|
|
Av Bengt Bjarneklint - Fredag den 30 mars 2012 kl. 07.57
|
Hej . Villnågon hjälpa mig att läsa nedanstående ? Det jag vet är att min anfader Måns Persson ska vara född i Hallaröd den 6/4 1790. Är det rätt, och vad står det ? Tack på förhand. Bengt Hallaröd-C-3-1778-1823-Bild-31-sid-45
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 01 april 2012 kl. 16.50
|
Hej Bengt, jag gör ett försök, men är inte säker på att jag lyckats med alla namn. "Dom: 1 efter Påsk confirmerades Per Månssons i Södra Hulltarp barns nöddop, som förrättades af fadern sjelf d. 6 apr: en tisdag, sedan barnet nyss war framfödt. Detta, som war et gåssebarn blef wid nöddopet kallat Måns och frambars af Änkan Maria Håkansdotter i Age- röds hus och Munkarps sockn. Wittnen utom dess woro husmans Jöns Tufwassons hustru Elna, Anders Nils hustru i Fästan(?) Karna Jönsdotter. Wid confirmationen i kyrkan bars barnet af Nils Jöns hustru i Tåckarp Kirstina Månsdotter, och wittnen därwid Ola Jönsson i Esperöd, Anders Jönsson den Wästra i Jonstorp, drängen Lars Andersson i Vådseröd(?), Sven Pålsson i S: Hulltarp". Men det verkar som om barnet heter Måns Persson och är född 6 april 1790 iallafall. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Bengt Bjarneklint - Måndag den 02 april 2012 kl. 05.41
|
|
Tack så mycket för hjälpen. Bengt
|
|
|
|
|