Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar A-G)   >   Förslöv   >   Trued Trulsson i Ranarp och hans ättlingar   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Trued Trulsson i Ranarp och hans ättlingar [äldre inlägg 1]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14322) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 30 oktober 2013 kl. 23.01
Hej! Vi kommer här att fortsätta och diskutera Trued Trulsson i Ranarp och hans ättlingar. Titta på Anbytarforum, så ser ni vad vi diskuterat hittills.
Jag funderar på om Nils Åkesson nr 1 (mtl 1684, 1688) och Nils Åkesson nr 2 (mtl 1709, 1710) var bröder. Det var inte ovanligt att två syskon fick samma namn. Men jag tror vi behöver lägga till Ola/Olof (mtl 1698, 1699, 1700) som bror till de övriga Åkesönerna/döttarna på Ranarp 1,2,3 eftersom han står på exakt samma ställe i mantalslängeden som Nils Åkesson nr 2 och Anna bor ju kvar hos Nils nr 2. Frågan är om Göran (inte Gudman/Gudmund) Åkesson (mtl 1688) också är en bror? Om Nils Åkesson nr 1 var på samma ställe som de övriga går inte att se, eftersom mantalslängden skrevs på ett annat sätt då.
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 30 oktober 2013 kl. 23.26
Diskussionen i Anbytarforum finns under Förslöv, med början här och fortsättning här.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14324) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 31 oktober 2013 kl. 09.14
Hej! Jag får nog ändra det där med Göran. Det har legat och gnagt i natt. Göran stavades med J på den här tiden. Nu tycker jag mig kunna läsa att det står så här efter att ha tittat många ggr: Gårman Åcke hust sjukl.
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 02 november 2013 kl. 09.53
Vad beträffande ortsnamnet läser jag det som "i Gonnarp". Jag ser det som en äldre stavning av Gånarp som finns i To(å)starps socken. Det ligger närmast. Martin tyckte att det stod Gennarp. Genarp ligger vid Lund och det kan också vara Gonarp vid Näsum. Båda ligger långt från Förslöv.
/Lisbeth

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 november 2013 kl. 09.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Lördag den 02 november 2013 kl. 14.58
Hej Lisbeth,

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte tyckte det stod Gennarp. Jag skrev det inom citationstecken och jag skrev "Igennarp" med ett frågetecken efter eftersom jag inte var säker på vad det stod.

Gånarp i Tåstarp verkar rimligt.

/M

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 november 2013 kl. 15.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14330) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Lördag den 02 november 2013 kl. 15.01
Jag vet inte om de Nils Åkesson du kallar nr 1 och nr 2 har med "min" Nils Åkesson i Ranarp nr 10 (död 1712) att göra, men dennes barn har dopvittneskopplingar mot Vistorp, där det på 1670-talet bodde en Åke Knutsson som kanske är dennes fader.

mvh
Maritn
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14331) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Lördag den 02 november 2013 kl. 15.58
Här kommer de första generationerna igen

Troed Troedsson. Född 1590 1).

Barn med ?.

Barn:
1 Jöns Troedsson. Född 1620 Ranarp, Förslöv, Skåne 2). Död 1667 3).
2 Tora Troesdotter. Född 1630 1).
3 Kjerstin Troedsdotter. Född 1632 Ranarp, Förslöv, Skåne 2). Död 1677 Tullstorp, Laholm, Halland 4).
4 Lusse Troedsdotter. Född 1634 Ranarp, Förslöv, Skåne 2).
5 Anna Troedsdotter. Född.
6 Troed Troedsson. Död omkring 1663 Ranarp, Förslöv, Skåne 5).
7 Sven Troedsson. Död omkring 1650 4).
8 Jens Troedsson. Död 1677 Ranarp, Förslöv, Skåne 6).
9 Dotter Troedsdotter. Död 1677 Tockarp, Hjärnarp, Skåne 7).
10 Elna Troedsdotter. Född.

Generation 1

1 Jöns Troedsson. Född 1620 Ranarp, Förslöv, Skåne 2). Död 1667 3).

2 Tora Troesdotter. Född 1630 1).

Barn med Åke Nilsson (Född 1632 Ranarp, Förslöv, Skåne 8). Död efter 1694.).

Barn:
2.1 Troed Åkesson. Född 1655 Ranarp, Förslöv, Skåne 9). Död 1698 Krogstorp, Grevie, Skåne 3).
2.2 Bengta Åkesdotter. Född 1658 Ranarp, Förslöv, Skåne 9).
2.3 Troen Åkesdotter. Född omkring 1660 Ranarp, Förslöv, Skåne 3). Död 1721-01-16 Ranarp, Förslöv, Skåne 3).
2.4 Per Åkesson. Född omkring 1662 Ranarp, Förslöv, Skåne 9).
2.5 Nils Åkesson. Född omkring 1665 Ranarp, Förslöv, Skåne 9). Död 1712 Ranarp, Förslöv, Skåne 10).
2.6 Anna Åkesdotter. Född omkring 1667 Ranarp, Förslöv, Skåne 3). Död 1716-03-24 Ranarp, Förslöv, Skåne 3).
2.7 Karna Åkesdotter. Född omkring 1670 Ranarp, Förslöv, Skåne 3).

3 Kjerstin Troedsdotter. Född 1632 Ranarp, Förslöv, Skåne 2). Död 1677 Tullstorp, Laholm, Halland 4).

Köpebrev från 1690 där står hur det hänger ihop med Ranarp

Äktenskap med Sören Larsson (Död omkring 1676 Trulstorp, Laholm, Halland 11).). Vigsel 1641 Laholm, Halland 11).

Barn:
3.1 Johanna Sörensdotter. Född 1644 Laholm, Halland 11). Död 1725 Ahla, Laholm, Halland 11).
3.2 Gunne Sörensson. Född 1656 11). Död 1730-12-28 Trulstorp, Laholm, Halland 12).

4 Lusse Troedsdotter. Född 1634 Ranarp, Förslöv, Skåne 2).

Sambo med Per Jönsson.

5 Anna Troedsdotter. Född 13).

Sambo med Örjan Olsson.

6 Troed Troedsson. Husbonde. Död omkring 1663 Ranarp, Förslöv, Skåne 5).

Husbonde Ranarp

7 Sven Troedsson. Husbonde. Död omkring 1650 4).

Husbonde Ranarp

8 Jens Troedsson. Död 1677 Ranarp, Förslöv, Skåne 6).

9 Dotter Troedsdotter. Död 1677 Tockarp, Hjärnarp, Skåne 7).

Sambo med Jöns Gudmunsson.

10 Elna Troedsdotter. Född 14).

Sambo med Karl Knutsson.
-------------------------------------------
Frågan är nu vad som hände med de andra syskonen som vi än så länge inte har några barn till, eftersom de flesta gifte sig så är ju chansen ganska stor att i alla fall nån av dessa hade barn
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14332) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 02 november 2013 kl. 16.49
Hej! Hittade två saker i jordrevningsbiakterna.

1. Bild 119 i AD. Hjärnarps och Förslövs Suatte? (sjätte?)möt...
avsagt på Bjäre härads ting Anno 1642 den 1 maj. En bit in står det Karin Trueds i Ranarp. Trued Trulsson har dött. Alltså representerar Karin i rätten. Karin står först i Ranarp, så jag är säker på att det är Ranarp 1,2,3 som det gäller.

2. Bild 320
Peder Sönnesön J foderup Tingfogett til Biarre
herritz ting, anders Matsön J Engelsbach skriftz
giör alla, alla witterligtt at aar Eftter Christi födsel
1627 Löffuredagen 5 April: her paa fornemda
ting waar skichatt for oss Karll Knutsön J Biarrett
der skötta och afhenda fra sig oc sin hustru Elena (Elna)
Och begge deriss arffwingar ald den lod och anpartt
som fornemda hans hustru waar arffnefalden
udi Truend Thrölsonss gaard i Rannerop, och til
fornemde Trud Trölson oc alla hanss arffwingar
med huss, iord och skoff och .... fiskewand
och fägång thiurtt?? och waar ...laagtt ...ss som
Intett undertagnndis udi Naagr......
Nafa dett Naffnis kand Inde...
skall oc Udan, som nu er oc..
liggett haft med Retta: dett ....
Tia Ehwindelj?? Ejedom: ...
Mandss till tala som deg....
tala här, köbett d...
betalatt förste Penga....
och tachee honom...
detta sköda som ...
Jnnhen J börstorp, ....
Att saa er skött
Till winnisb˙rb han ....
zeglar med wor he......

Synd man inte ser till vem de säljer arvslotten, men det borde vara till Sven Truedsson/Troedsson.

Med vänlig hälsning Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Lördag den 02 november 2013 kl. 16.59
Karin ytterligare en dotter?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Lördag den 02 november 2013 kl. 17.02
Frågan är vad som händer med Lusse och Anna och dottern som är gift med Jöns Gudmundsson, det borde kollas upp, eftersom de flesta syskon gift sig så är ju sannolikheten att de skall ha barn ganska hög, gäller bara hitta mantalslängd eller boupptäckning som kan styrka det hela
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14335) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 02 november 2013 kl. 20.05
Trued Trulsson bör ha dött 1626 eller tidigt 1627. Kan Sören Larsson ha varit gift med två systrar? Först Tora och sedan Kjersti? Inte så ovanligt. Jens är det danska namnet på Jöns. Jag tror inte att det finns två Jöns.
Jag tror att Trued Trulssons mor hette Tora. I extra mantalslängderna fram till 1617 står det änkan ihop med Trued Trulsson och hans hustru. 1618 står det Tora och inte änkan. Det kan ev. vara en dotter, men jag tror mer på en mor.
Vad beträffande Nils Åkesson, 1658 finns en Åke Nilsson på en gård som var tingsfogdens( Olof Nilsson 1659). På samma gård fanns Olof Nilsson, Per Nilsson, Olof Buuse, Olof Persson , Olof Jönsson och Staffan Olsson.
1660 Åke Nilsson på plats nr 10. Han och hustrun är tiggare.
1663 Åke Nilsson + hustru på plats 16. 1664 Åke Nilsson + hustru 15:onde plats. 1665 Åke + hustru plats 17.
1666 Åke Nilsson + hustru på plats 15. 1668 ingen Åke eller hustrun.
1670 Åke Nilsson på plats 25 (sista platsen).
1671 sist (lite över på Viarp. Står med frågetecken före)
1672 sist (lite över på Viarp. Står med frågetecken före).
1673 Åke Nilsson med hustru på plats nr 12.
1680 Nils Åkesson på plats 7, Åke Nilsson på plats 10.
1681 Nils Åkesson på plats 4 och ingen Åke.
1684 Nils Åkesson på Ranarp nr 1 7/8, Per Åkesson och pigan Karna.
1688 Nils Åkesson på plats nr 7 ogift, Per Åkesson+ h nr 8, Nils Åkesson nr 20 ogift.
1698 Ranarp 1,2,3 Olof Åkesson och hustru och systern Anna, Ranarp 7,8 Per Åkesson och hustru.
1699 Ranarp 1,2,3 Olof Åkesson och hustru, systern Anna Ranarp 7,8 Per Åkesson och hustru, pigan Inger, dräng Jöns.
1700 Olof Åkesson och hustru, systen Anna Ranarp 7,8,Per Åkesson och hustru dräng Jöns, piga Ingar.
1709 Ranarp 1,2,3 Nils Åkesson och hustru pigan Anna Ranarp 7,8 Per Åkesson och hustru, son Åke,
1710 Ranarp 1,2,3 Nils Åkesson och hustru pigan Anna, Ranarp 7,8 Per Åkesson + hustru son Åke dotter Thora, pigan Hanna.

Med vänlig hälsning Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 03 november 2013 kl. 08.33
Hej! 1698 Ranarp nr 10 5/8 Nils Åkesson + h. 1699 Ranarp 10 Nils Åkesson + hustru. 1700 Ranarp 10 Nils Åkesson + hustru. 1709 Ranarp 10 Nils? Åkesson + h, dottern Bengta. 1710 Ranarp 10 Nils Åkesson + h, dottern Bengta.
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 03 november 2013 kl. 13.03
en sak som jag funderat på mycket är den andra generationen efter Troed Trulsson, han hade 10 barn, de flesta gifta men vi har bara barn till två av barnen Tora och Kjerstin, det hade varit väldigt intressant och se hur många av hans som fick barn i sin tur, hur många "grenar" vi har att jobba med
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14338) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 03 november 2013 kl. 17.01
Vad är det som säger att Sören Larsson skulle varit gift med Tora?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14339) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 03 november 2013 kl. 19.50
ur ett brev i jorderevningsprotokollet från 30/10 1663:

I dag för rätten framkom Sören Larsson i Trulstorp å sin hustru Toren Troedsdotters vägnar, Per Jönsson i Gånarp? på sin hustru Lusse Troedsdotters vägnar, Örian Olssen i Segelstorp på sin husrtus Anna Troedsdotters vägnar dessa förskrivna bortskötte all den lott och part som deras hustruer ärvt efter deras saliga fader och moder i den gård i Ranarp som Jöns Troedsson påbor. Och nu för rätten framkommer Jöns Gudmundsson i Tockarp på sin hustru .......................dsdotters vägnar och på samma vis ........... all den lått och part som hon ...... sin saliga föräldrar i förbemälda gård ......

Toren, Tora , Troen. Jag vet inte om Toren blev Troen eller Tora. Men Sören Larssons hustru nämns här som Toren och i det senare dokumentet som Kiersti. Kan han ha haft två hustrur som är systrar?

/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 03 november 2013 kl. 20.03
Toren/Tora är väl isåfall hon som gifte sig med Åke Nilsson?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14341) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 03 november 2013 kl. 20.48
Detta här stämmer inte heller om man jämför Jordrevningsprotokollet och domboken 1690: Och nu för rätten framkommer Jöns Gudmundsson i Tockarp på sin hustru .....................uedsdotters(tycker jag mig kunna läsa) vägnar och på samma vis ........... all den lått och part som hon ...... sin saliga föräldrar i förbemälda gård ......

I domboken: Troed Gudmundsson i Tåckarps köpebrev utgivet den 24 mars 1677 till Gudmund Olsson förmälandes att han sålt till Gudmund Olsson all den lått som honom är tillfallen i Ranarp efter sin morbror Jöns Troedsson. Sammaledes sin systers Inger salige Gunnar Jonssons (hustru) och hennes barns lott efter han är deras lagwerge såsom sin och sin broder Jöns Gudmundssons parti.

Barnen skulle ju heta Jönsson eller Jönsdotter om de hade Jöns Gudmundsson som far. Är det en felskrivning i Jordrevningsprotokollet så han heter Gudmund Jönsson istället eller har hon gift om sig med en Gudmund och fått barnen Troed Gudmundsson, Inger Gudmundsdotter och Jöns Gudmundsson?

/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14342) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 03 november 2013 kl. 20.50
Hallandsgrenen har jag inte kommit så långt på, detta har jag:

Kjerstin Troedsdotter. Född 1632 Ranarp, Förslöv, Skåne 1). Död 1677 Tullstorp, Laholm, Halland 2).

Köpebrev från 1690 där står hur det hänger ihop med Ranarp

Äktenskap med Sören Larsson (Död omkring 1676 Trulstorp, Laholm, Halland 3).). Vigsel 1641 Laholm, Halland 3).

Barn:
1 Johanna Sörensdotter. Född 1644 Laholm, Halland 3). Död 1725 Ahla, Laholm, Halland 3).
2 Gunne Sörensson. Född 1656 3). Död 1730-12-28 Trulstorp, Laholm, Halland 4).

Generation 1

1 Johanna Sörensdotter. Född 1644 Laholm, Halland 3). Död 1725 Ahla, Laholm, Halland 3).

Barn med Esbjörn Persson.

Barn:
1.1 Karin Esbjörnsdotter. Född 1662 Ahla, Laholm, Halland.
1.2 Per Esbjörnsson. Född 1665 Ahla, Laholm, Halland. Död 1740-05-17 Laholm, Halland 5).
1.3 Tora Esbjörnsdotter. Född 1668 Ahla, Laholm, Halland.
1.4 Nils Esbjörnsson. Född 1669 Laholm, Halland 6).

Barn med Hans Olofsson (Född. Död 1699 Ahla, Laholm, Halland 7).).

Barn:
1.5 Elna Hansdotter. Född Ahla, Laholm, Halland 6).
1.6 Esbjörn Hansson. Född Ahla, Laholm, Halland 6).

2 Gunne Sörensson. Född 1656 3). Död 1730-12-28 Trulstorp, Laholm, Halland 4).

Barn med ?.

Barn:
2.1 Olof Gunnesson. Född 1690.
2.2 Kerstin Gunnesdotter. Född 1707 8).
2.3 Gunnel Gunesdotter. Född.
2.4 Johanan Gunnesdotter.
2.5 Karin Gunnesdotter. Född.

Generation 2

1.1 Karin Esbjörnsdotter. Född 1662 Ahla, Laholm, Halland.

Sambo med Nils Persson Dune (Född 1648 Halland 9).).

1.2 Per Esbjörnsson. Garvare Skomakare. Född 1665 Ahla, Laholm, Halland. Död 1740-05-17 Laholm, Halland 5).

1.3 Tora Esbjörnsdotter. Född 1668 Ahla, Laholm, Halland.

1.4 Nils Esbjörnsson. Född 1669 Laholm, Halland 6).

1.5 Elna Hansdotter. Född Ahla, Laholm, Halland 6).

1.6 Esbjörn Hansson. Född Ahla, Laholm, Halland 6).

2.1 Olof Gunnesson. Född 1690.

Barn med Kerstin Larsdotter.

Barn:
2.1.1 Lars Olofsson. Född 1723-12-04 Trulstorp, Laholm, Halland 10).
2.1.2 Boel Olofsdotter. Född 1730-03-14 Trulstorp, Laholm, Halland 11).

2.2 Kerstin Gunnesdotter. Född 1707 8).

2.3 Gunnel Gunesdotter. Född 12).

Äktenskap med NN. Vigsel 1727-11-05 Laholm, Halland 13).

2.4 Johanna Gunnesdotter.

2.5 Karin Gunnesdotter. Född 8).

Äktenskap med Henrik Larsson. Vigsel 1718-12-26 Laholm, Halland 14).

Generation 3

2.1.1 Lars Olofsson. Född 1723-12-04 Trulstorp, Laholm, Halland 10).

2.1.2 Boel Olofsdotter. Född 1730-03-14 Trulstorp, Laholm, Halland 11).
Personer

Källor

1) Bruce Paulson, Wisconsin
2) Martin Brandt
3) Christer Arvidson
4) Laholm Stadsförs C:2 sid 85
5) Laholm Stadsförs C:2 sid 215
6) Boupptäckning Halmstads Häradsrätt FIIa:4
7) Laholm Stadsförs C:1 sid 23
8) Roy Ernered
9) Kristina Dahlqvist
10) Laholm Stadsförs C:2 sid 9
11) Laholm Stadsförs C:2 sid 81
12) Mantal 1719
13) Laholm Stadsförs C:2 sid 53
14) Laholm Stadsförs C:1 sid 221
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14343) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 03 november 2013 kl. 20.56
Antingen två Tora eller en Tora och en Troen. Inte ovanligt på denna tiden att det finns två syskon i samma kull, som har samma namn. Det finns namngivningsregler. Man kunde t.ex få namnet efter en mormor och efter fars syster (som dött ung). Men jag börjar tro mer på att det är Troen och Tora. Om det nu inte är en felskrivning av skrivaren som skrev jordrevningsprotokollet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14344) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 03 november 2013 kl. 21.49
"Kan Sören Larsson ha varit gift med två systrar? Först Tora och sedan Kjersti? Inte så ovanligt."

Jag tror inte det var lagligt att gifta sig med två systrar. Jag tar giftermålsbalken från 1734 som exempel, men tvivlar på att det i danska lagar förhöll sig annorlunda 100 år tidigare.

"2.5.§. I swågerlag å sidone må man ej gifta sig med sin broders enka; brodersons, eller systersons, broders eller systers sonasons, eller dottersons enka; sin faderbroders, eller moderbroders, faderfaders eller fadermoders broders enka; sin moderfaders, eller modermoders broders enka: Ej eller med sin afledna hustrus syster, hustrus broders eller hustrus systers dotter, eller dotterdotter, och theras afkommo; hustrus fadersyster, eller modersyster; hustrus faderfaders eller fadermoders syster; hustrus moderfaders, eller moderfaders syster. "

Av denna anledningen borde det väl röra sig om ett fel i köpebrevet.

mvh
Martin

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 november 2013 kl. 21.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 04 november 2013 kl. 09.00
Tack Martin! Då var det först senare, man kunde se att änklingen ibland gifte sig med en syster. Då kan vi konstatera att det var en felskrivning. Bra!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 04 november 2013 kl. 10.08
En sammanfattning på vad vi hittills har:

Trued Trulsson extra skattemantal 1584-1628. Men torde vara död under 1626-1627 enl. dokument (jordrevningsbiakt 1627). Ev mor Tora (extra skattemantal 1618) Ev. hustru Karin (jordrevningsbiakt 1642)

Barn:

??Troed Troedsson finns en Trued i Extra skattemantal 1622-1628 ev. ägare till gården 1628, men det finns fortfarande en Trued bredvid i kanten.

Elna Troedsdotter gift med Karl Knutsson i Bjäred (jordrevningsbiakt 1627)

Sven Troedsson tar över gården efter fadern (extra skattemantal 1631-1652, ev. mantal 1658)

Kiersti Troedsdotter gift med Sören Larsson i Trulstorp (jordrevningsbiakt 1663 (Toren) och domboken 1690)

Anna Troedsdotter gift med Örjan Olsson i Segeltorp (jordrevningsbiakt 1663)

Jöns Troedsson tar över gården efter Sven (jordrevningsbiakt 1663 och mantal 1658-1670)

NN Troedsdotter gift med Jöns Gudmundsson och/eller Gudmund i Tockarp (jordrevningsbiakt 1663 och domboken 1690.)

Lusse Troedsdotter gift med Per Jönsson i Gånarp? (jordrevningsbiakt 1663)

Tora Troedsdotter gift med Åke Nilsson i Ranarp (domboken 1690)

Fyll gärna på med mer källor.

/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14351) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Måndag den 04 november 2013 kl. 11.44
Härligt! bra jobbat Lisbeth skall bli kul sen och se hur många av barnen som fick barn i sin tur, misstänker att de flesta kan ha fått det eftersom många var gifta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14352) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 04 november 2013 kl. 12.00
Ranarp 1,2,3, kallas också Lundagård. Det ska stå mer om den i Bjäre Hembygdsförenings årsbok 1983. Jag har nästa alla årgångar men tyvärr inte den. Jag håller på att titta i domboken om där är mer uppgifter där. Tar lite tid.

Åke Nilsson (ev. extra skattemantal 1653, 1654 och 1656, står Åke under Olle Jonsson, mantal 1658-1680) gift med Tora Troedsdotter Ranarp 1,2,3, (domboken 1690)

Barn:
Troed Åkesson (domboken 1690, mantal 1690-1699) troligen död omkr 1699-1700 (änkan Elna 1700) gift med 1. NN 2. Elna Gudmundsdotter i Krogstorp död 1729-03-16
Karna Åkesdotter gift med Påhl Clemmetsson i Böske (domboken 1690)
Bengta Åkesdotter gift med Jörgen/Jöran Hansson i Segeltorp (domboken 1690)
Troen Åkesdotter död 1726-01-16 gift med Jöns Nilsson i Ranarp (domboken 1690) död 1727-03-25 i Ranarp
Per Åkesson (domboken 1690) död 1729-12-14 i Ranarp gift med NN död 1732-02-13
Nils Åkesson (extra mantal 1680-1688) gift med Elna Gudmundsdotter
Anna Åkesdotter ogift död 1716-03-24 Ranarp
Örjan Åkesson i Segeltorp. Köpt systerlott av sin svåger Jöns Nilsson i Ranarp domboken 1709. (Britt Bengtsson)Ska kolla målet.

ev. Ola Åkesson och Nils Åkesson nr 2 (mantal) 1698- 1700 finns Ola Åkesson + h i mantalsländerna + systern Anna. 1709-1710 finns Nils Åkesson + h och pigan Anna.
I domboksmålet 1690 är också en Troed Olsson i Tockarp instämd. Varför är han med? Är han också gift med en Åkesdotter eller är han ett barnbarn till NN Troedsdotter??

Lite mer källor skulle vara bra. Ska kolla. Har ni mer källor?

/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14354) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Måndag den 04 november 2013 kl. 14.02
Hej

En uppgift jag bara såg nu var att Karna Åkesdotter skulle haft en son Clemmet Pålsson född 1691 Böske, Grevie. MEN detta är ingen kollad uppgift så det skall ännu kollas upp!!
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)