|
|
Av Richard Dahlqvist - Måndag den 09 februari 2009 kl. 20.09
|
Hejan! Letar efter Carl Sat (alt. Sats) och hans hustru Cajsa Olsdotter. Jag tror nämligen att Carl Sat(s) är min anfader. Jag vet att de föder en son vid namn Johan Peter 1816-04-12 i Sankta Maria, men jag kan inte hitta dom i husförhöret för Sankta Maria för det aktuella årtalet. Jag vet att Carl Sat(s) beskrevs i födelseboken för sonen Johan Peter, som "afskedad hussar". Detta är det enda som jag har att gå på. Hoppas verkligen att någon kan hjälpa till då jag har fastnat.
|
|
|
Av Anders Berg - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 00.01
|
Hej! Någon som skickat in uppgifter till mormonernas FamilySearch verkar forska på samma familj. Sök på Carl Sats så hittar du den här familjen. Tydligen får de flera barn senare i Pommern, men modern Cajsa Olsdotter dör 1855 i Västra Nöbbelöv. Carl Sats uppges född i Pommern. Family Group Record Search Results | Download | Print Husband Carl Sats Pedigree Birth: About 1778 Of, , Pommern, Preussen Christening: Marriage: Death: Of, , Pommern, Preussen Burial: Wife Caisa Olsson Pedigree Birth: 22 AUG 1782 Mossby, Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden Christening: 25 AUG 1782 Mossby, Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden Marriage: Death: 30 MAR 1855 Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden Burial: 04 APR 1855 Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden Father: Ola Mansson Family Mother: Anna Bengtsson Children 1. Johan Peter Sats Pedigree Male Birth: 12 APR 1816 Christening: 15 APR 1816 S:Ta Maria Fors, Ystad, Malmohus, Sweden Death: Burial: 2. Henric Christoffer Sats Pedigree Male Birth: 16 NOV 1818 , Pommern, Preussen Christening: Death: Burial: 3. Carl Peter Johan Fredric Sats Pedigree Male Birth: 04 SEP 1820 , Pommern, Preussen Christening: Death: Burial: 4. Carolina Christina Fredrica Sats Pedigree Female Birth: 14 MAY 1823 , Pommern, Preussen Christening: Death: Burial:
|
|
|
Av Richard Dahlqvist - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 12.14
|
Hallå Anders! Tack för ditt svar! Vi hade misstankar om ett utländskt påbrå men släktlegenden har alltid gjort gällande att det var valloner som var vårt påbrå. Uppenbarligen var det det ett "pommerskt" påbrå. Än en gång tack för din hjälp
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.24
|
|
En del av Pommern hörde till Sverige 1648-1814.
|
|
|
Av Richard Dahlqvist - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 16.17
|
Ok. Så det är mest troligt att Carl Sats var född "svensk" fast i Pommern? Eller det måste han kanske varit då han var vid Johan Peters födelse skriven som "afskedad hussar". Kan ju inte tänka mig att vi godkände utländska medborgare i vårt försvar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 19.32
|
|
Har för mig att Sverige använde legoknektar i försvaret under sina krig emellanåt och dessa var utländska medborgare.
|
|
|
|
|
|
|