|
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Söndag den 22 december 2013 kl. 23.31
|
|
Skall gå igenom detta som sagt, och se om det kan vara några nya släktingar som nämns i materialet, Sen skall jag försöka få nån klarhet i Hallandsgrenen
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Måndag den 23 december 2013 kl. 23.04
|
|
Hallandsgrenen har retat mig länge, kan man bara kartlägga de tre första generationerna så blir det nog enklare
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 24 december 2013 kl. 16.40
|
Kat 1728 Engelsbäck, Jöran Jakobsson dotter Karna 13 år och son Jakob 11 år. /Lisbeth
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 25 december 2013 kl. 16.40
|
Jöran Jacobsson står som ogift i mantal 1710. Kat 1728 KARNA född omkr 1713 skulle jag tro. Missar två år på Jacob i kat, skulle tro det är samma på Karna. Födelseboken 1715 nr 15 Jöran Jacobssons och kirstin Troedsdotters eckta barn ifrån Engelsbäck, JACOB, nat d 1 Aug renat: d 7. Födelseboken 1718 nr 10 Jöran Jacobssons och Kirstina Troedsdotter från Engelsbäck Äkta Barn ELNA nata d 26 martu ren: d 29. Födelseboken 1721 nr 6 Jöran Jacobssons och Kierstin Troetsdoters Eckta Barn i från Engelsbäk TORA Nata d 6 februarii renata d 12 hujus. Födelseboken 1723 nr 1 Jöran Jacobsson och Kierstin Troetsdotters Eckta Barn ifrån Engelsbäck TROET Natus d 29 Januarii Renatus d 3 februaru. Födelseboken 1725 nr 11 Jöran Jacobsson och Kierstin Troetsdotters Eckta Barn i från Engelsbäk, SVEN Natus d 2 julii. Födelseboken 1728 Jöran Jacobsson och Kirstina Troedsdoter i Engelsbeck äckta Barn HANS Natus d 1 August Renatus d 4 August. Födelseboken 1731 nr 2 Jöran Jacobsson och Kierstena Troedsdoter af Engelsbäck Eckta barn KIERSTINA Nata d 16 Feb renata d 20 Feb. Födelseboken 1737 nr 18 Jacob Jöransson och Hanna Andersdotter af Engelsbäck äckta Barn KIRSTENA Nata d 25 aug renata d 22 aug. Födelseboken 1741 nr 6 Jacob Jöransson och Hana Andersdotters i Engelsbeck äckta doter GUNNIL nata d 13 febr renata d 15 febr. Födelseboken 1744 Jacob Jöransson och Hana Andersdotters äckta son JÖRAN från Engelsbeck nat d 19 Julü renat d 22 Julü. Födelseboken 1748 nr 3 Jacob Jöransson och Hana Andersdotter af Engelsbeck äckta son ANDERS född d 25 Januari döpt d 31 Januari. Födelseboken 1751 nr 12 Jacob Jöransson och Hana Andersdotters äckta son HANS född 28 martü döpt 29 mattü. Kolla om det är samma Jacob Jöransson.
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Torsdag den 26 december 2013 kl. 12.56
|
|
Jo skall göra det, jag får inte in vissa personer i filerna med dom jag har i min databas, har du möjlighet att lägga upp de 2-3 första generationerna här så kollar jag om jag har samma, Ett Stort tack för filerna!
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Torsdag den 26 december 2013 kl. 15.42
|
|
Hitta precis en ny "kändis" Anders Silwer
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Måndag den 30 december 2013 kl. 20.23
|
Hej Sebastian! Jag skickade dig vad jag hade skrivit av, vad gällande jordrevningsakter och Ranarps by. Vi kanske inte kan använda alla i sökandet efter Trued Trulssons ättlingar. Där fanns ju även andra släkter. Gott nytt År!
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Måndag den 30 december 2013 kl. 21.43
|
Hej Lisbeth Jag förstår och det var det jag misstänkte men det är ju som sagt bra att ha ändå i vårt arbete, ville bara dubbelkolla att jag inte missat nåt. Själv håller jag på med ättlingarna till Troed Pålsson född omkr 1703s son Hans Troedsson för tillfället, fortsätter du med det du håller på med eller har du tänkt nåt annat? Got nytt År!
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 16.47
|
|
Nu den 1 Januari är vi 2.697 ättlingar, se vad vi landar om ett år
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 16.50
|
|
Till större delen kommer de från Troed Åkesson, skall bli intressant och se om fler av hans syskon man kan spåra ättlingar till nutid, nog ingen omöjlighet, hans faster Kjerstin Troedsdotter vet vi att det finns levande ättlingar även om vi inte kommit så långt på den grenen ännu, sen är det ju möjligt att Lusse och Dottern gift med Gudmund Olsson också kan ha levande ättlingar, återstår att se
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 20.17
|
Hej! Jag har tittat vidare på Sven Åkesson i Gräsryd. Han gifte sig enligt mantalslängden 1764 med förre Kronolänsmannen Lars Persson Wal(l)grens dotter Anna Larsdotter. Her d 7 sept gift med dottern Anna. Finns inte i vigselboken. Anna är född den 16/7 1738 (födelseboken) i Gräsryd. Lars Persson Wallgren var gift först med Ingar Hindricksdotter. De gifte sig annandag pingst 1726 i Skummeslövs socken (vigselboken) Barn: 1727 Jacob död 1730 1728 Bengt död 1729 1730 Sven död 1730 1732 Per död 1733 1736 Per 1738 Anna 1741 Sophia (död och födelseboken) Ingar dör den 17/9 1743 i Gräsryd 43 år gammal (dödboken) Lars gifter om sig med sin piga Kiersti Hansdotter 13/12 1745 Barn: 1746 Johannes död 1746 1747 dödfött gossebarn 1748 Ingier Magdalena 1753 Johanna (död- och födelseboken) Det finns även en dotter Elsa i mantal 1750-1753 och 1760-1762. Vilken kull hon tillhör vet jag inte. Sen finns även en syster Brita/Börta mantal 1766-1770 1775-1782 Lars Persson Wal(l)gren dör 1783 23/7 86 år(dödboken) Kierstin Hansdotter dör 1802 25/12 84 år gammal (dödboken) Sven Åkesson (Håkansson ibland) dör 1800 14 april begravd 20 april i Gräsryd. Dör av hetsig feber 66 år och 10 mån gammal. (dödboken) Anna Larsdotter dör 1808 den 28/10 begr 6/11 i Gräsryd. Dör av rödsot 70 år gammal. (dödboken) Sven och Anna tar över gården från Annas föräldrar. Gården heter Påhl Olssons gård och är en kronogård på ett 1/2 mantal. Annas syskon och far och styvmor bor hos dem. Nu kommer det svåra. Har de några barn? Jag har inte hittat några i födelseboken, men däremot i mantalslängderna. Dotter Ingrid/Ingjerd mantal 1774-1775 (Obs!kan vara Ingier Magdalena född 1748) Son Petter mantal 1777-1801 Sedan finns änkan där 1802-1805 1806 Petter Johansson med hustrun Lusse Hansdotter. Änkan Anna bor kvar. Har de adopterat denne Petter Johansson som sin son? Eller är han ett fosterbarn? Det finns även en dräng, gosse Petter som figurerar samtidigt som son Petter. /Lisbeth (Ändrat av kontoinnehavaren den 01 januari 2014 kl. 23.02.)
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 22.57
|
|
En fråga var ligger Gräsryd? Det är inte Sven Åkesson som är son till Åke Troedsson född 1691 Krogstorp, Grevie?
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 02 januari 2014 kl. 09.01
|
|
Gräsryd ligger i Östra Karups församling, som har tillhört Halland men nu tillhör Skåne. Sven Åkesson är född 1732-05-16 i Segeltorp, son till Åke Troedsson och Tora Johansdotter. Se även bouppteckningen tidigare här på Arkivguiden Forum, där han nämns boende i Gräsryd i Halland.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 januari 2014 kl. 13.46
|
|
Östra Karups socken tillhör fortfarande landskapet Halland. Den överfördes 1971 från Hallands län till Kristianstads län (och ingår därför nu i Skåne län) - men gamla landskapsgränser påverkas ju inte av ändringar av länsgränser.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 02 januari 2014 kl. 20.40
|
Har tittat på Troed Åkesson född i Segeltorp ungefär 1714 (dödboken) och död 1782-03-10 i Segeltorp. Begravd 1782-03-17(dödboken). Han gifte sig först med Elna Nilsdotter från Grevie by 1744-12-16 (vigselboken),född ungefär 1710 och begravdes 1770-02-02 (dödboken). De bosatte sig på Grevie nr 8. Troed gifter om sig med Ingar Sonesdotter från Ranarp 1773-06-01 (vigselboken). Hon är född omkr 1720 och död 1788-10-20 i Segeltorp. Begravd 1788-10-26. (dödboken) De bosätter sig som inhyses hos Troeds bror Johan på Segeltorp nr 1. Troed är skröplig (mtl). 1763 försvinner Troed och Elna från mantalslängderna. Men jag hittade en förklaring längst bak i mtl 1765. Är befriade från Mantals- och Matlagskatten. Jag har skrivit av Troeds bouppteckning här förut. Han fick inga bröstarvvingar. Men i mantal 1753-1756 nämns dottern Carna och 1758 sonen Ola. Från 1763 när inte Troed + h står med längre i mantalslängderna, så står en Ola Svensson som brukare av gården på nr 8 Grevie. I mantal 1771 i Segeltorp står det efter Troed, änkling och 1 barn(Carna?) Jag tror dessa är fosterbarn. Längtan efter barn är en sak, men jag tror man ville trygga ålderdomen också. En "son" som kunde sköta gården och en "dotter" som tog hand om hushållet. Men det verkar som "sonen" inte ville eller kunde ta hand om sin skröplige "far" när han blev änkling. Vad tror du om det här?
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Torsdag den 02 januari 2014 kl. 21.49
|
|
Jag tolkar det precis som du att dessa var fosterbarn till Troed och alltså inte biologiska barn, min farfar hade en syster som fick bo hemma hos ett par som inte hade några egna barn, min farfars föräldrar hade fem så det var nog inte ovanligt förr i tiden, man behövde nån som tog över gården och då gjorde man väl på detta sättet
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Söndag den 05 januari 2014 kl. 19.13
|
Vet inte om jag ut detta mail jag fick av en Maria men här kommer det Tåckarp Nr 2 Del B Gudmund ägare och åbo här före 1658. Gift med syster till Jöns Troedsson i Ranarp 8, Förslöv, som dog 1677. Barn: Jöns åbo här i gården 1658 till ca 1675, då ha gick som soldat till "Lifland". Troed i mantal här 1673, åbo här 1680 Ingar gift med Gunne Jönsson, bor här som änka 1684. Jöns Gudmundsson åbo här i gården 1658 till 1675 gick ut soldat till Lifland. Gift före 1658 med N.N. död efter 1674. Barn: Gunnar flyttade 1682, bor i Lyds socken i Södermanland. Dotter (död före eller 1711-12) gift med Jöns Nilsson åbo här i gården 1712. Pål ogift åbo här 1797, död i pesten 1712 (skifte i aug.) Olof i mantal 1694-98 död före 1712. Johan död före 1723 i Köpenhamn, där han har efterlevande barn. Troed Gudmudsson bror till Jöns, åbo här efter Jöns till ca 1684. Eventuellt ogift. (lever 1696 i mars då han skrivit på ett lån). Han har 1677 sålt sin arvedel i Ranarp Nr 8, som han har ärvt av sin morbror Jöns Troedsson i Ranarp till bonden Gudmund Olsson därstädes. Han har också sålt systern Ingars del, som han är "lagvärje" för. Hon har varit gift med Gunne (Gudmund) Jönsson. Denna syster, änkan Ingar Gudmundsdotter, bor här i gården 1684 till 1698 då ho överlämnar bruket till brorsonen Pål Jönsson och får undantag. Änkan Ingar Gudmundsdotter, åbo här 1684-1700. Född här. Varit gift med Gunne Jönsson, när hon kommit hit 1684. Barn: Johan i mantal 1698, då "krömpling" 1698 stämmer hon grannen Per Nilsson på Tåckarp nr 1A för en ängslott, som hört till hennes gård och som han har brukat i 18 års tid. Det visar sig då att Per haft den i pant för ett lån som Jöns Gudmundsson fått av honom 1671 och aldrig betalt. Ingar betalar så småningom detta lån. Pål Jönsson född här i gården ogift här 1697, död 1711-12 i pesten. Pål köper gården 1697 av fastern änkan Ingar Gudmundsdotter och lämnar henne undantag. (Pål hade i 11 års tid en piga Tora Persdotter som också dog i pesten, hon var syster till Gudmund Persson i Ranarp). Pål Jönssons arvingar är brodern Gunnar i Lyd, Södermanland. Johan Jönssons barn i Köpenhamn, och barnen till systern gift med Jöns Nilsson. Han betalar skulderna och övertar gården. Det finns fortfarande 4 gårdar som ligger på sina ursprungliga platser i Tockarps by. Nedanför byn så finns den s.k. Pest-kyrkogården. Personer som dog i pesten fick inte begravas på den vanliga kyrkogården i Hjärnarp (det var för smittorisken). Det var fångar som fick hämta de döda och begrava dem. På denna plats begravdes personer från byarna Tockarp, Vanstad och kanske även från Margretetorp. Källa: cd-skiva om gårdarna i Hjärnarp, gjord av Nobing. Köpt på Bjäre släktring.
|
|
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Måndag den 06 januari 2014 kl. 15.17
|
Har du Skånes Bebyggelse 1955? Många led kan jag inte följa upp eftersom böckerna inte går så långt fram ibland, och i Sv bef 1970 har deras eventuella barn redan flyttat hemifrån Ett senare problem, men det fattas nog måna ättlingar som jag inte kommer åt eftersom församlingsboken inte går tillräckligt långt och de har flyttat hemifrån 1970
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Fredag den 10 januari 2014 kl. 19.30
|
|
Jag tar bort allt jag har på Hallandsgrenen utom Johanna och Gunne och börjar om för att få nån rätsida på det hela, har nog kommit in fel från början
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Fredag den 10 januari 2014 kl. 19.56
|
|
Har inte tagit bort de vi kommit fram till här förut på forumet
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 14 januari 2014 kl. 19.48
|
Hej satt och lekte lite. Hittade detta: Bjäre häradsrätt FIIa:1 (1677-1722) 1722 sid 499 Anno 1722 den 14 Februar˙ är hållit Re- gistrering eftter Sahl. afledne Man Nils Svensson och dess afledne hustru Kirstina Troets dotter som bodde och dödde i Grefwa, emillan dess qwarlemnade barn, 2:ne Söner och 2ne döttrar, den äldsta Sonen Swen Nillsson 13 åhr gl. den yngsta Troed Nillsson 5 åhr gl. äldsta dotteren Tora Nills dotter 14 åhr gl. den yngsta Dito Bodell Nills dotter 8 åhr gamall, o.s.v. Nästa dokument sid 501 Såsom för een l˙ten t˙dh sedan blef hål- lit skiftte efter Sahl. Nills Svensson och dess afledna Enckia Kirstina Troetsdotter i Gref- we, och då på samma t˙d påstods de Os˙ndi- ga Barnens Nermaste Anförwanter willia gif- wa? eller taga Godtsset till sig som Barnen till kom efter deras föräldrar, Barnen som Nu ära utj gården till skada och ..in?, altså och på det godtsset kan blifwa i behåld Bar- nen till någon understöd utj huusset, gå w˙ undertecknade derföre i Caution för de 2 deehl: på fäderne s˙dan, intill dess Något af Barnen blifwa så stora at kunna emottaga Gårdsbru- kett, då willia w˙ lefwerera? förm˙ndaren godsset till så stor qvantum som det nu för t˙den wede- rat är eftter skifttebrefwets innehald, at ingen af för- m˙ndarna der uthinnan skohla l˙da någon skada, Men hwad den 3ie deehlen angår, så will Morbro- dern Åke Troetsson i Segeltorp derföre förm˙nda- re wara, altså och på det detta skall till full säckerheet wara, bekräftta w˙ med wåra Namn och Bomärcke af Grefwe d 7 Ma˙ Ao: 1722. Påhl Svensson Killered, Jöran Jacobsson Engelsbeck, Oluf Johansson Kroxtorp Har Troed Åkesson haft en dotter Kiersti till? Kanske med sin första hustru? Eller hur tolkar du det? Det verkar som Påhl Svensson(bror till mannen?) Jöran Jacobsson och Oluf Johansson är släkt med mannen, medan Åke Troedsson anges som bror till Kirstina, alltså morbroder till barnen.
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Tisdag den 14 januari 2014 kl. 21.52
|
Ja jag tolkar det som att han förmodligen hade en dotter Kiersti med första hustrun, det är ju inte omöjligt att man hade två döttrar med samma namn fast med två olika fruar, diskuterade precis samma sak för några dagar sen i en diskussion i Östergötland där två överlevande (barnaåren alltså) systrar hade samma namn fast hade olika mödrar, eftersom fader vart gift två gånger, så det är nog inte omöjligt. Så Troed Åkesson kanske hade ett femte barn alltså? Intressant, håller själv på med Troed Pålsson född 1703s ättlingar, snart passerar dom 2.000 st och då har jag bara hållit på med första sonen Hans Troedsson.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 14 januari 2014 kl. 22.12
|
|
Jag satt och läste om allt igen. Så dum jag är. Tora Troedsdotter är gift med Påhl Svensson, Jöran Jacobsson är gift med Kiersti Troedsdotter och Ola Johansson i Krogstorp är gift med Gunnil Troedsdotter. Att de tar hand om faderns 2/3 betyder inte att de var i släkt med honom. Änkan Kirstina Troedsdotter dog ju efter mannen och då är det hennes släkt som ställer upp. Så det verkar som om alla som är kända av Kierstina Troedsdotters syskon och svågrar, ställer upp för hennes barn. Nu är jag säker på att vi har ett nytt syskon.
|
|
|
Av Sebastian Sedersten - Tisdag den 14 januari 2014 kl. 22.22
|
|
Kul! och hon var alltså gift och hade fyra barn, ja man blir inte förvånad i denna släkt, vi slår väl Långarydssläkten tillslut, Kierstin är inlagd och snart hennes familj, försöker du spåra dom nån generation till?
|
|
|
|
|
|
|