|
|
Av Anders Fredin - Söndag den 04 december 2011 kl. 09.59
|
Har startat en hemsida som kommer att innehålla renskriva kyrkoböcker över Ystads församlingar, med sökfunktion. Hoppas att detta kan vara till någon hjälp
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 04 december 2011 kl. 10.03
|
|
Vad är det för adress till hemsidan?
|
|
|
|
|
Av Anders Berg - Söndag den 04 december 2011 kl. 12.01
|
Det låter som ett utmärkt initiativ, Anders. Renskrivna kyrkböcker finns det alltid ett intresse av. Det finns i och för sig redan en hel del sökbart ur Ystads kyrkböcker på DDSS. "Dopvittnen" och "Övrigt" är där ofta renskrivet ordagrannt. Kommer du att "göra om" detta eller rikta in dig på böcker som inte finns med i DDSS? Kanske du kan ha ett samarbete med dem. Berätta gärna här när du har något färdigt under "Böcker Färdiga" på hemsidan.
|
|
|
Av Anders Fredin - Söndag den 04 december 2011 kl. 13.22
|
Det stämmer att det finns en del på DDSS, men inte avskrifter av husför, där kan man ju följa familjer när dom flyttat osv. Finns mycket bra samlat i husförhör: födelseuppgifter, födelseort, inflyttat, utflyttat, osv. Kom gärna med förslag, kan även skicka över uppgifterna, gjorda i excel. En del böcker finns färdiga, titta på Sankta Maria. Anders
|
|
|
Av Anders Berg - Söndag den 04 december 2011 kl. 15.52
|
Nu hittade jag de färdiga böckerna. Du kanske ska ha länkar även under Böcker Färdiga-sidan! Imponerande jobb.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 04 december 2011 kl. 17.05
|
|
Kikade på ett par församlingar och om jag inte missade något så har vigselböckerna utelämnats. Skall inte dessa vara med?
|
|
|
Av Anders Fredin - Söndag den 04 december 2011 kl. 17.13
|
Naturligtvis ska vigselböckerna vara med. Tack för att du är vaksam. Anders
|
|
|
Av Anders Fredin - Söndag den 04 december 2011 kl. 17.15
|
Ska lägga länkar på sidan Böcker färdiga. Tack Anders
|
|
|
Av Anders Berg - Söndag den 04 december 2011 kl. 21.49
|
|
Upptäckte ett genomgående fel, som du kanske vill rätta till. Du har lagt in alla efternamn med -qvist som -gvist, alltså med ett G i stället för ett Q. Det är ju ordet "kvist" som ingår i namnet, men som oftast på den tiden stavades med ett q.
|
|
|
Av Anders Fredin - Måndag den 05 december 2011 kl. 03.53
|
Stämmer precis att jag ersatt q med g i en första omgång, kommer att ändra sedan till "q", håller på med detta också. Anders
|
|
|
Av Anders Fredin - Måndag den 05 december 2011 kl. 04.09
|
|
Kommer även att komplettera med "särskilda anteckningar" som inte finns med i första omgången.
|
|
|
Av Anders Fredin - Måndag den 05 december 2011 kl. 04.12
|
|
"Enskilda anteckningar" ska det vara.
|
|
|
Av Anders Fredin - Måndag den 05 december 2011 kl. 15.22
|
Har nu ändrat "g" till "q" i namnen "qvist" Kommer att uppdateras på hemsidan inom kort
|
|
|
Av Anders Berg - Tisdag den 06 december 2011 kl. 10.53
|
|
Se upp även med andra q. Förnamnet Hakvin stavades ofta Haqvin och inte Hagvin.
|
|
|
Av Anders Fredin - Tisdag den 06 december 2011 kl. 16.58
|
Är redan ändrat. Men tack ändå Ska försöka och presentera den färdiga utskriften på ett bättre sätt en den som finns nu.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 08 december 2011 kl. 13.12
|
|
Att ordna en hemsida med diverse kyrkoboksregister är ett gott initiativ. Undrar också om de aktörer som bygger upp regionala databaser får ta del av materialet också och inlemma detta i sina databaser. En fundering bara.
|
|
|
Av Anders Fredin - Torsdag den 08 december 2011 kl. 15.41
|
|
Vet inte om någon annan kan använda det, så som jag registrerar böckerna ????
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 08 december 2011 kl. 16.17
|
|
Det skall i alla fall roligt att se resultatet.
|
|
|
Av Anders Fredin - Torsdag den 08 december 2011 kl. 16.42
|
Registrerar i Excel, importerar det sedan i Filemaker Pro Adv. (Har inte riktigt bestämt hur jag ska presentera det, kom gärna med förslag.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 08 december 2011 kl. 23.41
|
Kollade på en församlingskarta över Ystad kommun och det var ett antal församlingar som låg inom kommungränsen. Kan bara konstatera att det är ett hästarbete du tagit på dig. Det här med hur man lägger upp en sökfunktion är en smaksak och det finns säkert flera lösningar som är bra. För att ta ett par excempel: Släktdata: http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch DDSS: http://www.ddss.nu/(S(mdjcu2554hkxfp453gfmtymn))/swedish/default.aspx Det finns säkert andra som kan använda dina register om du skickar de i excel. Tänker på de regionala databaserna om du skickar dem dit. Själv renskriver jag kyrkoböcker och skickar dem till Släktdata. De tar emot register från hela riket. Fast beslutet får helt vara ditt eget hur du vill göra. Du får ta det som en tankegrej från min sida.
|
|
|
Av Anders Fredin - Fredag den 09 december 2011 kl. 04.03
|
Ska koncentrera mig på (i första hand) Sankta Maria, Sankt Petri, Garnison och Ystad stadsförsamling. Sen får jag se om jag fortsätter på de andra. Som du sa, det är ett hästarbetet. Det är nog femte året jag håller på med det. Men tanken på att andra kan ha nytta av det gör att man fortsätter.
|
|
|
Av Anders Berg - Fredag den 09 december 2011 kl. 09.11
|
När det gäller sökningen, och att göra sina register kända och tillgängliga, så behöver man inte skicka in sina register till olika ställen, om man som i Anders Fredins fall har intresse och kunskap att lägga ut sina register själv. De flesta känner väl redan till mitt projekt Personsökaren, som samsöker i alla möjliga databaser och hemsidor. En lite förädlad form av Google. Jag har redan börjat titta på hur Anders Ystadprojekt ska kunna bli sökbart i Personsökaren, men det beror lite på hur det slutligt kommer att se ut. Redan nu går det utmärkt för mig att få med de här sidorna när de är uppbyggda som tabeller, så jag hoppas att du inte släpper på det upplägget. Ju mer "fritext" det blir, desto svårare att läsa som en databas och söka på olika fält.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 09 december 2011 kl. 16.32
|
|
Det är också en god tanke som Anders Berg för fram.
|
|
|
Av Anders Fredin - Tisdag den 13 december 2011 kl. 16.02
|
Har ändrat på min sida. Gå in och titta på Sankta Maria Husförhör: AI_49 Hela den volymen ligger på en sida och inte som förut uppdelad på flera sidor. Skriv gärna vad ni anser om detta !! Adressen till sida är "http://www.andersfredin.se" Har även länkat från "Böcker Färdiga" (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 december 2011 kl. 16.28.)
|
|
|
|
|
|
|