|
Av Eva Ström (Elina) - Söndag den 15 september 2013 kl. 11.25
|
Hej Jag har fått ett problem med en av mina anor Isak Svanhals född 1664 28 februari i Malexander I St Petri döda F1:1 (1698-1728) sid 125 bild 690 Arkiv digital står att hans föräldrar hete Nicolaus Svanhals och moder Christina Nilsdotter- Men i olika forum så står hans föräldrar som Nils Andersson och Christina Ericsson Gryth. Är det någon som vet hur det förhåller sig så vore jag tacksam tt få reda på detta. Är familjen Svanhals adlig eller är det bara en av bröderna Svanhals som blir adlig genom giftermål.
|
|
|
Av Eva Ström (Elina) - Söndag den 15 september 2013 kl. 11.37
|
Hej Jag har en ana som heter Isak Svanhals född 1664 28 febr i Malexander och hans fader skall heta Nils Andersson oh moder Christina Ericsdotter Grytenligt olika forum på nätet. Men i Dödboken St Petri I Malmö F1:1 (1698-1728) sid 125 bild 690 Arkiv digital står att Isak Svanhals är född i Östgergötland och att hans fader heter Nicolaus Svanhals och moder Christina Nilsdotter. Jag får inte riktigt ihop detta. Är det någon som vet om Nils Andersson tog namnet Svanhals men då stämmer inte mnderns namn ändå. Är släkten adlig eller är det bara Isaks broder som blir adlig. Tacksam för all hjälp
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 15 september 2013 kl. 12.04
|
Hej Eva, Nicolaus är en latinisering av namnet Nils. Varifrån kommer uppgiften att Isak är född i Malexander? Vem av Isaks bröder är det som är adlig? En man kan aldrig bli adlig genom giftermål. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Eva Ström (Elina) - Söndag den 15 september 2013 kl. 13.19
|
Hej Lotta Jag har fått att han är född i Malexander genom anbytarforum och en Kjell Holmåker. Denne Nils Andersson lär ha bott i Danskebo i Malexander. Även i östergöta minne sid 88 står det att han är född i Malexander Johannes Nicolai Svanhals född 1669 i Malexander hans son Fredrik blev adlad till Gyllensvaan 1756 enl Östergötas minne sid 187.
|
|
|
|
Av Eva Ström (Elina) - Söndag den 15 september 2013 kl. 14.50
|
Hej Lotta Tack för de uppgifter som du har lämnat. Jag skall läsa igenom dessa och det är nog så att denne Nils Andersson är hans fader och de kan ju även har missuppfattat moderns namn Hälsningar Eva Ström
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Måndag den 16 september 2013 kl. 13.41
|
Fem av inläggen ovan (den 15/9 kl. 11.25, 12.04, 13.19, 13.51 och 14.50) har flyttats hit från Malmö Sankt Petri, eftersom det var här i Malexander som Isak Svanhals var född. Inlägget kl. 11.37 gjordes här, och rubriken var då Nils Andersson.
|
|
|
|
|