Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar A-G)   >   Glimåkra   >  
Anders Beckman, död 1856
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1556) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 10.36
Hej.

Anders Andersson Beckman står som född i Vislanda, ( Småland ) 1783, i Glimåkra hfl, AI:9 ( 1818-1821 ). Vid koll i Vislanda födslar så finns det ingen Anders Andersson född i Vislanda, varken några år innan 1783 eller några år efter 1783.

Anders Beckman vigdes i Glimåkra den 3/6 1812 med Lusse Persdotter, ( Glimåkra C:4 sid. 118 ). Vid vigseln var Anders rotesoldat, Hittarps hus, Glimåkra.
Anders dör i Häggeryda, Glimåkra 2/11 1856 ( Glimåkra C:5 sid. 164 )

Anders Andersson Beckman är min mans ana och han har letat efter honom i flera år, men det är som att leta efter en nål i en höstack.

Därför undrar vi om någon vet någonting om Beckman ? Den rätta födelseorten ? Föräldrar ? Antagligen har de skrivit fel födelseort på honom i husförhören och hans födelseår, kan ju också vara fel.

Här skulle det varit en bild från DigiArkiv, ur Glimåkra AI:9 ( 1818-1821 ), under sidan: Hittarp. Men det blir bara formateringsfel, så jag ska se om jag får in den i ett annat inlägg, under detta.

mvh
Carina

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 oktober 2008 kl. 10.47.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 oktober 2008 kl. 10.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1557) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 10.56
Beckman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1558) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 11.03
På bilden ovan står Anders Beckman på nedra halvan av sidan, hustrun Lusse Persdotter är överstruken, död 1819.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 12.46
Det kanske är Vislanda pastorat som avses. Dit hör också Blädinge socken.

Det är ofta som moderförsamlingen i pastoratet anges som födelseförsamling efter en flytt, även om personen var född i ett annex.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1561) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 13.35
Tack så jättemycket, Jörgen. Det hade inte min man och jag någon aning om att Blädinge var ett annex till Vislanda. Du har möjligtvis inte tillgång till Blädinge, så att du skulle kunna titta efter om det föds en Anders omkr 1783, med en fader som också heter Anders ? Ursäkta min fräckhet, men jag har ingen tillgång till Blädinge. Givetvis är jag tacksam för ditt svar ändå.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1569) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 20.50
Jag hittar ingen Anders Andersson född i Blädinge 1781-1785.

Det är ju tänkbart att han bara har bott i Vislanda, och så blev det "födelseort"...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1578) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 15.11
Hej Jörgen.

Tack för att du tittade efter. Jag tror med på din teori. I husförhören är han gift med Måns Hallengrens styvdotter. De följs åt i husförhören hela tiden. Jag ska kolla åren för Virestad runt 1780-talet också. Om jag inte missminner mig så kom Måns Hallengren från Virestad. Tusen tack för din enorma hjälp. Håller på att prova ArkivDigital i 3 dagar. Mycket suveränt och kanonbra. Så fina bilder och klart och tydligt.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 22.01
Beckman var ej född i Virestad heller, som jag misstänkte. Vissa är knepiga att hitta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 22.26
Carina,
jag kollade lite i KGFs Databas 2007 och hittade tre styckna Anders, födda 1783,
med en far som hetter Anders.

* Anders, född 1783-03-16 i Urshult (Bostad: Folaboda).
Far: Anders Pettersson, Mor: Catharina Månsdotter.

* Anders, född 1783-07-18 i Hallaryd (Bostad: Linnafalla SG.).
Far: Anders Andersson, Mor: Bengta Eskallsdotter.

* Anders, född 1783-08-22 i Bolmsö (Bostad: Granhult).
Far: Anders Bengtsson, Mor: Kierstin Johansdotter.

Jag vet inte om någon av dessa tre kan vara just "din" Anders men ett litet uppslag, dock.

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 01.37
Hej Kina.

Tack så jättemycket för dina förslag. Vi ska genast kolla upp "dina" Anders.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1596) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 18.50
Nu har vi letat efter dessa Anders. Tack Kina. De Anders som är födda i Hallaryd och Bolmsö, och de finns med som födda exakt datum som skrivs här ovan, finns inte med i husförhören tillsammans med sina familjer. Troligtvis är de döda som små, fast vi inte har hittat dom i dödböckerna. Anders från Urshult föds mycket riktigt 1783-03-16, men hela den familjen finns inte med i husförhören, så de verkar till att ha försvunnit hela familjen. Min man har tittat igenom ett helt husförhör utan att finna dom i Urshult. Kan eventuellt vara en tänkbar kandidat. Sedan vet vi inte om Anders Beckman är född i Småland, men tyckte det låg närmast till hands eftersom födelseorten var Wislanda i husförhören från Glimåkra. Vidare verkade prästen i Urshult heta Beckman, för han hade skrivit något på första bladet i kyrkboken och undertecknat med Beckman. Men jag tror inte Anders Beckman har någon anknytning till präster, då han var soldat, men man ska ju aldrig säga aldrig. Än en gång tack för förslagen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1597) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 19.48
Hej Carina,
har du följt Anders bakåt - och framåt - i alla husförhörslängder? Står det samma födelseår och plats överallt?
Barnens faddrar kan ge ledtrådar om det förekommer någon/några från någon annan socken eller med namnet Andersson/Andersdotter.
Har du letat i inflyttningslängderna? Antingen kan han ha kommit inflyttande ensam eller som barn tillsammans med sin familj. Om han kom med familjen så är det inte säkert att hans namn står med, utan bara fadern och (eventuellt) modern plus antal barn. Heter den inflyttade familjefadern Anders kan det vara värt att kontrollera familjen i husförhörslängden.

Det var bara lite idéer jag kom på så här i hastigheten. Själv har jag en husar Arvid, utan patronymikon, som jag letat efter i 15 år nu, men ger upp det gör jag aldrig. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1598) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 22.09
Ja, vi har följt alla husförhörslängder. Mycket mer finns det inte och man får väl acceptera att det är stopp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 14.25
Måns Hallenberg f. 1755, som nämns i inläggen här ovan, har skrivit Hallengren men han heter Hallenberg, och som jag skriver är född i Virestad ( G ), är född i Vislanda ( G ), alltså ej Virestad. Tänkte så att inte någon annan kommer på fel spår om de letar. Måns Hallenbergs patronymikon är Svensson och hans födelse finns i Vislanda C:2 sid. 204. Måns dör i Glimåkra, Skåne den 22/11 1823, Glimåkra C:4 sid 233.

Anders Andersson Beckman som denna rubrik handlar om har ej hittats ännu. Hela husförhör är genomtittade för Vislanda som han ju anges komma ifrån i Glimåkra husförhör. I husförhör 1810 står Anders Beckman med under Måns Hallenbergs familj och han gifter sig året därpå med Hallenbergs styvdotter. Inflyttningslängder finns inte i Glimåkra vid den aktuella tiden, utan först något år senare.

Eventuellt kan Anders Beckman vara en yngre släkting till Måns Hallenberg med det är inget vi har kunnat koppla samman än. Någon sorts relation har de antagligen i och med att rätt som det är dyker bara Anders Beckman upp och bor på samma ställe som Hallenbergs familj.

Så småningom kanske det löser sig men hittills har vi inte hittat något som skulle komma ett steg närmare lösningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 01 mars 2009 kl. 18.50
Denna Anders Andersson Beckman har vi inte kommit någon vart med. En annan forskare har sökt på Glimåkra inflyttningslängder utan att finna honom. Frågan är ju om han verkligen var från Vislanda som Glimåkras husförhör, alla genomgåeende, anger hans födelseort till. Eventuellt kan ju även hans patronymikon vara en felskrivning av prästen.

Om någon annan någon gång söker efter Måns Svensson Hallenberg, ryttare och styvfar till Anders Beckmans hustru Lusse Persdotter, så skriver jag här vad jag vet om honom. Måns Svensson föds mycket riktigt i april 1755 i Vislanda ( G ). Hans far är Sven Gummesson i Koitet, Vislanda ( G ) och modern är Ingiär Larsdotter. Måns Svensson flyttade 1775 till Glimåkra i Skåne och gifte sig där 1777 med Anna Månsdotter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3284) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 01 mars 2009 kl. 20.55

Här skulle ha varit en bild på Måns Svenssons flytt till Glimåkra. Ska se om jag kan få in den i ett inlägg under här.

Anna Månsdotter är Anders Beckmans hustru Lusse Persdotters mor. Hon skulle ha varit svärmor till Anders Beckman men dör 1796 och det är innan Beckmans tid i familjen. Per Hall, ryttare som är överstruken, under namnet Måns Svensson är Lusse Persdotters riktiga far och Anna Månsdotters första make. Namnen Sven och Ingier, under Lusse Persdotter i högra kanten av sidan, är Måns Svenssons och Anna Månsdotters gemensamma barn födda i Glimåkra. Hoppas någon kan ha nytta av detta om de vid ett senare tillfälle söker efter dessa personer.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 01 mars 2009 kl. 20.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3285) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 01 mars 2009 kl. 20.59
Här är bilden som skulle varit i inläggt ovan, bild från Inge Nilsson

Se förklaring till bilden i inlägget ovan.

MånsSvensson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3286) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 01 mars 2009 kl. 21.04
Bild från Inge Nilsson

MånsSvensson2
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3295) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Måndag den 02 mars 2009 kl. 21.30
Skulle någon som har tillgång till generalmönsterrullorna vilja vara snäll att titta efter vad som står där om Anders Andersson Beckman i inläggen ovan ? Kan der stå något där så man får upp ett spår av honom ?

Beckman kom någon gång omkring 1810 till Glimåkra. Där anges han vara född 1783 i Vislanda ( G ) men det stämmer inte. 1813 är han rotesoldat i Hittarps hus i Glimåkra.

Vi har kollat igenom Vislandas husförhör, Glimåkras husförhör, födelseböcker runt socknarna i Vislanda, Blädinge och Virestad, utan att finna någon Anders Andersson född 1783 ( som han hette innan han fick namnet Beckman ), vidare har en annan forskare sökt igenom inflyttningslängderna till Glimåkra, utan att hitta någon person som stämmer in på Anders Andersson Beckman, vidare är det sökt i mantalslängder och han förekommer i ett mål i domboken utan att man får reda på något mer om honom.

Så därför tänkte vi att generalmönsterrullorna kunde ge något om hans ursprung. Han kanske när allt kom omkring var skåning och inte smålänning, husförhören i Glimåkra har haft fel förr. Man tycker ju att om han var smålänning så skulle han förekomma i någon inflyttningslängd där. Kanske prästen råkade skriva fel patronymikon på honom när han skrev Andersson, för visst föds det många Anders i Vislanda runt 1780-talet, men ingen med en far som heter Anders, om han nu skulle komma från Småland ändå.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3306) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 21.36
Frågan är vilket regemente han tillhörde. Om han står som rotesoldat, så borde han vara en knekt vid ett infanteriregemente.

Men enligt Grills "Statistiskt sammandrag af svenska indelningsverket" utgjorde Hittarp i Glimåkra socken ett rusthåll i Östra Göinge kompani/skvadron av det som åren 1805-1822 hette Skånska Karabinjärregementet (före 1805 Södra [!] Skånska Kavalleriregementet, och efter 1822 Skånska Dragonregementet). (Det står Hillarp i Grill, men det måste vara ett skrivfel; det finns inget Hillarp i Glimåkra socken.)

Jag ska se om jag kan hitta något när jag har mer tid att leta i morgon.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niklas Hertzman - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 21.48
Hej !
Just vid denna tiden är det lite knepigt med soldater (och då menar jag soldater, inte knektar i allmänhet) i Skåne. Precis som Jörgen skriver tillhör en soldat ett infateriregemente.

De båda Skånska indelta infanteriregementena (Norra och Södra Skånska Infanteriregementet) sätts upp första gången 1811, men det är först 1816 som de blir riktigt indelta och de får sina boställen. För tiden 1811-1816 så fungerar alltså inte Grill.

Även om jag skulle gissa att han tillhörde Norra Skånska Infanteriregementet så är det inte 100% säkert.

Hälsningar
Niklas Hertzman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3313) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Onsdag den 04 mars 2009 kl. 13.12
Hej Jörgen och Niklas.

Tack för att ni tar er tid. Jag vet tyvärr inte vilket regemente Beckman tillhörde. Blev bara nyfiken vad som står om honom i generalmönsterrullorna, om det kunde ge ett spår om vad han verkligen kom ifrån. Vi har letat i husförhör, fram och tillbaka och lusläst hela Vislanda, Virestad, Urshult, Bolmsö och Glimåkra för att hitta en som eventuellt kan vara Beckman. Vidare har vi tittat i in- och utflyttning, och alla födelseböcker där han eventuellt kunde tänkas komma ifrån, mantalslängd, men ingenstans finns något spår av denna mannen. Eventuellt kanske han inte är kronobergare när allt kommer omkring. Han dök upp i Glimåkra från ingenstans, verkar det som, ( vilket han naturligtvis inte gjorde ) och levde där restan av livet.

Därför tänkte vi att eventuellt generalmönsterrullorna kan ge något.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3317) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Torsdag den 05 mars 2009 kl. 14.20
Förlåt, men står det något i generalmönsterrullorna om Beckman, men det går kanske inte att hitta något ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 05 mars 2009 kl. 14.48
Sökning pågår... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Torsdag den 05 mars 2009 kl. 14.56
Tack så mycket, Jörgen. Det är snällt av dig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3320) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 01.16
Jag har gått igenom 1818 års generalmönsterrulla för Norra Skånska infanteriregementet, samtliga kompanier, men utan att kunna finna någon Beckman.

Det finns noteringar om ändringar i en del rotar efter föregående mönstring; soldater som fått avsked eller dött, och ersatts med den nuvarande (nu = 1818 :)). Men inte heller i dessa noteringar kan jag hitta honom.

I mantalslängden står han som soldat 1813-1816. 1813 "R.K.", och 1814-16 "Rote K.", vilket väl inte gärna kan vara något annat än roteknekt. Samtidigt står han också som inhyses; han hade alltså inget soldattorp.

1812 är han bara inhyses, likaså 1817-19. I 1811 års längd (daterad den 4/12 1810) finns han inte i Hittarp.

1812 års mantalslängd är daterad den 5/12 1811. Någon gång därefter och innan vigseln den 3/6 1812 lär han alltså ha blivit soldat.

Och någon gång mellan mantalsskrivningarna för 1816 (den 19/12 1815) och 1817 (den 14/12 1816) bör han alltså ha fått avsked.

Såväl Arkiv Digital som SVAR har rullor från Krigsarkivets serie Generalmönsterrullor, och där finns inget före 1818.

Men det finns äldre rullor (de äldsta från 1812) i regementets arkiv och i serien Rullor 1724-, båda på Krigsarkivet. Men de finns inte på nätet; men rullorna i serien "Rullor 1724-" finns i varje fall på mikrokort.

Det är naturligtvis teoretiskt möjligt att han tillhörde ett annat regemente, men knappast troligt med tanke på var han bodde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 14.57
Stort tack för ditt engagemang, Jörgen. Då vet vi detta. Vi får kanske tills vidare acceptera att det är stopp på Beckman. Tusen tack, för att du tittade efter.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)