Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar A-G)   >   Bara   >  
Lars Olsson, född 1766-03-30, död 1814-06-06, i Bara
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9187) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Bjarneklint - Lördag den 23 april 2011 kl. 13.34
Jag behöver hjälp med min stamfader, Lars olsson i Bara. Han är född den 30 Mars 1766 i Bara och död den 6 Juni 1814, också i Bara.

Jag har hittat honom i husförhör Bara AI:2 1803-1809 på sidan 55.
Jag har även hittat honom i husförhör Bara AI:3 1810-1815 på sidan 61. Men sen är det stopp. Både framåt och bakåt.

Hans far hette Ola Persson och föddes också i Bara ung 1735. Avled 18 Juli i Bara.Han kan jag inte heller hitta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 23 april 2011 kl. 14.44
Hej Bengt,
framåt kan du naturligtvis inte hitta Lars eftersom han dog 1814 och nästa hfl börjar 1816. Han änka och fyra barn finns dock med i nästa hfl bosatta på samma ställe.
För att försöka hitta honom före 1803 (då AI:2 börjar) så kan du leta reda på var barnen var födda. I AI:2 sidan 55 finns tre barn födda mellan 1791 och 1802. Leta reda på när Lars gifte sig, kanske det står där var han bodde vid vigseln.

Fadern Ola Persson finns i Värby nr 32 i AI:1, sidan 130. Vilket år avled han den 18 juli?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9194) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Bjarneklint - Söndag den 24 april 2011 kl. 11.01
Ang Ola Persson så levde han fram till 18 Juli 1800.(Bara C:21795-1837.s187.Han bodde tydligen fram till sin död på Värby nr 32.

Hans son (Min stamfader) Lars Olsson tog tydligen över Värby Nr 32 när fadern dog.Där bodde han med hustrun Ingar Nilsdotter (f 1767-10-30, obekant var)till sin död 1814-06-06.
Hustrun bodde kvar med barnen tills 1821 då hon flyttade till Skabersjö tillsammans med yngsta barnet Bengta.

Hur gör man för att komma runt luckor i böckerna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 24 april 2011 kl. 11.34
Bengt,
hur du ska komma runt luckorna var det jag tipsade dig om igår! Leta reda på var barnen är födda och var Lars och Ingar gifte sig.

Har du följt Ingar i husförhörslängderna i Skabersjö? Står inte hennes födelseort någonstans? När dör hon? Finns det någon uppgift om födelseort i dödboken?

Mvh//
Lotta
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)