|
|
Av Christina Linderoth - Onsdag den 18 augusti 2010 kl. 16.29
|
Jag letar efter Beata Möllers make Jonas Johannesson. Jonas finns med i barnens dopböcker, men inte i husförhören. Hittat Beata i Ivetofta AI:5 1832-1840 sid 612. Därifrån flyttar hon och barnen till Asarum, men hittar inte dem där. Hoppas att någon kan hjälpa mig. Christina
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 18 augusti 2010 kl. 16.40
|
Hej Christina, det verkar bara vara en av döttrarna som flyttar till Asarum. Övriga familjen flyttar till sidan 800 i samma hfl. Där står också var Jonas håller hus - sidan 816. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Christina Linderoth - Onsdag den 18 augusti 2010 kl. 17.29
|
Tack för hjälpen. jag är ganska ny i att släktforska, så jag tänker fel ibland. Christina
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 18 augusti 2010 kl. 19.29
|
Hej igen, ja, du har då stött på en familj som är lite "lurig". Inte lätt om man är nybörjare! Jag blev lite nyfiken på varför dom inte bodde ihop, så jag letade vidare bakåt. Det verkar som om dom inte bott ihop i Ivetofta alls, sedan dom 1822 kom inflyttande från Angelstad. Dom står visserligen på samma sida i den första hfl i Ivetofta där dom förekommer, AI:3 sid 161, men inte ihop. Redan där flyttar tydligen Beata ifrån Jonas, till Håkansryd på sidan 308. Man kan undra varför... i Ivetofta AI:5 sid 816 står något efter hans namn i högermarginalen, men jag är inte människa till att tyda det. I utflyttningslängden i Angelstad, BII:1 sidan 51, finns familjen med. Där står att dom flyttar ut från Dalbotorp (i Kånna) och ska till Karlshamn. Men i Karlshamn hamnade dom inte, utan i Ivetofta! Där står också att dom kom ifrån Karlshamn 1816...undrar om man kan lita på det? I Ljungby AI:4 sidan 148, finns familjen boende i Dalbotorp i Kånna. Och där bor dom tydligen ihop iallafall. Det verkar också som om dom äldre barnen är födda i Kånna, och inte i Asarum som det står i Ivetoftas hfl. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Christina Linderoth - Torsdag den 19 augusti 2010 kl. 19.39
|
Hej Lotta. Tack snälla du för hjälpen. Ja, det verkar inte lätt att hitta rätt. Min systerdotter har oxå släktforskat och har hittat någonstans att Beata skulle vara en barnmorska. Ska forska lite till. Christina
|
|
|
|
|
|
|