Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Östergötland (socknar A-O)   >   Hov   >  
Lars Olofsson Hoffström
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13184) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Li Hoffström (Sivan) - Torsdag den 22 november 2012 kl. 21.45
Hej!

Kan någon hjälpa mig att tyda vad det står i denna bild om Lars Olofsson Hoffström den 2 november?

Arkiv Digital AID: v37833.b145.s144, Hov/Östergötland/C:2/1711-1748/bild 145/144. Det står en sidhänvisning till pag 249 - vilken bok kan det vara?

Tacksam för all hjälp!

Hälsningar
Li Hoffström

(Ändrat av Sivan den 22 november 2012 kl. 21.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13185) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 23 november 2012 kl. 13.03
Hej Li,
det står (med utskrivande av förkortningarna):
(1729)
"Novemb. 2 Soldaten Lars Olufsson Hoffström (hwilkens förra hustru Ett halfft
åhr för detta dödt i Barnsäng vid: pag: 249) tog nu till ächta ??
pigan Anna Andersdotter, som tiente hoos Lars Larsson(?) i Håff,
och utfästes, efter upwist skrifft, uthi möderne, till the twenne
små Sönerna Anders och Swen; 18 Dlr Kopparmynt: men fadern sielf,
anammade, såsom the förre, afwittringsskrifften tillbakars".

Jag blir inte riktigt klok på vad som står efter "ächta".

Hans förra hustrus dödsnotis finns i C:2 sidan 219 (AD:s numrering), sidan 294 handpaginerat. Prästen vände tydligen på siffrorna när Lars gifte om sig.
April 29 (död), Maj 4 (begravd) år 1729
"Maria Andersdotter, Soldatens Lars Hoffströms hustru i Hofby, död uthi Barnsäng
men wäl 4 dagar qwalds med Barnet, som äntå inthet kunde födas,
har warit gifft sedan d: 13 Decembr. 1719 och fött föruth med stor smärtha
4 söner, men allenast 2ne af them blifwit wid lif, dess ålder war 29 ½ åhr".

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13219) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Li Hoffström (Sivan) - Fredag den 30 november 2012 kl. 01.11
Hej!

Tack så mycket för uttydningen av texten, kanske är det inte min anfader... Jag har nu letat igenom otaliga arkiv utan att finna föräldrarna till Petter Hoffström. Jag hittade dock i Linköpings födelsebok följande:

På Bild 231/s 471 i Linköpings Domkyrkoförsamling/C1:2 1695-1763 - AID v38774.b231.s471

På vänster sida -Nicolaus, född 2/9 1751 - sedan står ett namn Peter Hofström men ingen moder angiven. Jag blir inte klok på vad som står efter det.

På höger sida - Peter, född 24/1 1752 - sedan står det en hel harang om en moder Cajsa Walgren och något om "till barnets fader.." Det står även ett annat datum 9/7. Texten är väldigt svag och jag kan inte uttyda vidare vad det står..

Jag vet att vår Petter Hoffström skulle vara född i Östergötland i februari 1752 och att fadern skulle vara en Lars Högström, men det är något som inte stämmer. Andra som forskat om den här mannen har sagt tidigare att Petter skulle ha varit som en son i huset på Tisby gård i Västmanland hos herrskapet Duvall. Baron Duvall hittade jag i Andra Livgrenadjärregementet 291 (1753), AID v66373.b583.

Om någon kunde hjälpa till att tyda de här notiserna och komma med tips om hur jag kan gå vidare så skulle det vara ovärderligt. Jag kanske är helt ute och cyklar...

Hälsningar
Li Hoffström
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)