|
|
Av Johanna Lindström - Lördag den 08 december 2012 kl. 17.26
|
|
Har totalt kört fast i min släktforskning. Letar efter var och när Johan Gustaf(v) Lindström föddes och vad hans föräldrar hette. Har sett på ett gammalt släktträd att han skulle kunna vara född i Halland kring år 1825 men jag vet inte alls om det stämmer. Det jag vet är att han bodde i Höganäs med sin fru Ingrid Andersdotter som var född år 1818. Om det som jag hittat stämmer så gifte de sig den 28 dec år 1849, johan var då smedlärling. Deras yngsta son Edvard föddes år 1861. Enligt vad som står på ddss så var johan bruksarbetare/gruvarbetare(står på barnens födelseuppgifter).
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 08 december 2012 kl. 21.52
|
Register kan vara utmärkta hjälpmedel, men man kan inte vara säker på att uppgifterna där stämmer förrän man har kontrollerat originalen. Inte heller kan man hitta alla uppgifter i register. Också andras forskning bör kontrolleras innan man litar på uppgifterna där. Särskilt tveksam bör man vara till uppgifter som saknar källa - fast då blir det ju å andra sidan svårare att kolla dem... I DDSS finns tre barn till Johan Gustav Lindström och Ingrid Andersdotter födda i Höganäs, och tre i Väsby (som Höganäs är en utbrytning ur). Vid de fem sista födslarna står som hemort "N-o 452" (vid den första står inget). I Höganäs första husförhörslängd (AI:1, som omfattar åren 1854-1861) finns N:o 452 (som lär vara husnummer) på uppslag 239. Och där ser det ut så här: (Bilden från Arkiv Digital.) Lindström var alltså född i Malmö. Det är tydligare skrivet i nästa längd (AI:2, uppslag 279). Dessförinnan finns de i Väsby AI:11, uppslag 249; och dit kom de från uppslag 285 i samma bok. På den sistnämnda sidan står det att Lindström kom från Halmstad 1842. Någon inflyttningslängd finns inte bevarad i Väsby 1842. Då återstår bara att se om han finns som utflyttad i Halmstad stad i Halland - eller Halmstad socken i Skåne, som inte ligger så långt från Höganäs. Det kan alltså vara så att den forskare som uppger att Lindström var född i Halland har trott detta för att han kom flyttandes från Halmstad. Eller så var han faktiskt född i Halland och hade bara vid något tillfälle bott i Malmö, och därför fått Malmö som födelseort i senare husförhörslängder. Man ska inte lita på allt som står i kyrkoböckerna heller... Man bör alltid följa personerna i alla husför och flyttlängder (som finns bevarade...) för att se om det har blivit fel någonstans under vägen - och det har det ofta...
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 09 december 2012 kl. 09.11
|
Jodå, register kan som sagt vara utmärkta hjälpmedel. Malmös samtliga församlingars födelseböcker som kan vara aktuella i det här fallet verkar finnas med i DDSS avskrifter. Och där hittar jag inte någon lämplig Johan Gustaf. Samma sak med Skånes Halmstad. Så det är bara att följa den föreslagna vägen och se om och var det blivit fel.
|
|
|
Av Johanna Lindström - Fredag den 08 februari 2013 kl. 19.23
|
|
Tack för hjälpen! Nu när jag har hans födelsedatum borde det ju gå att hitta mer om honom.
|
|
|
Av Marcus Lindström - Söndag den 08 november 2020 kl. 23.09
|
|
Hej Johanna! Jag har följt mitt släktträd bakåt i tiden och landar på samma Johan Gustaf Lindström men jag kör totalt fast. Jag undrar om du lyckades hitta honom i födelsearkivet?
|
|
|
|
|
|
|