Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar A-G)   >   Förslöv   >   Trued Trulsson i Ranarp och hans ättlingar   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Trued Trulsson i Ranarp och hans ättlingar [äldre inlägg 2]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14368) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 05 november 2013 kl. 16.04
Hej! Här är domboksnotisen: Göta hovrätt - Advokatfiskalen Kristianstad län EVIIAABB:94 (1709-1709) bild 280. AID: v308119.b280

Örian åkesson i Segeltorp, bekommer laga fasta
Uppå Een Sösterlott i Segeltorp Skattegård,
som han köpt af Jöns Nilsson i Ranarp,
bestående af 1/12dels Skattehemman,
eftter köpebrefwet d 22: Januar˙ 1704.
hwilken Skattejord är 3:ne gånger lagligen
utan klander upbiuden Nembl: 1:Mart˙
1705: den 11:octobr 1707: och 14 Januar˙
1708 och alltsedan oklandrat stånden
samt inom Börd såldt, som Conceptet
ad Acta? w˙dare förklarar.

Då har vi en källa på Örjan också. Kan deras mor varit från Segeltorp?

/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14378) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 06 november 2013 kl. 16.47
Endel uppgifter har jag hittat från en Bruce Paulson i USA, dessa uppgifter har jag inte lagt in i databasen utan har de på sidan av, enligt honom skall Troed Åkesson ha fyra barn Tora född 1674 Krogstorp, Åke född 1691 Krogstorp, Kirstin född 1693, Gunilla född 1697. Med tanke på det stora åldershoppet mellan Tora och Åke så hade han förmodligen fler barn, eller så är årtalen fel. Jäkla Arkivdigital att de inte har de gamla Mantalslängderna utlagda
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14379) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 06 november 2013 kl. 19.17
Hej! Han har fått de uppgifterna av mig. Bruce och min mor är bryllingar. Jag har fått dem i min tur. Vi får kolla upp dem. Men som jag skrev innan så har Troed varit gift två ggr och jag tror Tora är i det första äktenskapet, om åldern stämmer vid dödstillfället. 1673 är han gift igen. Antingen finns det fler barn eller så har han varit gift en tredje gång och andra äktenskapet var ofruktsamt. Jag har de gamla längderna för Bjäre, men Arkiv Digital har ännu inte fått lov att fotografera av de gamla mantalslängderna. Jag har varit på dem och frågat.
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14380) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 06 november 2013 kl. 19.38
Okej bra, Så Troed Trulssons mor hette möjligen Tora alltså? Tyvärr har jag bara Arkivdigital för tillfället så jag kommer inte åt mantalslängderna, det som känns mest intressant nu är att få koll på Troed Trulssons barn och vilka av dom som fick barn i sin tur för att få reda på hur många "huvudgrenar" det kan finnas, sen kan ju domböckerna kanske ge fler uppgifter om släktingar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14381) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 06 november 2013 kl. 22.18
Ja, jag tycker också att vi ska hålla oss hos barn och ev barnbarn till Trued Trulsson. Men jag har inte supermycket tid att forska, så du får vänta tills jag har möjlighet att få fram uppgifter och källor till dem. Jag har fem barn och två hundar och en gubbe och ett hus med trädgård att ta hand om + jobbet. Två av barnen är utflyttade, men behöver fortfarande stöd lite då och då.

Du frågade om Troed Åkesson i Krogstorp tidigare i kväll, så jag har tittat i mantalslängderna på Krogstorp.
Det tidigaste jag kan hitta Krogstorp är 1618, då bor där en Nils Nilsson med hustru och han finns där fram t.o.m 1660.
1660 ser man en Staffan Nilsson också.
1662 Staffan Nilsson syster Gunnil mor och far.
1665 Kierstin Nilsas (Nils död) och Per Persson + h.
1666 Kierstin Nilsas en dotter och en dräng. Per Persson + h
1668 hittar jag inte Krogstorp.
1670 Per Persson och hustru, Troed Åkesson och hustru och Kierstina änkan
1671 samma
1672 Per Persson, Troed Åkesson hustrun död, Anna piga?
1673 Per Persson + h , Troed Åkesson + h
1680 samma
1681 samma
1684 samma men endast Troeds hustru är markerad
1688 hittar inte Krogstorp
1698 Per Persson sonen Per pigor Ingebor och Elna Troed Åkesson och hustru
1699 samma + på Troed dottern Kiersti och drängen Nils
1700 Per Persson änkling pigan Ingebor, Per Persson + h (sonen), änkan Elna , dotter Kiersti dräng Olof
1709 Per Persson + h, änkan Elna, son Åke dotter Kiersti
1710 samma men Kiersti bor inte kvar.

Jag tror ev. att Per Persson nr 1, kan ha gift sig med Nils och Kierstins dotter Gunnil. Kan Troeds första hustru ha varit den dotter som nämns 1666, alltså en yngre dotter till Nils och Kierstin? Troed kan ha kommit till Krogstorp redan 1667. Kanske har han bara köpt in sig på en del av Krogstorp. Får se vad vi hittar i domböckerna.
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14382) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 06 november 2013 kl. 22.39
Undra om Jöns Troedsson hade en son som hette Truls? i en diskussion jag hade i Laholm skriver en Christer så här "Ett annat som också förklarar en del, är ett köpebrev dat 16770219, där det framgår att Johanna Sörensdtr i Ahla och Gunne Sörensson i Trulstorp sålt sina arveparter i skattegården i Ranarp till Truls Jönsson." Kan denne Truls vara son till Jöns Trulsson?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 06 november 2013 kl. 22.47
Okej låter bra, detta projekt är absolut ingen stress det skall vi ta när vi har tid och inget vi skall jäkta fram, även om jag skriver behöver du inte känna nån stress för att svara utan det gör du när du har tid och lust, Jag har väl tänkt försöka mig på att kartlägga ättlingarna från Trued, men till en början skall vi nog börja med att kolla upp hur många "huvudgrenar" det finns, sen vill jag väl försöka kartlägga dom också men det är en framtida projekt. Steg ett blir väl att kartlägga de första generationerna, själv sitter jag och kartlägger de "yngre" grenarna på sidan av, har kartlagt 1.200 ättlingar till Troed för tillfället
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 09 november 2013 kl. 15.13
Hej! Läser i domboken just nu. Lite svar. Jag tror inte att Jöns Troedsson hade några barn, eftersom hans syskonbarn ärver honom. Jag tror knappt att Sven Troedsson har några heller, men ev. kan han ha en dotter som gifter sig med Påhl Gundersson/Gudmansson. Mellan Sven och Jöns Troedsson finns en Påhl Gundersson/Gudmundsson på gården 1653 - 1657. Sven verkar vara inhyses 1653 (mtl). Står i kanten vid Påhl Gundersson.

Jag har tittat lite på Tockarp i Hjärnarps socken i mantalslängderna. Gudmund Olsson var gift med ? Troedsdotter. De hade barnen Troed Gudmundsson, Jöns Gudmundsson och Inger Gudmundsdotter gift med Gunner Jönsson/Jonsson (domboken 1690). Jag har hittat lite barn till Gunner och Inger. Påhl Gunnersson, Olof Gunnersson och änkan Inger (mtl 1698), Troed Gunnersson och änkan Inger (mtl 1699, 1700)
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Lördag den 09 november 2013 kl. 18.07
Tänkte på en sak, han Bruce kanske ännu är aktiv forskare, han kanske skulle vilja vara med? Det finns ju många emigranter bland ättlingarna som han kanske skulle vilja kolla upp?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 09 november 2013 kl. 19.19
Ja, det kanske han skulle tycka vara roligt. Jag har tittat på Bjärred i Grevie socken. Karl Knutsson och hans hustru Elna ska ha funnits där. Jag har inte hittat dem i Bjärred. Dåligt med uppgifter om Bjärred i de tidiga längderna. Jag har omvärderat dokumentet där Karl Knutsson säljer hustruns arvedelar i Trued Trulssons gård. Jag tror också att jag har läst fel årtal. Jag tror att det ska stå 1617. Och det står till vem de säljer gårdsdelen till, nämligen till Troed Trulsson och hans arvvingar. Jag tror att Elna istället är hans syster. Karl kan ha funnits i Bjärred, för 1637 kommer en Per Persson till gården och 1653 tar hans son KNUT Persson över. Kan Per varit gift med Karl Knutssons dotter och kallat sitt barn efter mor fars far?
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14390) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 10 november 2013 kl. 10.44
Ok skulle Elna vara Karl Knutssons syster då alltså, eller Troed Trulssons syster?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14393) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 10 november 2013 kl. 13.49
Troed Trulssons. I extra mantalslängderna fanns ju en änka med 1606 till 1613 och 1618 stod det Tora.(1584,1596 tas endast männen upp) Tora behöver ju inte vara änkan, fast jag nästan trodde det först. Änkan kan ha dött 1614-1617 och änkan måste nästan vara Troeds mor, efter som hon nämns i dessa längder, där man definitivt inte tog upp alla människor på gårdarna. 1617 säljer Elna en del av gården i Ranarp till Troed Trulsson och hans arvvingar. Jag tror att Elna sålde sitt arv efter sin mor till sin bror. Jag hade svårt att se om det stod 1627 eller 1617, men skrivaren och domaren hade andra mål runt 1617 och jag hittade inte Karl Knutsson i mantalslängderna runt 1627. Så 1617 måste vara det rätta. Vem då Tora var vet man inte, men kanske en hemmavarande ogift syster eller ev. en dotter till Troed Trulsson. Jag tror inte hon var piga eftersom det inte nämns någon annan piga eller dräng med namn. Det står dräng, gårdsman eller änka inget mer. Den enda kvinna som nämns i Förslövs socken 1618 förutom Tora är Lusse Anders.
/Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14396) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 10 november 2013 kl. 16.32
Ok så det skall alltså vara

Tora
Barn:
Troed Trulsson
Ekna Tulsdotter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14397) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 10 november 2013 kl. 17.12
Moder död 1614-1617 i Ranarp (Inte Tora. Se ovan)

Barn:
Troed Trulsson död i Ranarp
Elna Trulsdotter död i Bjärred
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14399) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Söndag den 10 november 2013 kl. 17.30
OK jo nu såg jag, alltså kom vi en generation till och en syster till Troed död i Bjärred alltså
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14400) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 10 november 2013 kl. 17.52
Jag har tittat på Segeltorp i mantalslängderna. 1606 finns det en Jöns Påhlsson 1613 så ser man troligen hans son Olle/Olof Jönsson för första gången. Han finns där till 1652. Örjan Olsson ses första gången 1648. 1658 till 1663 står det omväxlande Jörgen och Jöran, 1664 står det Örjan igen. Han tillhör då kyrkans 6-män. 1666 Ser man honom för sista gången. 1670 står det Örjan Olssons änka. Alltså är han död mellan 1667 och 1669. Änkan Anna Örjans står det t.o.m. 1673.
Det finns en Bror Svensson som är gift med en Bengta. De har barnen Sven, ÖRJAN och TORA. Kan Bengta vara en dotter till Örjan? Bror dyker upp redan 1658 är ogift och står som gift först 1670, 1672 är han själv 1673 är han gift 1680 står endast hustrun, 1681 endast Bror 1684 endast hustrun. 1698 ogifte Sven Brorsson med syskon, 1699 änkan Bengta son Örjan. Efter att de inte står där längre, så kommer 1680 och 1681 och 1682 fyra nya män till Segeltorp Jöns Påhlsson, Åke Påhlsson, Sven Påhlsson och Olof Nilsson. Dessa kan ev. vara gifta med systrar till Örjan och Sven.

Örjan Åkesson med hustru ser man 1709.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14412) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Måndag den 11 november 2013 kl. 16.45
Du tror att det kanske kan vara Anna Troedsdotter gift Örjan Olsson de har barnen: Bengta som gifter sig med Bror Svensson, de skulle haft barnen Sven, Örjan och Tora och då möjligen fler döttrar om nu dessa fyra män dyker upp? Alltså vad du tror?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14413) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 11 november 2013 kl. 17.28
Hej Sebastian! Jag måste läsa domboken på kors och tvärs innan jag kan ge dig ett riktigt svar. Att det är Örjan Olsson och Anna Troedsdotter är riktigt, men mer kan jag inte svara på i dagsläget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14415) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 11 november 2013 kl. 20.53
Hej! Truls Jönsson kan vara son till Lusse Troedsdotter. Har Lusse varit gift 2 ggr? I domboken 1690 står det:
Item Ett kiöpebref dat: d 9 April 1677 af Truls Jönsson i Engelsbäck uthgifvet, till Gudmund Ohlsson i Tåckarp, på twenne Systerlåtter utj Skattegården Ranarp, som Trued Jönsson påbodde, dhen eena Systerlått hafwer han ärftt eftter sina afdödda Syskon, så wäl som dhess salig Moder Lusse Truedsdotter, dhen andra haar han köpt af gunner Sörensson i Trulstorp, samt hans Syster Johanna, och gifwet 40 Dr Smt.

Är Trued en bror eller systerns man, eftersom det heter systerlott? Det låter som det är flera syskon som har dött.
/ Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14416) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Måndag den 11 november 2013 kl. 21.12
Låter ju som det, Gunne Sörensson i Trulstorp är ju son till Kjerstin Trulsdotter och det är ju bekräftat genom ett köpebrev 1690. Gunne hade mycket riktigt en syster som hette Johanna så det kan ju stämma

/Sebastian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14417) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 12 november 2013 kl. 16.20
Moder död 1614-1617 i Ranarp

Barn:

Troed Trulsson extra skattemantal 1584-1628. (ev. hustru Karin jordrevningsbiakt 1642)

Elna (Trulsdotter) död i Bjärred gift med Karl Knutsson (jordrevningsbiakter, bild 320 i AD)

Troed Trulssons barn:

??Troed Troedsson finns en Trued i Extra skattemantal 1622-1628 ev. ägare till gården 1628, men det finns fortfarande en Trued bredvid i kanten. (Inte säker på att han finns)

Sven Troedsson tar över gården efter fadern (extra skattemantal 1631-1652, ev. mantal 1658) Gift. Troligen barnlös eftersom brodern Jöns tar över gården och inte något barn.

Kiersti Troedsdotter gift med Sören Larsson i Trulstorp (jordrevningsbiakt 1663 (Toren) och domboken 1690) Barn: Gunne Sörensson och Johanna Sörensdotter.

Anna Troedsdotter gift med Örjan Olsson i Segeltorp (jordrevningsbiakt 1663)

Jöns Troedsson tar över gården efter Sven (jordrevningsbiakt 1663 och mantal 1658-1670) Gift. Barnlös eftersom syskonbarnen ärver honom.

NN Troedsdotter gift med Jöns Gudmundsson (jordrevningsbiakt 1663) och/eller Gudmund i Tockarp (domboken 1690.)Barn:
Troed Gudmundsson (domboken 1690)
Inger Gudmundsdotter (domboken 1690)
Jöns Gudmundsson (domboken 1690)

Lusse Troedsdotter gift med Per Jönsson i Gånarp? (jordrevningsbiakt 1663) och Jöns (domboken 1690) Barn:
Truls Jönsson i Ängelsbäck (domboken 1690)
??Trued Jönsson i Ranarp (domboken 1690) eller ev. systers man

Tora Troedsdotter gift med Åke Nilsson i Ranarp (domboken 1690)Barn:
Troed Åkesson, (domboken 1690) död omkring 1699 (mtl 1700) i Krogstorp gift med 1. hustru död före 1672 (mtl) 2. Elna Gudmundsdotter död 1729-03-16 i Krogstorp(dödboken)
Per Åkesson, (domboken 1690) död 1729-12-14 i Ranarp (dödboken) hustru död 1732-02-13 (dödboken)
Nils Åkesson (källa?) död i Ranarp gift med Elna Gudmundsdotter
Örjan Åkesson (Advokatfiskalen Kristianstad län EVIIAABB:94 (1709-1709) bild 280)
Karna Åkesdotter (domboken 1690, ej namn) gift med Påhl Clemetsson i Böske (domboken 1690)
Bengta Åkesdotter (domboken 1690, ej namn) gift med Jöran Hansson i Segeltorp (domboken 1690)
Troen Åkesdotter(domboken 1690, ej namn) död 1726-01-16 i Ranarp (dödboken) gift med Jöns Nilsson i Ranarp (domboken 1690) död 1727-03-25 (dödboken)
Anna Åkesdotter död 1716-03-24 (dödboken)

Jag har inte listat ut vem Gudmund Olsson och Troed Olsson i Tåckarp är i dokumentet i domboken 1690. Verkar vara syskon.
/Lisbeth

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 november 2013 kl. 16.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14418) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Tisdag den 12 november 2013 kl. 17.54
Härligt de äldsta leden börjat ta form, det stod inget i biakten om ev barn till Elna och Karl Knutsson? De kanske vad barnlösa
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14419) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 13 november 2013 kl. 11.34
Jag har nu följt Tora Troedsdotter dotter Kirsten Pålsdotter framåt i tiden jag har kartlagt 463 ättlingar till henne finns förmodligen fler men i nuläget i alla fall, de barn jag har till Tora och Pål är Ola född 1695, Troed 1703 och Kirsten 1715 finns förmodligen fler emellan Ola och Kirsten men då måste jag åt en mantalslängd eller dyl för att bekräfta detta och de har inte AD utlagt, födelseboken börjar 1714
/Sebastian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14420) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 13 november 2013 kl. 18.42
Dessa uppgifter om Tockarp har jag precis fått från en annan, detta måste kollas upp uppgifterna är tagna från en cd-skiva om gårdarna i Hjärnarp:

Tåckarp Nr 2 Del B

Gudmund ägare och åbo här före 1658. Gift med syster till Jöns Troedsson i Ranarp 8, Förslöv, som dog 1677.
Barn:
Jöns åbo här i gården 1658 till ca 1675, då ha gick som soldat till "Lifland".
Troed i mantal här 1673, åbo här 1680
Ingar gift med Gunne Jönsson, bor här som änka 1684.

Jöns Gudmundsson åbo här i gården 1658 till 1675 gick ut soldat till Lifland.
Gift före 1658 med N.N. död efter 1674.
Barn:
Gunnar flyttade 1682, bor i Lyds socken i Södermanland.
Dotter (död före eller 1711-12) gift med Jöns Nilsson åbo här i gården 1712.
Pål ogift åbo här 1797, död i pesten 1712 (skifte i aug.)
Olof i mantal 1694-98 död före 1712.
Johan död före 1723 i Köpenhamn, där han har efterlevande barn.

Troed Gudmudsson bror till Jöns, åbo här efter Jöns till ca 1684. Eventuellt ogift. (lever 1696 i mars då han skrivit på ett lån).
Han har 1677 sålt sin arvedel i Ranarp Nr 8, som han har ärvt av sin morbror Jöns Troedsson i Ranarp till bonden Gudmund Olsson därstädes. Han har också sålt systern Ingars del, som han är "lagvärje" för. Hon har varit gift med Gunne (Gudmund) Jönsson. Denna syster, änkan Ingar Gudmundsdotter, bor här i gården 1684 till 1698 då ho överlämnar bruket till brorsonen Pål Jönsson och får undantag.

Änkan Ingar Gudmundsdotter, åbo här 1684-1700. Född här.
Varit gift med Gunne Jönsson, när hon kommit hit 1684.
Barn:
Johan i mantal 1698, då "krömpling"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 14 november 2013 kl. 17.43
Dessa barn har jag till Tora Trordsdotter och Påhl Svensson:
Ola Påhlsson född omkr 1693 död 1755-03-09 i Ranarp (db)
Johan Påhlsson född omkr 1700 (kat)
Troed Påhlsson född omkr 1703 död 1773-10-10 i Ängelsbäck (db)
Bereta Påhlsdotter född omkr 1705 begr 1775-06-11 i Ranarp (db)
Sven Påhlsson död 1711-05-04 i Killeröd (db)
Sven Påhlsson född omkr 1712 död 1766-03-21 i Ranarp (db)
Nils Påhlsson (dopvittne)
Kerstin Påhlsdotter född 1715-06-08 i Killeröd (födelseboken)
Vi får kolla dessa.

Det finns inga tidigare kyrkoböcker. Bara kat-längderna.
/Lisbeth
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)