år 1853,den första noteringen där. Död och begraven i Sollefteå. Ådals-Liden AI:4 sid 37, " Dog under tinget i Sollefteå"! Tingsbok för tinget där började 1854 i mina arkivtillgångar.(AD) Min fråga: Vad hette denne man i SVAR-rullorna? Han blev antagen 1818 01-26 och avsked 1830 07-02. Född i Stockholm.Har Du tillgång till tinget i Sollefteå 1853 02-18 ? Man undrar ju varför han var där och vad som hände.
Hustru Sara Ersdr gifte om sig igen, tredje giftet,och hon blev änka därefter igen. Starka kvinnor som överlever tre män. De skulle suttit i regeringen som var lite kaotisk denna tid. Sara dog 88-årig. Vänl Hälsningar Inger M.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 07 mars 2012 kl. 12.46
Jag ska se vad jag kan hitta om båtsman Smäll, och återkommer senare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Onsdag den 07 mars 2012 kl. 13.21
Ovanstående inlägg har hitflyttats från Ångermanland: Skorped: Var kommer namnen ifrån?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 01.09
Nu har jag plockat fram generalmönsterrullorna för 2:a Västernorrlands 1:a komp, där Smäll var båtsman för nummer 113.

Han blev mycket riktigt antagen den 26/1 1818 och fick avsked den 2/7 1830.

Först rullan från 1825 (Flottans arkiv/0503/036/XIIIc:295, SVAR-bild 166):

2:a Västernorrlands 1:a komp n:r 113, 1825

1825 är den första generalmönsterrullan där Johan Adam Smäll är med. Den närmast föregående är från före 1818.

Och 1830 (XIIIc:308, SVAR-bild 37):

2:a Västernorrlands 1:a komp n:r 113, 1830

Johan Adams släktnamn får jag till Roselius i Lidens husförhörslängder och dödbok.

När det gäller domböcker från Sollefteå tingslag, så finns 1853 inte på nätet (varken hos SVAR eller AD). Men däremot har SVAR mikrokort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch (Inger_m) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 09.57
Tack Jörgen för allt arbete Du lägger ner på detta!Nu får jag vara nöjd, och nu skall jag skriva ihop släktkedjan gällande Jacob Petter Modin.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)