|
|
Av Björn Lindholm - Onsdag den 13 december 2017 kl. 20.09
|
Sven Andersson, (född 4/1 1800 i Hjoggböle, Skellefteå Lands) flyttar 27/4 1834 till Nätra i Ångermanland med familjen. Familjen består då av hustrun samt fyra barn. Försöker utläsa till vilken by i Ångermanland familjen flyttar (bifogad bild). Klippet är tagit från Lövånger Församling, Stafvattnet, AI:7 1826-1835, sid 47. Hittar inga uppgifter via in och utflyttningsböcker. Hustrun är Brita Cajsa Andersdotter, född 22/2 1804 i Lövångers församling. Med vänlig hälsning Björn Lindholm, Skellefteå
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 13 december 2017 kl. 23.22
|
Det var inte lätt att tyda de kråkfötterna... Men det som står före Nätra är förmodligen bara uti (eller snarare "utti" eller "uthi"). Och flyttlängder finns ju inte i vare sig Lövånger eller Nätra vid den här tiden. Men kan man inte hitta dem på ett sätt, så får man försöka på ett annat... Eftersom du skriver att Brita Cajsa var född i Lövånger, så gick jag till Lövångers födelsebok för att få hennes föräldrars namn och hemort, och därefter kollade jag om det fanns några bouppteckningar efter dem. Och det gjorde det. Modern Christina Jonsdotter dog 1837, och i hennes bouppteckning (Lövångers tingslag FII:15, n:r 47) finns barnen med - men dessvärre står det inte var Brita Cajsa bor, som jag hoppades. Det står bara att "frånvarande voro döttrarna Brita Caisa, Greta Stina och Maija Lena med deras gubbar" - och det är ju inte särskilt upplysande... Men där står också att dottern Anna Lisa är "tjenande i Ångermanland". Kan hon möjligen vara piga hos systern, och kan det då stå i Lövångers hfl vart i Nätra Anna Lisa flyttat? I husförhörslängden finns mycket riktigt Anna Lisa hos fadern Anders Östensson (Lövånger AI:8a, uppslag 53). Det står där att hon är inflyttad från Nätra. Men betydligt intressantare är att på uppslaget innan finns enkan Brita Cajsa Andersdotter, som inflyttat från Nätra 1836. Det står att hon blev enka 1834, och att mannen dött i koleran. Hon har också en son Johannes, född i Nätra den 7/7 1834. Den ende Johan(nes) med fader Sven Andersson i Nätra 1834 är född den 7/6; åtminstone tror jag att plumpen ska föreställa en 7:a (C:1, s. 252). Det står bara att modern är Svens hustru, men inte vad hon heter; åldern stämmer dock (25-30 år). De bor i Bjällsta. (Alla mödrars ålder är angivna med femårsintervaller i den här födelseboken. Det är väl för att prästen ska slippa att räkna när han fyller i de befolkningsstatistiska tabellerna vid årets slut.) Jag kan dock inte hitta dem i Bjällsta i husförhörslängden 1829-1839 (AI:3a, uppslag 7-14). Inte heller kan jag hitta Sven i Nätras dödbok 1834 (C:1, s. 539-542). Men bara för att det står i Lövångers husförhörslängd att Brita Cajsa blev enka 1834, så är det inte säkert att Sven dog då... Kyrkoböckerna landet runt vimlar av fel! Och även om de inte finns i husförhörslängden, så kanske de kan finnas i mantalslängerna. De upprättades ju årligen. Släktforskning är ett pussel! (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 december 2017 kl. 23.30.)
|
|
|
|
|
|
|