|
|
Av Hanne Berndtsson - Fredag den 10 april 2009 kl. 18.23
|
Hej, jag har stött på patrull. Vet inte hur många gånger jag kikat genom Hfl för år 1834 på Genline. Det gäller följande: Gid.nr: 1635.28.83100, [Kristianstad] Brösarp, Födde,Vigsel,Död, 1781 - 1840, 195-0, Bild 241 av 297 Födda år 1834 i Brösarp församling 30 jan. föddes i Norra Björstorp drängen Pehr Nilsson och dess hustru Bengta Jönsdotter från Hörröd, son som döptes den 2 februari och kallades för Nils. Modern 35 år. Jag hittar inte familjen i Norra Björstorp, kan det stå något i födelsenotisen som jag kan ha missat. Tacksam för all hjälp!
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 11 april 2009 kl. 10.23
|
Hanne. Pehr och Bengta finns på Brösarp AI:6 sid 114 (Arkiv Digital) Namnen överstrukna och ingen Son Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 11 april 2009 kl. 11.05
|
Hej Hanne Jag har hittat familjen på ett annat ställe också. Se Hörröd AI:3 s.34 Sonen Nils avlider 8 juli 1834 Så det ena behöver inte utesluta det andra. Tänker på Arnes lilla fynd. (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 april 2009 kl. 11.11.)
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 11 april 2009 kl. 22.24
|
Hanne och Håkan. Jag är mycket nyfiken på vart Pehr och Bengta flyttade till efter AI:6 bild 49 sid.114 Föräldrarna bodde ju kvar. Hanne,förlåt att jag är nyfiken,men det var du som började. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 11 april 2009 kl. 23.44
|
Arne Vad jag har förstått av din källhänvisning och efter att ha tittat på den jag anger i Hörröd så verkar det som om Pehr flyttade från Brösarp i samband med vigseln 20/11 1833 till Hörröd och Bengta flyttade inom församlingen (Hörröd) 1833 till ovannämnda sida i husförhöret i Hörröd. Platsen de bosatte sig på i Hörröd hette Hörröds by. Men det verkar dock som om Bengta var bosatt i Brösarp en kortare tid då det är antecknat att hon födde barnet i sistnämnda församling, därför står hon antecknad i Brösarp AI:6 s.114. Vad som hände familjen efter 1837 vet jag inte då jag inte följt dem.
|
|
|
Av Hanne Berndtsson - Söndag den 12 april 2009 kl. 10.45
|
Hej Arne och Håkan, först till Arne, nyfiken tycker jag inte att du är. Frågar man inte får man inte reda på något Efter att ha läst era svar så isade det sig att det var ett felspår. Nils som jag letar efter flyttar till Danmark, gifter sig där år 1870, avlider år 1881. Det enda jag vet om honom är att han ska vara född i Brösarp och vid hans bortgång står det i de danska kyrkböckerna att han är 50 år. Vid vigseln är han angiven med åldern 37 år. M.a.o är han född mellan 1831-1833, kan vara något år senare eller något år tidigare också. Även om det var ett sidospår jag kom in på säger jag ändå stort TACK för er hjälp, det kunde ha varit rätt Har hittat en Nils Persson i Emibas men han flyttar inte till DK förrän år 1889, har även kikat i den danska Invandrardatabasen. Önskar Er en fortsatt Trevlig Påsk!
|
|
|
|
|
|
|