|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Onsdag den 02 mars 2011 kl. 13.49
|
Jag har sökt på Anbytarforum tidigare om detta, eftersom jag för rätt länge sedan fick kontakt med personer i det forumet, som hade samma anor som jag i Östergötland, och som var vänliga att delge mig mycket information. Men en sak verkar helt hopplös: var får jag reda på Abraham Welamsson född 1632 men var? och med vilka föräldrar? Att han är min mf ff ff mf är vad jag kan förstå, utom allt tvivel, men hur ska jag komma längre bakåt? Abraham var linnevävare, död 1715-11-27 och gift 1682-10-01 med Helena Jonsdotter som var född i Kyrkobyn Hällestad 1652 och död 1732-06-14. Det finns ju inga husförhör före 1791 och inga vigde mellan 1639-1701 i Hällestad heller. Abraham och Helena fick en dotter Katarina f 1685-02-15 i Kyrkobyn, Hällestad (lilla Solbergatorp) och död 1722-04-03. Det är mf ff ff mor. Hon var gift med Anders Persson f 1678-06-02 i Hålsköp, Hällestad och skräddare. dom fick en son som hette Anders Andersson f 1710-01-19 i Hålsköpstorp i Hällestad död 1758-06-09. Det var alltså mf ff ff. Jag kan gå vidare framåt, men det är kanske inte nödvändigt? Jag har försökt med allt t o m googlat på namnet på denne vävare f 1632 men inget har lyckats.
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Lördag den 05 mars 2011 kl. 10.36
|
Inte heller ni kan tydligen komma med några förslag hur man ska komma åt linnevävaren! Jag vet att det fanns en person i Grangärde som har samma namn dvs Abraham Welamsson men han är född fel år och verkar inte ha några förbindelser med min Abraham. Dessutom så var han inte linnevävare, utan hade med gruvdriften att göra. Eftersom fm mm mf far, Hindric Jacobsson, född 1712 flyttade från Ramsberg till Grangärde (död 1764-01-28 i Enkullen, Grangärde), och gifte sig med Catarina Nilsdotter född 1728-02-16 i Enkullen, Grangärde så går ju en gren av min släkt dit. Sedan har jag snubblat på en persons hela hel ana genom att söka på Internet,och skrivit ut den (41 sidor i pdf-format, tur man har skrivare som kan vända bladen och skriva på båda sidor). Där hittade jag många av mina förfäder också, som jag fick alldeles "gratis" kan man säga, och även om en hel rad av dem var från Grangärde så fanns där inte minsta anknytning till någon Welamsson! Jag har även "googlat" på namn och liknande men kommer det upp något, så är det "fel" Abraham W., inte den som är född 1632...Ska det vara alldeles omöjligt att få reda på var linnevävaren är född, och datum?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 05 mars 2011 kl. 17.53
|
En centralt organiserad kyrkobokföring infördes inte i Sverige förrän genom 1686 års kyrkolag, som trädde i kraft 1688. (Se sidan Den svenska folkbokföringen genom tiderna: Del 2 - Kyrkobokföring enligt 1686 års kyrkolag i Arkivguiden.) Man kan dock, om man har turen att ha förfäder i 'rätt' socken, hitta kyrkoböcker också innan dess, i bästa fall från början av 1600-talet. Men det hör till undantagen, utom i Västerås stift, där biskopen utfärdade regler om kyrkobokföring redan på 1620-talet. Kyrkoräkenskaper kan dock finnas tidigare, ibland från slutet av 1500-talet. Men egentliga kyrkoböcker ska man alltså normalt inte räkna med att finna före 1688. Men just Hällestad är, enligt arkivförteckningen, ett av undantagen. Där börjar kyrkoboken (födda, vigda och döda) redan 1636, men med en del luckor före 1659. Men det kan kanske finnas ledtrådar i kyrkoboken, även om Abrahams födelsenotis eller hans och Helenas vigsel inte finns där (vigda har ju också en lucka 1674-1700). De kan eventuellt finnas som dopvittnen till något syskons barn; och kanske det finns noteringar om någon Welamsson eller Welamsdotter som kan vara ett syskon till Abraham. Eller en Welam, som kan vara hans far. Eller Wilhelm, Willem, Willum eller någon annan stavning - beroende på vem som höll i pennan... I mantalslängden borde man kunna se vilka år som Abraham finns i Hällestad; om han inte var född där, så ska man dock inte räkna med att det finns någon upplysning om varifrån han kom när han flyttade in, men man ser i varje fall när han dyker upp i längden första gången. Men om man letar igenom ett antal andra socknar också, så kanske... Och någon Welam, som kan vara en tänkbar far, borde också gå att finna i mantalslängden - någonstans, åtminstone något eller några år... Och kanske kan det finnas några handlingar som rör Abrahams yrke. Var någonstans var han linnevävare? Behövdes det tillstånd, och i så fall utfärdat av vem? Var han verksam i någon stad, och var borgare där? Tillhörde han ett skrå? Och sedan finns ju alltid domböcker, som kan ge många upplysningar - om personerna som man är intresserad av förekommer där. Men det är ju inte precis några 'uppslagsböcker'... Det man hittar på internet bör man dock ta med en stor nypa salt. Visst kan man finna guldkorn där, men guldet kan lätt bli till sand när det granskas närmare. Om det nu finnns några angivna källor, så att det kan kontrolleras...
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Lördag den 05 mars 2011 kl. 23.20
|
Tack snälla Jörgen, bussigt att du svarade! Jag vet att du brukar vara noga att poängtera hur viktigt det är att kolla allting väldigt noggrant innan man "köper" en uppgift, och det har jag också tagit till rättesnöre! Säkert kan nog mycket av de uppgifter man kan erhålla från Internet vara av tveksamt slag. Jag har därför suttit i många timmar och försökt kolla alla de gemensamma förfäder jag tycktes få när jag tryckte ut en hel ana i går, som någon hade gjort - eller låtit göra. Hittills har det stämt när det gäller de personer som var födda så att man kunde få uppgifter från det digitala släktforskningsprogrammet, men problemet är ju att det i de digitaliserade husförhörs- och andra längder inte finns några äldre uppgifter. Ibland saknas även uppgifter som inte är så väldigt gamla; det är olika i olika församlingar. Man undrar ju hur folk som knåpat med detta, har fått fram dessa uppgifter.... När det gäller Abraham Welamsson så finns hans dödsnotis i Hällestad C:3 och där står att han dog 1715-11-14 , 83 år gammal. 1732-06-14 dog hans änka Helena Jonsdotter, 80 år gammal, och henne står det ganska mycket om däremot. Bland annat att de gifte sig 1682-10-01. Maken var ju linnevävare i Hällestads kyrkby. Jag fick en del tips för fortsatt letande, bl a att kolla uppgifter med anledning av hans yrke. Det är väl sådana saker jag får försöka inrikta mig på i fortsättningen när det gäller detta! Återigen tack! Siv
|
|
|
|
|
|
|