Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Ystad   >  
Carl Sat(s) och Cajsa Olsdotter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Richard Dahlqvist - Måndag den 09 februari 2009 kl. 20.09
Hejan!

Letar efter Carl Sat (alt. Sats) och hans hustru Cajsa Olsdotter.
Jag tror nämligen att Carl Sat(s) är min anfader.

Jag vet att de föder en son vid namn Johan Peter 1816-04-12 i Sankta Maria, men jag kan inte hitta dom i husförhöret för Sankta Maria för det aktuella årtalet.

Jag vet att Carl Sat(s) beskrevs i födelseboken för sonen Johan Peter, som "afskedad hussar".

Detta är det enda som jag har att gå på.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa till då jag har fastnat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3094) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 00.01
Hej!

Någon som skickat in uppgifter till mormonernas FamilySearch verkar forska på samma familj. Sök på Carl Sats så hittar du den här familjen. Tydligen får de flera barn senare i Pommern, men modern Cajsa Olsdotter dör 1855 i Västra Nöbbelöv.

Carl Sats uppges född i Pommern.

Family Group Record
Search Results | Download | Print
Husband

Carl Sats Pedigree

Birth: About 1778 Of, , Pommern, Preussen
Christening:
Marriage:
Death: Of, , Pommern, Preussen
Burial:

Wife

Caisa Olsson Pedigree

Birth: 22 AUG 1782 Mossby, Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden
Christening: 25 AUG 1782 Mossby, Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden
Marriage:
Death: 30 MAR 1855 Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden
Burial: 04 APR 1855 Vastra Nobbelov, Malmohus, Sweden

Father: Ola Mansson Family
Mother: Anna Bengtsson
Children
1. Johan Peter Sats Pedigree
Male

Birth: 12 APR 1816
Christening: 15 APR 1816 S:Ta Maria Fors, Ystad, Malmohus, Sweden
Death:
Burial:

2. Henric Christoffer Sats Pedigree
Male

Birth: 16 NOV 1818 , Pommern, Preussen
Christening:
Death:
Burial:

3. Carl Peter Johan Fredric Sats Pedigree
Male

Birth: 04 SEP 1820 , Pommern, Preussen
Christening:
Death:
Burial:

4. Carolina Christina Fredrica Sats Pedigree
Female

Birth: 14 MAY 1823 , Pommern, Preussen
Christening:
Death:
Burial:
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Richard Dahlqvist - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 12.14
Hallå Anders!

Tack för ditt svar!

Vi hade misstankar om ett utländskt påbrå men släktlegenden har alltid gjort gällande att det var valloner som var vårt påbrå.

Uppenbarligen var det det ett "pommerskt" påbrå.

Än en gång tack för din hjälp :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 20.24
En del av Pommern hörde till Sverige 1648-1814.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Richard Dahlqvist - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 16.17
Ok. Så det är mest troligt att Carl Sats var född "svensk" fast i Pommern?

Eller det måste han kanske varit då han var vid Johan Peters födelse skriven som "afskedad hussar".
Kan ju inte tänka mig att vi godkände utländska medborgare i vårt försvar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 19.32
Har för mig att Sverige använde legoknektar i försvaret under sina krig emellanåt och dessa var utländska medborgare.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)