|
|
Av Hanne Berndtsson - Lördag den 20 augusti 2011 kl. 11.41
|
Hej, hoppas någon kan ge en hjälpande hand. Jag hittar smedgesäll Bengt Lindqvist som inflyttad år 1826 i Landskrona stadsförsamling. Jag tolkar det som att han kom från Västerstad. Mitt problem är att jag inte hittar honom i Hfl för Landskrona stadsförsamling. Källa: SE/LLA/13241 Landskrona stadsförsamling B:2 (1826-1854) Bild 9 / sid 5 - Inflyttade. Vad gör jag för fel eller har jag missat honom på ett eller annat sätt i Hfl. Tacksam för hjälp!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 20 augusti 2011 kl. 16.03
|
I personregistret som finns i början av de tre delarna av husförhörslängden 1826-1830 (AI:13-15) verkar det bara vara hushållsföreståndarna som står med (dessutom saknas en del av registret i den första volymen) - men... Han finns med i utflyttningslängden redan den 27 mars 1827 (samma uppslag i in- och utflyttningslängden som vid inflyttningen). Där flyttar han till Köpenhamn - och det finns en hänvisning till varifrån han flyttar ut: "n. st. 99". Och på sidan 99 i AI:13 (Nya Staden) finns han. Och så här ser hans flyttattest ut vid flytten från Västerstad till Landskrona (Landskrona stadsförsamling HII:4, SVAR-bild 194): (Bilden från SVAR.)
|
|
|
|
|
|
|