Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Skåne (socknar T-Ö)   >   Vånga   >  
Inez Frideborg Nilsson, född 1907
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9913) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ola Olsson - Lördag den 16 juli 2011 kl. 12.40
Söker efter Inez Frideborg Nilsson, född 1907-05-30. Jag har funnit henne i Församlingsboken för Oppmanna förs i Willands kontrakt av Kristianstads län, 1930. Hon finns även med i utdrag ur 1928 års Lysnings- och Vigselbok för Wånga församling i Willands kontrakt.

Inez Frideborg är troligen ett oäkta barn. Hon skulle tidigt i sitt liv blivit omhändertagen av en kvinna vid namn Ingar alt Inga, född 1859 i Oppmanna församling.

Hon gifte sig 1928-02-04 med Einar Lennart Jönsson (född 1906-03-31) och hon födde 1928-06-29 en dotter vid namn Kerstin Ulla Britt (min mamma). I de kyrkböcker där jag funnit henne så hette hon Nilsson som flicka och var född i Wånga församling.

Jag kommer inte vidare i min forskning bakåt i tiden om Inez Frideborg eller något om hennes bakgrund. Kan någon här hjälpa mig med tips hur jag skall ta mig vidare, eller om någon stött på min mormor i annan forskning.

Tacksam för all hjälp!

//OLA

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 juli 2011 kl. 12.49.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 juli 2011 kl. 12.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9915) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 16 juli 2011 kl. 14.36
Hej Ola,
Inez Frideborg finns inte med i SCB:s utdrag över födda i Vånga 1907, och inte heller i Oppmanna, men det har du troligen redan märkt. :)
När hon gifter sig 1928 står att hon är hemmadotter i Vånga 15.
I Vånga 15 finns 1930 (och tidigare) en kvinna som heter Ingar/Inga Persson född 1859(05-24) i Vånga. Denna Ingar dör ogift 1943-08-08 på Oppmanna 10, där även Inez bor när hon dör 1938.

Enligt SCB:s födda i Vånga föds din mor 1928-05-29, inte 06-29, i Vånga 15.

Eftersom inte Inez Frideborg finns med i SCB:s födda 1907, så tycker jag att du ska kontakta Lunds landsarkiv och fråga om hon möjligen finns med i födelseboken (originalet) för Vånga. Där bör dom också kunna kontrollera vad som står i församlingsboken, där hon bör finnas i Vånga 15 åtminstone vid tiden för sitt giftermål 1928. Eftersom hon kallas hemmadotter så måste ju även någon av hennes föräldrar finnas där.

Lycka till!
Lotta

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 juli 2011 kl. 18.59.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)