|
|
Av Ingelise Poulsen - Onsdag den 16 november 2011 kl. 12.24
|
Er der en person, der har lyst til at hjælpe mig med at oversætte hvad der står vedrørende arvingerne til Per Persson? Enken er Helena Månsdotter, men jeg kan ikke se hvor mange børn der er nævnt. Skiftes findes i Skytts Häradsrätt, vol. 25 side 621. (Jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte filen) Venlig hilsen Ingelise Poulsen
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 16 november 2011 kl. 12.52
|
Hej Ingelise, här kommer texten med lite moderniserad stavning. År 1787 den 22 september inställde sig undertecknade, med nämndemannen välförståndige Pär Sjunnesson i Gislöv och hemmansåboen Lars Nilsson i Stora Markie; att förrätta laga bouppteckning och skifte med kvarlåtenskapen efter den å hemmanet Nr 3 3/16 mantal i Stora Markie By avledne frälsehemmans åboen Pär Pärsson, som sistledne den 29 juli med döden avgick, och efterlämnade änkan Helena Månsdotter, samt sonen Pär 13 gammal, dottern Karna gift med åboen Anders Jeppsson i Domme(?), dottern Kierstina gift med åboen Pär Andersson i Stora Markie, och dottern Marna 20 år gammal är förlovad med drängen Lars Andersson som redan stadd förutnämnda hemman. För sonen Pär som omyndig åtog sig Lars Andersson som nu skall tillträda hemmanet, att vara förmyndare; Varjämte inställde sig Anders Larsson ifrån Svenstorp, såsom sonen Pärs goda man att bevaka dess rätt. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Ingelise Poulsen - Onsdag den 16 november 2011 kl. 13.14
|
Lotta, du er simpelthen en perle! Tusind tak. Jeg forstod noget af det, men kunne ikke få det hele til at passe. Det gør det nu! Venlig hilsen Ingelise
|
|
|
|
|
|
|