|
|
Av Roland Nilsson - Lördag den 07 november 2009 kl. 14.07
|
Hej. Jag har hittat födelsenotisen för Truls Nilsson f. 1780-07-30 i Yngsjö, Åhus (L). Däremot lyckas jag inte tolka vad fadern heter mer än Nils i förnamn och därför ber jag om hjälp. Mvh Roland (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 november 2009 kl. 14.10.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 07 november 2009 kl. 17.44
|
Hej Får det till "Den 6 (aug) som var 11 söndagen efter trinit döptes Nils Axelsson ifrån Yngsjö..." Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Roland Nilsson - Lördag den 07 november 2009 kl. 19.31
|
Tack Håkan. Det stämmer väl med andra uppgifter jag har funnit. Hälsningar Roland
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 07 november 2009 kl. 20.10
|
Ska vi vara noga, så var det Nils Axels son [Truls] som döptes, där Axels står för Axelssons; Nils Axelssons son alltså. Det var ju inte fadern [Nils Axelsson] som döptes...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 07 november 2009 kl. 20.21
|
|
Jo om man fortsätter att läsa texten i kyrkoboken så är det som du skriver Jörgen. Valde att inte läsa hela texten då det var faderns namn som det frågades efter utan satte tre punkter på slutet som då betyder "och så vidare"
|
|
|
Av Roland Nilsson - Lördag den 07 november 2009 kl. 21.45
|
Jag hade fattat att det var Truls som döptes och det jag var i tvivelsmål om var efternamnet på fadern. I Digi Arkiv vigslar står det nämligen ett annat efternamn. Går man in i vigselboken 1769 så tolkar jag efternamnet till Axelsson. Tack ska ni ha. Roland
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 07 november 2009 kl. 22.32
|
Ska vi vara noga, så var det det som står i ditt citat som jag hade en liten synpunkt på, Håkan, inte det som kommer därefter. Där fattas ett mellanslag... Alltså: Nils Axels son, inte Nils Axelsson. Det är de små, små detaljerna som gör det, som Povel sjöng...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 07 november 2009 kl. 22.57
|
I och för sig. Bokstavstroget då också kanske. Men innebörden blir densamma.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 07 november 2009 kl. 23.06
|
Nej, innebörden är inte densamma. Axels är som sagt en förkortning för Axelssons. Nils Axels son betyder alltså Nils Axelssons son. Det var ju Nils Axelssons son som döptes, inte Nils Axelsson själv. (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 november 2009 kl. 23.08.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 07 november 2009 kl. 23.14
|
|
Förstår vad du menar Jörgen.
|
|
|
|
|