Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Östergötland (socknar A-O)   >   Hällestad   >  
Gustav Erik Svensson, född 1915
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Helena Lundqvist (Helenalundqvist) - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 09.59
Jag söker uppgifter om min Pappa, som jag aldrig sett. Kanske har jag släktingar i Hällestad.
Har inte försökt med släktforskning utan börjar här.
Har bara upgifter om när han föddes, Skatteverket.
Gustav Erik Svensson hette han. Född 1915-10-06. Han dog på 60-talet.
Jag är inte adopterad utan bara fosterbarn, nu 63 år gammal.
Spännande att se om någon vet något.
MVH
Helena Lundqvist
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14628) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 12.32
Enligt Hällestads födelsebok 1915 (Hällestad C:12) föds det bara en Gustaf Erik det året, och då ser det ut så här i födelseboken:

Hällestad C:12, uppsl. 72

Föräldrarna är alltså järnvägsarbetaren Gustaf Valentin Svensson i Solberga, född den 14/2 1882, och Augusta Vilhelmina Persson, född den 15/9 1883. De gifte sig den 29/12 1905. Det hänvisas här till uppslag 822 i församlingsboken (Hällestad AIIa:9, som omfattar åren 1913-1919), och där ser det ut så här:

Hällestad AIIa:9, uppslag 822

(Båda bilderna kommer från Arkiv Digital.)

Som synes finns det många barn i familjen. Fadern står här som måg, vilket betyder att det är svärföräldrarna som står ovanför.

I nästa församlingsbok (AIIa:12, uppslag 850, åren 1919-1927) står att Gustaf Valentin och Augusta Vilhelmina har flyttat med barnen till Risinge församling 1921.

Du säger att du har fått uppgifterna från Skatteverket. Men eftersom din pappa dog redan på 1960-talet, så har han aldrig personligen varit registrerad där, eftersom Skattemyndigheten tog över folkbokföringen från kyrkan vid halvårsskiftet 1991.

Uppgifterna måste därför komma från de uppgifter som Skatteverket har om dig. Och de uppgifterna är i sin tur avskrivna från din personakt som Skattemyndigheten lånade från den församling där du var folkbokförd 1991. Och uppgifterna i personakten är hämtade från andra handlingar i kyrkans folkbokföring.

De uppgifter som Skatteverket har från tiden före 1991 är alltså avskrifter av avskrifter av avskrifter...

När det nu finns en person som namn, födelsedag och födelseförsamling stämmer helt för, så är det naturligtvis troligt att det är han - men man kan aldrig vara för försiktig. :-)

Jag rekommenderar att du kontaktar det landsarkiv som förvarar kyrkoböckerna för den församling där du själv föddes. I din födelseboksnotering ska det stå var dina föräldrar bodde då. Då kan man gå in i församlingsboken och följa din far bakåt genom församlingsböckerna till hans egen födelse. Förhoppningsvis hamnar man då på den sida som jag har kopierat in här ovan. :-)

(Ändrat av Jts den 01 januari 2014 kl. 13.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14636) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Helena Lundqvist (Helenalundqvist) - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 19.23
Tack Jörgen.
Helt underbart att det blev ett svar på Nyårsdagen!
Detta är kanske inte min melodi. Svårt med dator, ork och tålamod.
Jag är inte särskilt intresserad av min fars övriga släkt ( men det kanske är ett måste )
Ville bara veta om det fanns någon nu levande.
Sen förstår jag inte allt detta med källor heller.
Pratade med Skatteverket och fick en lista på mig själv, mina barn och föräldrar.
Trodde det var okej att ange detta som källa.
Tack i alla fall så jättemycket.Du har ju gjort ett jättejobb!
Det finns verkligen entusiaster.
God fortsättning på 2014.

(Ändrat av Helenalundqvist den 01 januari 2014 kl. 19.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14638) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 01 januari 2014 kl. 21.13
Visst är det rätt att ange Skatteverket som din källa, det är ju därifrån du har fått dina uppgifter. Jag menade bara att de uppgifter som Skatteverket har om din far är andrahandsuppgifter, medan det alltid är säkrare att se i originalkällorna som de har hämtat uppgifterna från, d.v.s. kyrkoböckerna. Därmed inte sagt att jag tvivlar på Skatteverkets uppgifter - jag är bara en sådan där originalkällepedant. :-)

Om du vet när och var din far dog, så kan du beställa hans bouppteckning. Där ska framgå vilka som är arvingar, eller m.a.o. om han har fler barn.

Och om du gör på samma sätt med hans syskon, så kan du få veta deras barn, d.v.s. dina kusiner.

(Ändrat av Jts den 01 januari 2014 kl. 21.19.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)