|
|
Av Bengt Bjarneklint - Tisdag den 25 oktober 2011 kl. 07.05
|
Hej Jag letar efter en Pehr Andersson, född 23/9 1808 i Lyby. Jag misstänker att det är denna person, men kan inte läsa allt. Är det rätt, och vad står det ? Tack Lyby-C-4-1773-1832-Bild-196-sid-139
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 25 oktober 2011 kl. 18.40
|
Barnet heter Pehr. Och föräldrarna är frälselandtbonden Anders Andersson och dess hustru Toren Jönsdotter. Han föddes i Söderton den 22 september och döptes den 25. Födelsedatumet är väl inte särskilt tydligt här, men det är det i den samtida husförhörslängden: Hörby AI:1 (där Lybys hfl 1806-1811 ingår), uppslag 223. Ett födelsedatum kan naturligtvis bli fel när det förs över från bok till bok genom åren, så visst kan det vara han, även dagen inte stämmer exakt med vad det står någon annanstans. Men risken är ju att också månad eller t.o.m. år kan ha blivit fel. Så även om han är den Per som är 'närmast' i födelseboken, så är det ju ändå möjligt att det inte är han som är 'din' Per. När det rör sig om så här vanliga namn, så behöver man följa honom från husförhörslängd till husförhörslängd genom åren tills man (förhoppningsvis) hittar honom tillsammans med föräldrarna. Då kan man också se när och var det blev fel. Bouppteckningarna efter föräldrarna kan naturligtvis också ge besked.
|
|
|
Av Bengt Bjarneklint - Onsdag den 26 oktober 2011 kl. 05.47
|
Jo, nog är det honom alltid. Tack för hjälpen. Snabbt och rejält som vanligt. Bengt
|
|
|
Av Bengt Bjarneklint - Onsdag den 26 oktober 2011 kl. 05.48
|
|
Förresten, vad betyder "frälselandtbonde".
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 oktober 2011 kl. 18.29
|
Det är det samma som frälsebonde, eller landbo på en frälsegård. Alltså en brukare av en frälsegård. Det fanns tre jordnaturer: Skatte (ägd av bonden själv), krono (kronan/staten) och frälse (en adelsman). Sedan fanns det olika varianter av dessa, och med tiden kunde också andra än adeln äga frälsejord - men då är vi inne på överkurs...
|
|
|
Av Bengt Bjarneklint - Torsdag den 27 oktober 2011 kl. 09.24
|
Sånt skulle man egentligen kunna från början för att rätt kunna smälta kyrkböckerna. Tack för hjälpen. Får nog gå på biblan och förkovra mig. Bengt
|
|
|
|
|
|
|