|
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 21 november 2013 kl. 20.28
|
Trulstorp mantal 1688 finns Gunne Sörensson och hustru. Barn: Johanna: mtl 1707, 1708, 1709, 1711, 1712 (i kanten), 1713 1716, 1717, 1718, 1719 Sören: mtl 1708 (träffas i Skåne), tar över gården och finns som gift 1729 (Sören Gudmundsson) Olof: mtl 1708, 1709 (tjänar i ..Karup, Skåne) Gunnil: mtl 1719. Gunne står utan hustru 1719. /Lisbeth
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 21 november 2013 kl. 22.19
|
|
Det finns en Esbjörn Persson som dör i Ahla i juli 1709 enligt dödboken. Han brukar en gård i Ahla minst från 1688. Kan det vara en yngre bror med samma namn?
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Torsdag den 21 november 2013 kl. 22.34
|
|
Är det inte han som är gift med Johanna Sörensdotter då?
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Torsdag den 21 november 2013 kl. 22.37
|
|
Med tanke på att Christer skriver fällberedaren Olof Lindewall är gift med Johanna Sörensdtrs dtr Bengta så är nog några av hennes barn ovan fel
|
|
|
Av Lars-Ola Jacobsson - Fredag den 22 november 2013 kl. 09.21
|
Hejsan Sebastian Bara för att inte sprida allt för mycket uppgifter utan vederhäftiga källor har jag ett par kommentarer. Ovan i Gunne Sörenssons "personakt" uppger du att han skulle vara född 1656 med källan domboken 1690. Men det står inget i det domboksmålet om hur gammal han var eller vilket år hans skulle vara född. Dessutom uppger du fem barn till Gunne Sörensson, vilket du även i ett senare inlägg skriver att du reviderat till fem då dottern Gunnil är funnen (framgår dock inte klart om det du eller Christer som säger det). Jag har hittils bara noterat fyra barn i familjen, och jag mycket tveksam till att du har med dottern Kerstin, född 1707, med hänvisning till Roy Enered. Jag har svårt att se att Roy skulle ha tagit upp denna Kerstin som dotter till Gunne, då det klart och tydligt framgår av födelseboken att hon är född i Lejeby och dotter till Gunnar Andersson. Dessutom kan tilläggas att Esbjörn Persson, död 1709, var brukare på Ahla 2, medan Johanna Sörensdotter med sina män hela tiden var brukare av ett hemman på Ahla 3. Om de båda Esbjörnarna var bröder är för mig inte känt, men då Esbjörn inte är något ovanligt namn behöver de inte ha några nära kopplingar. Mvh, Lars-Ola, Halmstad
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Fredag den 22 november 2013 kl. 15.41
|
Hej Lars Och tack för din kommentar, ja det är en hel del uppgifter i denna familj som måste benas ut, källan på domboksmålet är kopplingen mellan Gunne och hans moder, nej man kanske inte hittar uppgiften om födelsen där, men det är väl ändå släktskapet mellan honom och modern som man borde hitta på födelsen. uppgiften om fem barn är vad Christer har skrivit till mig men det skall också dubbelkollas mot orginalkällor. Denna familj finns för mig många frågetecken och det är det jag försöker att få nån klarhet i.
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Fredag den 22 november 2013 kl. 15.48
|
|
Jag har insett att allt jag hade förut förmodligen är fel så jag har fått börja om från ruta ett igen, ja jag vet att man inte skall lita på sekundära uppgifter det är helt sant, ibland kan dom dock vara bra att ha på sidan av och utgå ifrån men i detta fall blev det fel och jag börjar om.
|
|
|
Av Lars-Ola Jacobsson - Fredag den 22 november 2013 kl. 15.56
|
Hejsan Sebastian Jag har idag pratat med Christer och i Gunnes barnaskara fanns där en dotter Kierstin också, men hon var född betydligt tidigare och gift 1706. När jag kontrollerade hennes barns dopvittne, belägger de att släktskap finns. Det gäller att inte ha för brått och värdera uppgifterna man får, eller hittar. Ofta behöver man flera källor för att säkerställa en trolig/sannolik släktkrets, och det tar tid... Så, nu har jag fem barn till Gunne och vem vet, kanske dyker det upp någon till någon gång i framtiden... Mvh, Lars-Ola, Halmstad
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Fredag den 22 november 2013 kl. 16.08
|
Du har helt rätt i det du säger, denna familj har jag haft på sidan om eftersom jag inte hittat några konkreta källor och det har blivit fel, Jag vet att man behöver kloka källor och att man inte skall ha för bråttom absolut. Ibland kan det bara var lättare att ha nåt att utgå ifrån för att sen se om det stämmer, nu hitta jag nåt som jag trodde stämde men det var fel och nu försöker jag få fram rätt uppgifter. Vill du får du gärna hjälpa till här på forumet med ättlingarna till släkten, jag håller på med ättlingarna i Skåne och har bara hållit på att "samla på mig" matrial om Hallandsgrenen och alltså inte gått in hel hjärtat i den grenen än. Så självklart skall allt man hittar kunna kopplas och kontrolleras mot orginaldokument och som sagt jag har haft barn och lite barnbarn inskrivna till Kerstin och haft låtit det vara så eftersom jag hållit på med ättlingarna i Skåne. Det var därför jag tog upp dom här för att få kloka och korrekta uppgifter om familjen Vill du får du gärna hjälpa till med uppgifter i vår kartläggning det är bara kul om fler hjälper till Med vänlig hälsning Sebastian
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 22 november 2013 kl. 16.24
|
|
Vad säger ni om Sören som jag fann i mantalslängderna? Han måste väl också vara Gunnes barn? Finns i mantal 1708. 1729 finns Sören Gudmundsson med hustru på gården? i alla fall i Trulstorp. Gunne är en gammal form folklig form av Gudmund.
|
|
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 22 november 2013 kl. 18.07
|
I mantal 1708 står så här: ibm Sören Larssons gd. Gunne Sörensson s. Sören och Oluf d: Johanna I kanten vid Gunne Sörensson står: s. Sören träffas i Skåne
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Fredag den 22 november 2013 kl. 19.41
|
|
En sån där lite mer "rolig" frågeställning undra om det finns några kändisar i släkten? Det lär det ju göra eftersom släkten är så pass stor, jag har dock inte stött på några ännu
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 22 november 2013 kl. 22.42
|
Påhl Svenssons och Tora Troedsdotters barn i Killeröd: Ola Påhlsson född omkring 1693 (dödboken) död 1766-03-09 i Ranarp på 1,2,3,(dödboken) Johan Påhlsson född omkring 1700 (katekis) Troed Påhlsson född omkring 1703 (katekis) död 1773-10-10 (dödboken) i Ängelsbäck Bereta Påhlsdotter född omkring 1705 (katekis) begr. 1775-06-11 (dödboken) i Ranarp Sven Påhlsson född omkring 1712 (dödboken) död 1766-03-21 (dödboken) i Killeröd ?Nils Påhlsson (dopvittne) Kierstin Påhlsdotter född 1715-06-08 (födelseboken) Jöran Jacobsson och Kersti Troedsdotters barn i Ängelsbäck: Troed Jönsson död 1712-08-10 (dödboken) Jakob Jöransson född 1715-08-01 (födelseboken) Elna Jöransdotter född 1718-03-26 (födelseboken) Tora Jöransdotter född 1721-02-06 (födelseboken) Troed Jöransson född 1723-01-29 (födelseboken) Åke Troedsson och Tora Johansdotters barn i Segeltorp: Troed Åkesson född omkr 1716 (katekis) Kirstin Åkesdotter född 1715-04-24 (födelseboken) Johan Åkesson född 1717-04-02 (födelseboken) barn dött 1720-03-04 (dödboken) Tora Åkesdotter född 1722-05-13 (födelseboken) Inger Åkesdotter född 1728-02-04 (födelseboken) Sven Åkesson född 1732-05-16 (födelseboken) Sven Åkesson född 1725-07-02 (födelseboken) Hans Åkesson född 1728-08-01 (födelseboken) Kierstina Åkesdotter född 1731-02-16 (födelseboken) Ola Johansson och Gunnil Troedsdotter i Krogstorp: Johan Olsson född 1718-09-01 (födelseboken) Troed Olsson född 1721-01-06 (födelseboken) Anders Olsson född 1723-02-24 (födelseboken) Ingar Olsdotter född 1726-01-13 (födelseboken) Sven Olsson född 1728-08-26 (födelseboken) Elna Olsdotter född 1731-02-20 (födelseboken) Kirstin Olsdotter född 1733-02-12 (födelseboken) Påhl Olsson född 1734-03-24 (födelseboken) Kristina Olsdotter född 1737-11-11 (födelseboken) Kristina Olsdotter född 1741-11-10 (födelseboken) (Ändrat av kontoinnehavaren den 23 november 2013 kl. 09.07.)
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Lördag den 23 november 2013 kl. 11.29
|
Jag har tittat lite på Anna Troedsdotter och hennes make Örjan/Jöran Olsson i Segeltorp. I extra matalslängden 1648 dyker han upp för första gången och finns med fram t.o.m. 1664. 1665-1670 står det Örjan Olssons änka. 1671 och framåt t.o.m. 1673 står det Anna Örjans änka. Sedan är det ett stort hopp fram till 1680 års längd och där finns hon inte längre med. Hon är troligen död mellan 1674-1679. Örjan måste vara död 1664 eller 1665. Om man tittar på vilka som bott på gården kan ev. Olof Jönsson vara far till Örjan. Han finns mellan 1617-1654 på gården. Hans far i sin tur kan ev. vara Jöns Påhlsson som finns i mantalslängderna mellan 1596 och 1613. 1584 finns det 2 st. Påhl, Påhl Lund? och Påhl Andersson.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Söndag den 24 november 2013 kl. 21.26
|
Hej! Jag vill ändra mig vad gällande Örjan Åkesson i Segeltorp. Han är inte son till Åke Nilsson och Tora Troedsdotter. Varför han köper en systerlott av Jöns Nilsson i Ranarp vet jag inte. Har hittat en ny domboksnotis Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kristianstads län EVIIAABB:111 (1711-1711) Bild 260 AID:331194.b260 Såsom Örian Åkesson i Segeltorp och dess hustru, af den der i ofwten grasserade smittosamma Siukdomen äre wid döden afgångna, effterlembnandes sig ett omyndigt Barn, hwilket som rätte arfwinge tillkommer dess Sal. föräldrars qwarlåtenskap som behållit blifwer sedan det innestående Barnegods, samt Skatten och hwad till Munstringen bör prasteras, med annan giäld betalt är; altså på det Boedt i denne beswärlige t˙den må blifwa Conserverat, förordnades farbrodern Åke Jöransson, att han sig dess angelägenhet antager, och hafwer der med behörig wårdnad och tillsyn, att intet i någon måtto förfares, och till den ända tager Twenne goda män, som för befarande af siukdomen kunna drista sig till att gå in i huusen, hwar till föreslås Nils Sefwedsson och Anders Swensson i Engelsbäck, att öfwersee och noga upteckna hwad der finnes, af Säd, höö och andra löösören. dragandes Åke Jöransson tillbörlig försorg om gårdens Cultiverande, och wid machthållande, Såsom han icke allenast äger störste dehlen af Skatterätten, utan och är faderbroder och närmaste förmyndare till Barnet. Skulle och någon privat Creditor sig angifwa att hafwa någon fordran i Boedt, måste sådant anstå till dess Gud nådeligen förläner sådan t˙d, att ett richtigt Skiffte kan blifwa hållet, då hwar och Een sin Rätt effter Lag förbehålles. Hafwandes bene:te Åke Jöransson att angifwa sig hoos Cronans Befalningsman Hr: Daniel Ekwall, och begära Städiebref på hemmanet, samt låta sig der före i Cronones Jordebook anteckna. Örjan Åkessons barn har en farbror som heter Åke Jöransson. Alltså har Örjan en halvbror som heter Åke Jöransson. En titt i mantalslängderna. 1709 finns Örjan Åkesson och hustru, 1700 änkan Bengta med son Örjan, 1699 Bengta Jöran Hanssons änka, 1688 Jöran Hansson + hustru, 1684 Åke Påhlsson död, 1681 Åke Påhlsson + hustru 1673 Anna Örjans änka, 1664 Örjan Olsson + hustru. Jag tror ev. att det kan vara så här: Örjan Olsson med hustrun Anna Troedsdotter får en dotter Bengta Örjansdotter, som gifter sig med Åke Påhlsson och de får sonen Örjan Åkesson(döpt efter morfar), när Åke dör gifter Bengta om sig med Jöran Hansson och de får en son Åke Jöransson (döpt efter hennes första man). Det låter troligt. Får se om vi kan hitta ännu mer källor. Undrar om det är pesten som grasserar?
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 26 november 2013 kl. 18.18
|
Hej! Har hittat en bou 1783 FIIb:2 sid 220 efter Troed Åkesson (barn till Åke Troedsson och Tora Johansdotter i Segeltorp) åhr 1783 Then 17:de Januari wart till ödmiuckast föllja af dom hafwandes förordna i retten?, under tecknade nemdemänn Swen Mickelsson och Mickel Olsson i L˙ngb˙, at för rätta Laga boupteck- nin wärdering och skifte Efter afl. troed åkasson i selstorpa hus som med döden af lidet i för liditt åhr i Martj manadt, som Efter Sig läm- nadt Enckan ingar Sånesdotter uttan brusttarfwingar Enkan war till städes, och af then afl. Sida war till städes Brodern Johan Åckasson i Selstorp, som till lika är fullmäck- ti för Broderen Sven Åckasson i gräsr˙ i hallan (Östra Karup) och Clemmet Olsson i Båstad (Tora Åkesdotters man) Sven Mickelsson i grefwie är stiälf till städes för Syster lotten Kierstina Åkesdotters (gift med Mickel Jönsson)till licka är ful mäckti för Hans Mickelsson i grefwie och Johan i holarp (Mickelsson), Jöns Mickelsson i honarp och systermannen Måns Nilsson i attekiöp systermannen r˙ttaren Per Orre? är stielf till städes o.s.v. Lite undringar: gifte Troed om sig? Jag har honom gift med Elna Nilsdotter i Grevie. Varför är Inger Åkesdotters barn inte och/eller make med? Har inte hon någon bröstarvvinge heller? Jag har ingen Johan Mickelsson. Var ska vi sätta in honom?
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Tisdag den 26 november 2013 kl. 19.53
|
|
Enligt Bruce finns det en Johan tailor Michelsson född 1746-03-24 i Grevie son till Troeds syster Kristina Åkesdotter, Har dock inte hunnit kolla detta än, kan det vara nåt?
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Torsdag den 28 november 2013 kl. 21.45
|
|
Vi kanske behöver en bas på sidan om kanske kallad "Lösa Troedättlingar" där man kan skriva in alla "lösa" ättlingar så länge
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Lördag den 30 november 2013 kl. 13.12
|
Här är en bouppteckning efter Johan Åkessons (bror till Troed här ovan) hustru Kiersti Åkesdotter Bjäre häradsrätt FIIa:7 (1789-1792) sid 526, AID v157522.b534.s526. Åhr 1792 den 19:de September blef till aller ödmiukast fölie af Här Härad Höfding Georg Grams gunstiga till stånd af under tecknade Nämde män tillike med Rust halla- ren Johan andersson i Segelstorp en laga boupteckining och skifte för rätadt Efter afledna hustruen Kiersti åckas- dotter i Segelstorp. Hwillcken med döden af gådt i Maii- månad sistledit år, och efter sig lämnadt Enckligen Johan åckasson iemtet fäm st˙cken Barn nemligen Sonen Nels 38 gift i gården och Sonen åke 36 och dotteren ingar 31 gift med Pär Andersson i wiarp och dotte- ren Tora 27 år gift med Jöns Hansson i Killebäckstorp och dotte- ren Bengta ogift 24 år gamlla alla woro näwarande Enklingen ått warnades och till sades om boets o.s.v. /Lisbeth
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Måndag den 09 december 2013 kl. 21.39
|
|
Undra om Kjersti Troedsdotter och Jöran Jakobsson, möjligen kan haft en dotter Karna Boel född 1713 i Ängelsbäck, födelseboken börjar 1714 så där går inte och kolla men kanske i Mantalslängden? Enligt Bruce så fanns det en dotter Karna och en Jacob född 1712
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Måndag den 16 december 2013 kl. 11.35
|
|
Däremot har jag inget om den Sven Åkesson i Östra Karup som nämns ovan i boupptäckningen för Troed Åkesson, jag har dock med Sven Åkesson men inget mer på honom, värt att kolla. Inger har jag att hon var gift med Pål Åkesson och hade en son Åke Pålsson född 1759-07-12 Ranarp, Förslöv, men de kanske dog?
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 18 december 2013 kl. 19.25
|
|
Fram tills idag har jag kartlagt 2369 ättlingar till Trued och det är nog bara början, jag har 171 ättlingar som emigrerat det verkar vara väldigt många som for iväg, så det finns mycket jobb och förmodligen många ättlingar i USA och två har även dragit till Australien
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 18 december 2013 kl. 21.07
|
|
Var och varannan verkar dra till USA
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Söndag den 22 december 2013 kl. 20.03
|
Hej! Hittade precis det här Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kristianstads län EVIIAABB:85 (1708-1708)bild 70 Örian Åkesson i Segeltorp, lät Tridie gången Upbiuda den S˙sterlott Utj Segeltorp Skattegård, som han kiöpt af dess morsystersman Jöns Nilsson i Ranarp den 22: Januar˙ 1704: för 60: Dr: Silf:mynt, hwar emot intet klander skedde. /Lisbeth
|
|
|
|
|
|
|