|
Av Anna Magnusson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 19.36
|
Hej, det här inlägget är menat både som hjälp åt andra och ska förhoppningsvis ge hjälp till mig också. Jag vet att det är ett antal som letar efter den här personen, så ju fler som letar desto bättre vore det väl vara. Här är i alla fall min forskning om honom, hoppas att andra kan bidra med fler ledtrådar . Botvid Wickman, död 1680 i Roma, Gotland. Präst, gift med Christina Printz (1644-1701) före januari 1662, förmodligen i Norrköping. Jag har hittat honom som student i Tartu, där han studerade 1653. I Tartus matrikel anges "Kudbyensis Ostrogothus" samt patronymikonet "Petri" och efternamnet Wychman (förmodligen taget av Vikbolandet där Kuddby ligger). Det framgår också av matrikeln att han var stipendiat. I Linköpings matrikel hittade jag följande intressanta notis, men dumt nog fotograferade jag inte så inskrivningsåret kom med, anteckning finns på idiotsäker plats . Men jag vet i alla fall att denne Botvid Petri skrevs lämplig tid FÖRE Botvid W. kom till Tartu. Det skulle alltså kunna röra sig om samme Botvid. Mitt problem är bara att Botvid i matrikeln kommer från "fel" plats, men namnet är så ovanligt, plats och tid stämmer så jag tänker följa det här uppslaget trots det... Jag har lite svårt att tyda platsnamnet, Krokek?, och skulle verkligen uppskatta hjälp med det. Rubrikerna i matrikeln: Och så Botvid Petris rad: Hälsningar // Anna (Ändrat av kontoinnehavaren den 14 januari 2009 kl. 19.44.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 14 januari 2009 kl. 19.48.)
|
|
|
Av Anna Magnusson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 20.18
|
Såg att bilderna var väldigt små så jag skickar en förstoring, annars går det ju knappt att se något alls..
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 30 november 2009 kl. 10.37
|
Det till vänster får jag till "Ostergoth"
|
|
|
|
|