|
|
Av Børge Hansen - Fredag den 04 december 2009 kl. 17.00
|
Hjælp søges til at finde Pernilla Fredriksdotters fødsel og dåbsdag i Farhult i Långaröd sogn. Pernilla Fredriksdotter og Nils Andersson blev gift i Långaröd sogn 29/12 1807 og ved de 2 første børns fødsel i Långaröd, indikerer hendes alder, at hun er født ca.1773, så flytter familien til Degeberga og efter aldersangivelsen af moderen ved de næste 3 børns fødsler, samt ved hendes død burde hun være født ca.1770. De venligste hilsner Børge Hansen
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 04 december 2009 kl. 21.57
|
|
Födelseuppgifterna för ovanstående är nog vanskliga att få tag på. Födelseböckerna i Långaröd församling börjar 1792 och husförsböckerna 1826 av någon anledning. Kanske tidigare böcker förkommit i brand. Information kan hämtas i mantalslängder, domböcker och bouppteckningar för information om tidigare generationer och där räcker Arkiv Digital som jag använder mig utav inte till ännu så vitt jag kan se.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 05 december 2009 kl. 14.26
|
1792-09-01 förstördes största delen av Långaröds arkiv vid en brand enligt "Sveriges församlingar genom tiderna". Pernilla Fredriksdotter uppges vara änka när hon gifter sig med Nils 1807. 1796-01-08 gifter sig i Långaröd rusthållaren Bengt Trulsson med pigan Pernilla Fredriksdotter, båda från Farhult. Om Bengt och Pernilla får några barn kanske faddrarna till dessa kan ge några ledtrådar varifrån hon kom? Finns det t. ex. några Fredriksson/Fredriksdotter ibland dom? Jag har tittat i mantalslängderna 1794-1796 men Pernilla nämns inte i gården Farhult under dom åren, och inte heller finns det någon Fredrik där.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 05 december 2009 kl. 15.15
|
|
Finns det på en annan gård i församingen någon som heter Fredrik med en dotter Pernilla i mantalslängden? Där hon bodde när hon gifte sig kan hon ha tjänstgjort som piga.
|
|
|
Av Børge Hansen - Lördag den 05 december 2009 kl. 16.13
|
I Farhult får Bengt Trulsson og Pernilla Fredriksdotter en datter "ELSE" født d. 13/10 og døbt d. 17/10 1802. En af fadderne ved dåben hedder Maria Fredriks. Det kunne måske være en søster til Pernilla. Jeg har også fundet en dåb sidst i December 1797 i Farhult, men der har jeg svært ved at læse teksten.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 05 december 2009 kl. 21.45
|
Jag kan inte se annat än att föräldrarna till den födelsenotis du hänvisar till år 1797 är "rusthållaren Bengt Trulsson i Farhult och dess hustru Bengta Fredriksdotter". Barnets namn är svårläst då hälften av namnet försvinner in i bokryggen men det slutar i alla fall på "na". Bland faddrarna finner jag ingen vars namn slutar på Fredriksson/Fredriksdotter så ingen ledtråd finnes där. Bengta Fredriksdotter skall i alla fall ha varit 25 år när barnet föddes vilket skulle ge ett föddelseår på 1772. Har du någon vigsel på Bengt och Pernilla? Står det var de var bosatta vid detta tillfälle?
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 05 december 2009 kl. 23.06
|
Det är Bengt Trulsson och Pernilla Fredriksdotter som får en dotter i december 1797, inte någon Bengta Fredriksdotter. Pernillas ålder uppges vara 25 år. Bengt och Pernilla gifte sig 1796-01-08 som jag skrev ovan 14:26.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 05 december 2009 kl. 23.27
|
Klart det är Pernilla och det står klart och tydligt i födelseboken. Vet inte varför jag skrev Bengta. Slarv antar jag. Missade också din notis om vigsel i tidigare inlägg. Det är inte alls säkert att Pernilla föddes i Farhult. Lotta! Nu har jag inte tillgång till mantalslängderna för denna församling men har du kikat igenom hela Långaröd församling efter en Fredrik som har en dotter som heter Pernilla? Inte bara Farhult. Fredrik kan också vara död före 1794 - 1796, den period i mantalslängden som du tittat i. Har du kikat i tidigare mantalslängder? Kring hennes födelse t.ex. (Ändrat av kontoinnehavaren den 05 december 2009 kl. 23.31.)
|
|
|
Av Børge Hansen - Söndag den 06 december 2009 kl. 12.27
|
|
Jeg har været inde på Arkiv Digitals hjemmeside for at se om de sælger mantalslängder på CD, men finder det ikke, derimod sælger de blandt andre en CD fra Färs Häradsrätt med bouppteckningar for årene 1698-1775. Er det mon noget jeg kan bruge for at finde pernilla i Farhult?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 december 2009 kl. 13.22
|
I landsarkivets bouppteckningsregister (som Arkiv Digital har fotograferat) finns det en tänkbar Fredrik: Inhysesmannen Fredric Mafrusson i Farhult, Långaröds socken, som det förrättades boppteckning efter den 15/5 1827. Enligt dödboken (Långaröd C:1, sidan 284) dog inhysesmannen Fredric Mauritsson i Farhult den 26/4 1827, 81 år gammal. Om åldern stämmer, så var han alltså född 1745 eller 1746. Han har m.a.o. rätt ålder för att kunna vara Pernillas far. Dessvärre har inte Arkiv Digital fotograferat den bouppteckningsvolymen. Bouppteckningen finns i Färs häradsrätt FIIa:43, sidan 173, på landsarkivet i Lund. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 13.26.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 december 2009 kl. 13.46
|
Jag är inte så säkert på att du har någon nytta av den tidsperiod du anger. Antar att det är volymen Färs häradsrätt FIIb:1 du hittat. Bouppteckningar brukar annars vara bra och de personer som du arbetar med får man förmoda att de avled efter 1775. Färs Häradsrätt har personregister över sina bouppteckningar. Personregistret omfattar två delar där de första delen omfattar tidsperioden 1698 - 1810 och den andra delen 1811-1840. Bouppteckningarna som Akiv Digital har i sitt bestånd är fördelade på en rad böcker och omfattar FIIa - serien perioden 1723-1793 och FIIb - serien som omfattar 1698-1842. Jag finner ingen Pernilla Fredriksdotter i personregistret. Antingen avled hon efter 1840, sista året som personregistret omfattar, eller så finns det ingen bouppteckning efter henne om hon nu avled senast 1840. Däremot hittade jag en efter hennes första make, Bengt Trulsson i Långaröd, Farhult, och beteckningen för denna bouppteckning är enligt personregistret 23/6 1806 och 1806:12. Skulle tro att den fösta beteckningen är tidpunkten då bouppteckningen upprättades och den senare är årtal och sida in i volymen där bouppteckningen finns. Misstänker att den återfinns i FIIa serien och denna finns i nuläget att finna på Landsarkivet i Lund eller möjligen genom mikrokortslån hos SVAR. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 13.49.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 14.08.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 06 december 2009 kl. 13.50
|
I Långaröd finns inte någon Fredrik i mantalslängerna 1773 och 1776 (jag gjorde stickprov ). 1820 (sista mtl-längden på SVAR) finns inte heller någon Fredrik. När flyttade Pernilla och Nils till Degeberga? Att i mantalslängderna försöka hitta när en son/dotter föds är inte lätt. Barn är uppskrivna som "barn" utan namn och ålder, enbart antal, om dom överhuvudtaget nämns. Soldater, ryttare och "fint" folk står utan förnamn, så där kan det gömma sig hur många Fredrik som helst. Jag har dock hittat två Fredriksdöttrar som kan vara syskon till Pernilla. 1807-12-05 föds tvillingarna Nils och Håkan i Långaröd. Föräldrar är husmannen Bengt Persson och Karna Fredriksdotter i Hemeneköp. Nils frambars av hustru Pernilla i nr 1 Farhult och Håkan av hustru Maria Fredriksdotter i Wallarum. Pernillas första man, Bengt Trulsson, dör i Farhult, Långaröd 1806-04-06 av bröstfeber. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 13.52.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 december 2009 kl. 13.50
|
Ser också att Jörgen redan kommit med en Fredrik. Var annars mitt nästa steg.... Tre personer på kort tid som försökte svara på samma frågor..... (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 13.51.)
|
|
|
Av Børge Hansen - Söndag den 06 december 2009 kl. 14.59
|
Jeg tror jeg har fundet Nils Anderssons og Pernilla Fredriksdotters indflytning til Degeberga underskrevet d. 22. april 1814. Det passer med at der er flyttet 2 børn med: Ola og Pehr og det passer med børnenes fødselsår i Långaröd. Jeg har som sædvanlig svært ved at læse teksten, så hvis der er nogen som vil hjælpe og har adgang til Genline er gidnummeret: 1450.34.54300 Jörgen tror du at der er mulighed for at bouppteckningsvolumen FIIb:1 som jeg tidligere nævnte, indeholder det jeg søger. Jeg ser først nu at der er kommet flere indlæg, som jeg ikke havde bemærket, da jeg skrev dette indlæg (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 15.05.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 06 december 2009 kl. 19.30
|
Inflyttningssedeln: Gifta folken Nils Andersson, och hustru Pernilla, den förra född i Degeberga 37 år gl, den senare i Östraby socken 44 år, hafver flere år bodt uti Långaröds socken, och flytta nu till Degeberga med betyg, at de obehindrat nyttjat Sine Salighetsmedel, äga enfaldig Christendoms kundskap, samt hafver fört en opåtald wandel. De medföra 2ne barn, Ola född 1808 d. 17 Julii. Pehr född 1811 den 7 febr: Attest Sallerup d: 11 April 1814. Jag har tittat i Östraby men hittar ingen Pernilla Fredriksdotter där.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 06 december 2009 kl. 20.29
|
Nu har jag lokaliserat Fredrik Mauritsson! I första hfl för Långaröd finns en Per Fredriksson i Farhult född 1781 i Hörröd. Det året är han inte född. Däremot finns en Per född 1778-05-17 i Hörröd, son till Fredrik Mauritsson och hans hustru Hanna Persdotter. Jag har letat efter Pernilla i Hörröd men inte hittat henne. Antingen är Per och Pernilla syskon, och då är Fredrik bosatt någon annanstans när Pernilla föds. Eller så är dom inte syskon och det är för att Per bor i Farhult som Fredrik flyttar dit på gamla dagar. Eller hur det nu blir....? Det saknas väldigt många mantalslängder i Hörröd, så det är svårt att se när Fredrik kom dit. Var i Degeberga bor Pernilla och Nils? När dör Pernilla?
|
|
|
Av Børge Hansen - Söndag den 06 december 2009 kl. 21.28
|
Mange tak Lotta for din tydning af teksten, rigtig flot, Nils og Pernilla bor i Lökaröd 5 i Degeberga. Nils dør d, 26/9 1828 og Pernilla d. 26/10 1831. Der er lidt uoverensstemmelse i årstallene på attesten. Nils er født d. 18/1 1781 og burde være 33 år i 1814 og deres ene barn Ola er født d. 13/7 og ikke 17/7 hvis jeg har læst rigtig ved indsamling af de forskellige data.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 december 2009 kl. 21.42
|
Jag fann en Nils Andersson med hustru Pernilla på följande sida: Degerberga AI:1 s.38, långt ner på sidan. Om dessa är desamma som vi letar efter får andra avgöra.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 december 2009 kl. 21.42
|
Hoppsan. Börge hann före såg jag. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2009 kl. 21.44.)
|
|
|
Av Børge Hansen - Måndag den 07 december 2009 kl. 18.04
|
Jeg har på Familysearch fundet en Fredrik Mauritzsson født i Lillehem, Maglehem d. 29/5 1746 og død d. 26/4 1827. Der står ikke hvor han døde, men dato og årstal passer med hvad Jörgen fandt. Jeg tvivler alligevel på at det er den rigtige Fredrik, da jeg ligeledes på Familysearch, har fundet vielsen mellem Fredrik Mauritzsson og Hanna Jonsdotter. De blev viede d. 9/3 1776 i Hörröd og min Pernilla blev jo født ca. 1770-1773.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 07 december 2009 kl. 19.46
|
Det är ju mycket möjligt att Pernilla är född i en av dom församlingar där det saknas kyrkböcker. Det är ju en hel del sådana i Kristianstadstrakten. Det är väl främst bouppteckningar och domböcker som man kan hitta något i. Fredriksdöttrarna som är faddrar till hennes barn och som hon är fadder till bör nog vara systrar iallafall. Namnet Fredrik verkar vara ovanligt just där vid den tiden. Fredrik Mauritssons hustru heter Hanna Persdotter när dom får Per i Hörröd och när dom gifter sig 1776. När dom flyttar in i Långaröd heter hon Trulsdotter och är född i Degeberga. Är hon en andra hustru eller är det prästen som skrivit fel? Här är deras inflyttningsnotis iallafall, även om det skulle vara fel par :
|
|
|
Av Børge Hansen - Måndag den 07 december 2009 kl. 20.54
|
Lotta det var en fejl at jeg skrev at Fredrik Mauritsson blev gift med Hanna Jonsdotter, det var selvfølgelig Hanna Persdotter. Fredrik og Hanna får et barn i Hörröd d. 3/9 1776 som døbes "Hans" Han dør kort tid efter fødslen. Jeg ved ikke hvor almindeligt det var på den tid, men det kunne jo også tænkes at Hanna fødte Pernilla før ægteskabet, som et uægte barn, men det stemmer ikke rigtigt med levnedsbeskrivelsen af dem ved indflytningen til Långaröd. Angående efternavnet Trulsdotter på Hanna, i stedet for Persdotter, er det jo muligt at Fredriks første kone er død ved indflytningen.
|
|
|
Av Børge Hansen - Torsdag den 10 december 2009 kl. 00.11
|
Jeg må nok affinde mig med at jeg er kørt fast i Pernilla Fredriksdotters fødsel nu, jeg må lade det hvile lidt, men tak til alle for indlæggende. De venligste hilsner Børge Hansen
|
|
|
Av Børge Hansen - Torsdag den 10 december 2009 kl. 15.06
|
Jeg har tænkt lidt over, at hvis der findes et skifte ved Fredric Mauritssons død, må det jo kunne afgøres om han var far til Pernilla, men hvor og hvordan får man adgang til et eventuelt skifte? Fredric Mauritsson dør d. 26/4 1827 i Långarød Sogn. Jeg syntes at det er underligt at i teksten ved dødsfaldet står at han døde i Farhult. Farhult er jo et andet sogn.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 10 december 2009 kl. 15.37
|
Farhult är en by i Långaröds socken. För att få tillgång till bouppteckningen/skiftet efter Fredrik, se mitt inlägg ovan den 6/12 kl. 13.22. Följ länken till landsarkivet.
|
|
|
|
|
|
|