|
|
Av Eva Larsson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 09.29
|
Min mm mm mf Jöns Bengtsson föddes 1789 i Hjärnarp. I Hjärnarps husförhörslängd 1822-1826 sid 83 står noterat att Jöns blev "Ihjelslagen....". I boken över döda, Hjärnarp 1800-1835 sid. 352 står mycket riktigt att han dog av Mordslag den 8/12 1824 efter någon form av misshandel den 6/12 samma år. Av en person med information från Bjärehållet har jag fått veta att det var en Jöns Salomonsson som skall ha varit den som dödat min Jöns Bengtsson. Kan någon hjälpa mig med mer information? Tycker att det borde lett till någon form av rättegång. Tacksam för all hjälp
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 15.07
|
Om man fick fast den skyldige, så blev det rättegång vid häradsrätten. Målet kom upp vid rätten i det härad där mordet begicks. Om han blev ihjälslagen i Hjärnarp, så var det Bjäre häradsrätt. Rättegångsprotokollet finns i häradsrättens dombok (se mer information om domböcker på sidan Arkivguiden: Svenska källor: Del 3 - Domstolshandlingar). Det framgår av landsarkivets arkivförteckning för Bjäre häradsrätt vilken volym som kan vara aktuell. Observera att det är troligt att ett mordåtal togs upp vid ett urtima (extra) ting, som kan ha en egen serie med domböcker (för Bjäre är det så, enligt förteckningen).
|
|
|
Av Bert Karlsson - Lördag den 24 oktober 2015 kl. 16.31
|
Hej Eva! Eftersom jag har många anor i Hjärnarp blev jag intresserad av ditt inlägg. Hittade din Jöns Bengtsson i Birgitta Nobrings förträffliga CD "Familjer och gårdar i Hjärnarp". Eftersom det har gått en tid sedan din efterfrågan, har du kanske redan hittat vad du söker, men jag kopierar vad Birgitta skrev om detta: "Jöns Bengtsson född 1789 d. 15 nov. i Vanstad Nr 10, död 1824 d. 8 dec. ihjälslagen. Gift 1821 d. 1 dec. i Tåstarp med Catharina Persdotter född 1802 d. 23 jan i Gånarp, Tåstarp. Barn: Troen född 1822 d. 10 okt. Ingar ” 1824 d. 7 nov. Ang. Jöns Bengtssons död se Urtima Ting i Bjäre Härad 1824 i dec., anklagade är Jöns Salomonsson i Vanstad ( född i Fogdarp) o. Per Johansson från Margretetorp (född där o. varit i smedlära hos smeden Per Persson i Werjesby) åbo i fädernegården. Catharina gift 2:a gång 1826 d. 10 febr. med Per Nilsson född 1798 d. 1 febr. i Del C, åbo här fr. 1831 Gården tillhör 1840 Jöns Bengtssons arvingar."
|
|
|
|
|
|
|