|
|
Av Hanne Berndtsson - Fredag den 13 mars 2009 kl. 19.03
|
Hej, behöver hjälp med dels vart Elna Christina flyttar med barnen samt vad som står längst till höger på sida 2. Gid.nr: 1424.107.47800, [Malmöhus] Ystad Sankt Maria, Husförhör, 1826 - 1830, 125-0, Bild 98 av 121 Sjömanshustru Elna Christina Bergström född 1796 (datum svårt att tyda) Tack på förhand! mvh Hanne
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 13 mars 2009 kl. 19.13
|
Hej Hanne, Dom flyttar nog till "Peter Förs.", det vill säga St: Petri församling i Ystad. När det gäller vad som står längst ner till höger på sidan 2, menar du på samma uppslag och sista anteckningen under "Anmärkningar"? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Hanne Berndtsson - Fredag den 13 mars 2009 kl. 19.21
|
Hej Lotta, ja, ursäkta att jag var otydlig, samma uppslag och längst ut till höger mvh Hanne
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 13 mars 2009 kl. 19.32
|
Det är jag som är förvirrad och jag behöver nog lite kaffe också innan jag försöker tyda texten. Jag förstår inte var jag fick "längst ner" ifrån... Här kommer en bild på texten som står efter familjen: Före "hans ålder icke uppgiven" står "oäkta", alltså längst till vänster. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Hanne Berndtsson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 16.53
|
Hej, någon kan bistå med tydning av texten som Lotta lagt ut. Tack på förhand!
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 22.06
|
Hej. Skall göra ett försök att tyda. Såg att Arkiv Digital inte hade volymen utlagd hos sig ännu. Men det kanske kommer då det varit enklare att läsa med den kvalite de har. Nu är det lite svårare då jag misstänker att bilden är hämtad från Genline. "Med henne följer Torngrens dotter Fredrika så hennes ålder här nedanför. Hon är skild från sjömannen Jonas Bengtsson. Skillnadsdom ........ 1826." Kanske någon mer kan fylla i så att det blir mer komplett Hälsningar Håkan
|
|
|
|
|
|
|