|
|
Av Annika Nygren (Annikan) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 23.03
|
Peter Widegren föddes 1751 i Grebo enl HFL AI:3 s182 1793-1800 Åtvid, (E) Det finns en Peter född 1751-02-27 i Grebo, far Nils Persson och mor Stina Ersdotter. Men hur kan man veta om det är rätt Peter? Mvh Annika
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 11.12
|
Några allmänna tips utan att ha hunnit att se närmare på det enskilda fallet: Följ Peter Widegren bakåt i Åtvid så långt du kan. Finns han med i någon tidigare hfl? Enligt landsarkivets arkivförteckning för Åtvid finns det en inflyttningslängd för åren 1760-1785, Åtvid CI:3 (hänvisning i förteckningen under BI, där inflyttningslängder egentligen hör hemma). Är han med där? De årliga mantalslängderna kan också användas; där finns inga detaljerade upplysningar, men man kan i varje fall se hur länge han har bott på samma ställe. Står han som Nilsson Widegren i någon källa? Fadern till den Peter som föddes i Grebo hette ju Nils. Kallas kanske Nils Persson någon gång Widegren? Men Peters far behöver inte ha hetet Widegren, han kan naturligtvis ha tagit namnet själv. Följ också Grebo-Peter framåt så långt du kan. Vad blev det av honom? Finns det bouppteckningar bevarade efter Nils Persson och Stina Ersdotter? Var bor i så fall deras son vid bouppteckningarna? Och finns det någon bouppteckning efter Peter Widegren? Om han hade omyndiga barn när han dog, så lär de ha företrätts vid bouppteckningen av en släkting till Peter. Det kan ge ledtrådar. Det är ju också möjligt att upplysningarna i Åtvids hfl är fel. Kanske föddes han inte 1751. Och kanske står Grebo som födelseort för att han kom från Grebo pastorat; dit hör också Värna socken. (Ändrat av Jts den 10 oktober 2008 kl. 11.30.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 11.21
|
Hej Annika Förutom Jörgens alldeles förträffliga råd så kan du undersöka faddrarna till Peters barn, några/något av hans eventuella syskon kan finnas med där, Åtvid och Grebo ligger ju nära varandra. I husförhörslängden du hänvisar till står att han kom från Svinstad 1784 och i vigselboken i Åtvid 1792 står att fadern är torpare i Grebo. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Annika Nygren (Annikan) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 21.29
|
Goda råd, tack för det Några syskon till honom känner jag inte till. Jag kan inte se någon fadder till hans barn som verkar vara syskon till Nils barn. När man följer honom framåt i tiden arbetar han på Slevringe gård som betjänt och många faddrar arbetar också där. Kan tänka mig att personalen där var som en egen grupp som höll sig för sig själva. Han kallas aldrig annat är Widegren vad jag kan se. Bouppteckning har jag aldrig sökt men det kan kanske vara en framkomlig väg. Vart vänder man sig då? Tack för ert engagemang ANNIKA
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 13.01
|
Hej igen Annika Eftersom jag har så ruskigt svårt att släppa ett problem, så.... Jag letade vidare lite och upptäckte att Peter med familj flyttar från Slevringe till Svinstad 1801. Där fanns han inte med i inflyttningslängden, men jag chansade och hittade i födelseboken att Peter och Anna fått ett dödfött barn 1802-01-17 i Långåkers Grind, Erstads ägor. Dom fanns inte där i den första hfl som börjar 1807, men jag letade runt lite och hittade Anna med ny man på Vadstorps ägor. Eftersom inte Peter fanns med där tog jag mig en liten titt i dödboken, och 1803-01-12 dör Peter Widgren från Långåkersgrind, son av torparen Nils Persson i Tölstorp, Grebo socken, född därstädes d. 27 Febr. 1751, begraven d. 16 ejusdem. (Svinstad B:1 sid 109 (maskin pag.) eller 104 (hand pag.)) Så det bör alltså vara rätt Peter du hittat i Grebo födelsebok. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Annika Nygren (Annikan) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 00.51
|
Ja titta, där är det som säkrar uppgiften. Tidigare hade jag det bara som en notering från en annan forskare utan källa. Nu har jag en säker generation till på den grenen. Ska kolla mer kring dem framöver. Peter Widegren är lite spännande, han var betjänt på Slevringe gård hos friherrinnan Funch. Annars är det mest bönder i släkten men han avviker lite. Kul. TACK för hjälpen. ANNIKA
|
|
|
|
|
|
|