|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 19.32
|
Båtsmannen Jöns Bengtsson LAGGARE var född 1868-05-27 i Drögsperyd i Näsums socken i Skåne. Enligt CD:n Sveriges Befolkning 1900 är han tillbaka i hembyn och har då hustru och barn. Hans hustru Rasmine Johansen uppges vara född 1869 i Ore socken i Dalarna. Jag tror inte på den uppgiften och undrar om det är någon som kan hjälpa mig att klura ut varifrån hon egentligen kom. Jag är givetvis också tacksam om någon vill titta efter i födelseboken för Ore. Jag är inte hemtam så långt norröver. Familjen 1900: Post 648903 Bengtsson, Jöns Husägare f. 1868 i Näsum (Kristianstads län, Skåne) Gift man, far i familjen Drögsperyd N:o 2 Näsum (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: Näsum Kristianstads län Post 648904 Johansen, Rasmine f. 1869 i Ore (Kopparbergs län, Dalarna) h. Gift kvinna, mor i familjen Drögsperyd N:o 2 Näsum (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: Ore Post 648905 Hilda Katarina f. 1895 i Norra Strö (Kristianstads län, Skåne) d. Flicka, barn i familjen Drögsperyd N:o 2 Näsum (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: Norra Strö Kristianstads län Post 648906 Hans Bernhard f. 1897 i Danmark s. Pojke, barn i familjen Drögsperyd N:o 2 Näsum (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: S:t Hans Post 648908 Karl Oskar f. 1899 i Skepparslöv (Kristianstads län, Skåne) s. Pojke, barn i familjen Drögsperyd N:o 2 Näsum (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: Skepparslöv Kristianstads län Post 648907 Bror Arvid f. 1900 i Näsum (Kristianstads län, Skåne) s. Pojke, barn i familjen Drögsperyd N:o 2 Näsum (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: Näsum Kristianstads län
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 19.46
|
Det verkar som om hon är född i Ore på Fyn, Danmark. Här kommer ett urklipp från Norra Strö, AI:11 sid 88, Kålaberga nr 2. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 20.03
|
Jag kan ju lägga till att det står att dom flyttat till Skepparslöv 1895-12-03. I kolumnen för särskilda anteckningar tycker jag att det står att dom "Fått attest till Skepparslöf" 28/11 98. Men vad som står före datumet ser jag inte. Här är bild på det:
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 20.09
|
Det var som jag misstänkte, hon var född i Danmark. Rasmine låter inte särskilt uppsvenskt. Man ska nog inte lita på allt man läser. Tack för hjälpen. Christian
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 15 januari 2009 kl. 15.49
|
Hej Jag har fått bekräftat att det står att Rasmine var född i Danmark i SCB-utdraget som ligger till gund för uppgifterna på CD:n Sveriges Befolkning 1900. Christian
|
|
|
|
|
|
|