|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 09.26
|
Hej! Jag skulle behöva lite läshjälp. Det är Hällestad C:5. Födelse- och dopbok 1783-1842. Året är 1791 och juni månad. (Bilden från AD Online) Jag läser så här: Mäst.sven. Måns Christiansson och hust. Anna Sara Bombiers [barn?], på Sontorp, född d. 20 [....]. Testes: Dr. Lundström i Prostegården, Klockaren Jöran Siöholm i [....]. [Hust.?] Maja Lisa Qvarfot på Sontorp och pig. Ulrica Carlsdott. ibid.. Mvh, Kina. (Ändrat av Christina den 06 mars 2009 kl. 09.27.) (Ändrat av Christina den 06 mars 2009 kl. 09.28.) (Ändrat av Christina den 06 mars 2009 kl. 13.45.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 10.31
|
Hej Kina, Det står Barn, det är kroken på C i Christiansson som "ställer till det". Efter datum, 20, står huj(o), det vill säga hujus=samma månad. Klockaren Sjöholm bor i Sochnestugan. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 10.31
|
Mästersw Måns Christiansosn och hust Anna Sara Bombiers barn på Sontorp född den 20 huius (= samma månad) Testes: Dr Lundström i Prostegården klockaren Jöran Sjöholm i sockenstugan hustru Maja Lisa Qvarfot på Sontorp och piga Ulrika Carlsdotter ibm Barnets namn: Christian
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 10.34
|
Dina frågetecken kan du ta bort; där står mycket riktigt Barn och Hust. Efter datumet står en förkortning för huius (= dennes, alltså i samma månad). Klockaren bor i Sochnestugan. Och ska vi vara riktigt petiga, så är det ett s i mitten på Sonstorp.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 10.39
|
|
Och jag andraplats. Prickade in samma klockslag på inlägget som Lotta....
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 10.44
|
Inte illa, tre svar inom tre minuter. Det var ju tur att vi var överens...
|
|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 11.18
|
Tack för hjälpen allihopa! Ja, det är nog jag som missade s:et i Sonstorp. Jag vet ju mycket väl att det skall vara ett s i mitten. Ha en bra dag! Mvh, Kina.
|
|
|
|
|
|
|