|
|
Av Ellen Nordström (Ellen) - Onsdag den 09 december 2009 kl. 16.42
|
Söker för en amerikans räkning Lotta Lätt. Den enda uppgiften jag har om henne är att hon födde en uä son 1864-05-18 (Dop 05-19) i Ekeby (Carlebytorp) Namn Johan August. (Lundin) Han utvandrade till USA 1887-09-15. Har sökt i hfl men hittar ingen. Ett dopvittne A.A Lätt. Antagligen ett soldatnamn. All hjälp eller hänvisning är intressant Ellen Nordström
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 09 december 2009 kl. 20.00
|
Modern var pigan Lotta Lätt, bosatt i Carlebytorp i Wäderstads socken. Ekeby C:3 s.255 En pusselbit på vägen. Får se om jag hittar mer eller om någon annan hittar något före. Se även: Wäderstad C:3 s.119 Wäderstad AI:9 s.184 Hälsningar Håkan (Ändrat av Lufsen den 09 december 2009 kl. 20.07.)
|
|
|
Av Ellen Nordström (Ellen) - Onsdag den 09 december 2009 kl. 22.13
|
Tack snälla för ett snabbt svar! Jag söker vidare på detta "spår" Hälsningar Ellen Nordström
|
|
|
Av Ellen Nordström (Ellen) - Fredag den 11 december 2009 kl. 14.28
|
Jag har funnit Lotta (död 1865 i Appuna)Gid 268.11.63200 Hennes son Johan August ( född 1864 i Ekeby gid. 281.22.36300)hittar jag i Mjölby. Min undran är : Hur gjorde "socknen" med ett så litet barn (1 år)när modern dog och barnet var f Uä.Här i vår socken såldes dessa på auktion till lägst bjudande. Lottas son återfinns son sagt i Mjölby, (som son)till en torpare, men jag tror inte att det är rätta fadern. Johan August kom i allafall till USA,men hans barndom verkar allt annat än lung Ellen
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 11 december 2009 kl. 15.54
|
Genom 1862 års kommunalreform delades den gamla sockenstämmans uppgifter mellan den kyrkliga församlingen och den nybildade borgerliga kommunen (föregångaren till våra dagars kommuner). Därefter var fattigvården en kommunal uppgift. Om fattigvården tog hand om sonen vid moderns död, och det var i Appuna som de bodde då, så finns alltså handlingarna (om de är bevarade) i Appuna landskommuns arkiv, vilket i dag ingår i Mjölby kommuns arkiv. Hur långt tillbaka finns Johan August hos torparen i Mjölby, och står han som son hela tiden? Har Lotta varit gift med, eller bott hos torparen? (OBS! "GID"-numret är bara Genlines interna bildnummer. För att den som använder Arkiv Digital eller SVAR ska kunna hitta sidorna, så behövs volym- och sidnummer.)
|
|
|
|
|
|
|