Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Östergötland (socknar R-Ö)   >   Åsbo   >  
Nils Larsson, född cirka 1737
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Fredag den 05 december 2008 kl. 16.02
Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få hjälp med att hitta föräldrarna till följande ana;

Nils Larsson
Född ca 1737 ?
Död 24/12 1776 " Svenkilstorp ", Åsbo

Gift med

Catharina Persdotter
Född 1/1 1741 Mjölby
Död 10/4

Barn

Petter 19/2 1765 Död 21/7 1826
Lars 14/6 1767
Brita 20/1 1769
Anders 17/3 1771
Lisa 3/9 1774 ( min ana )
Catharina 24/4 1777

Mvh
Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2151) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 06 december 2008 kl. 20.06
Så här ser det ut i dödboken julafton 1776 (Åsbo C:2, sid. 510):

Åsbo 1776

Swärkelstorp heter gården här, Swerkestorp skrivs det i födelseboken (se nedan). I dag skrivs det officiellt Sverkerstorp, men det kan ju mycket väl vara en förvanskning av ett gammalt Sverke(l)storp; det får någon som känner trakten svara på.

Han blev alltså 38 år, 1 månad och 2 dagar gammal. Sådana åldersuppgifter i dödboken ska man alltid ta med en nypa salt, men i det här fallet verkar det att stämma.

Födelseboken den 22/11 1738 (Åsbo C:2, sid. 265):

Åsbo 1738

Prästen har till och med noterat "död 1776" i marginalen, så det lär vara rätt Nils Larsson.

(Båda bilderna från Arkiv Digital.)

(Ändrat av Jts den 06 december 2008 kl. 20.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Lördag den 06 december 2008 kl. 23.17
Varmt tack för ditt svar Jörgen. Ja, det måste vara rätt Nils. Jag har ändrat Svenkilstorp till Sverkerstorp.

Jag har verkligen försökt att tyda texten i födelseboken, men det enda jag kan tyda med säkerhet är att fadern hette Lars. Hette han möjligen Karlsson eller Knutsson? Moderns namn är också svårt...för mig. Står det J. Jönsdotter? Har resten av texten med Nils familj att göra?

Vänliga hälsningar
Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2153) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Lördag den 06 december 2008 kl. 23.34
Hej Ann,

Nils död 1776

Nils Persson och h.(hustru) Ingeborg Andersdotters barn i Sverkestorp
född d. 22 Novemb, döptes d. 26
Testes: Profossen Måns Setterberg.
Samuel Nilsson i Herrmenshult, Möl-
by Sochn, drängen Håkan i Friggestorp.
hustru Ingeborg i Holmshult, h. Mari
i Sverkestorp pigan Maria uti Friggestorp

Testes står för vittnen vid dopet, kan ev. vara familj.

Vänliga hälsningar
Anneli

(Ändrat av Stormalen den 06 december 2008 kl. 23.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2154) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 07 december 2008 kl. 00.45
Hej

Anneli, där var du snabbare än jag . Och jag har inte någon bättre tolkning än den du har. Testes betyder väl vittnen, åtminstone i det här sammanhanget? Några små tips i all välmening:

Har man tillgång till endera "Sveriges befolkning 1890" eller "Sveriges befolkning 1900" så kan man få en vägledning när det gäller att tyda byarnas namn. Om nu skivornas upphovsmän har tolkat rätt vill säga. Det förkommer avvikelser.

Ett kanske säkrare sätt är att se efter vad som finns i ORTNAMNSREGISTRET: Åsbo socken: Göstrings härad

Och så en liten kommentar till det Jörgen skrev här ovan: Min erfarenhet säger att prästen vid dödsfall brukade notera åldern i dödboken utifrån den ålder eller det födelsedatum han själv hade skrivit in husförhörslängden. Så det är egentligen inte så konstigt att det blev så många felaktigheter. I det här fallet verkar prästen ha gått tillbaka till ursprungskällan. Och det är ju så man ska göra.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Söndag den 07 december 2008 kl. 10.31
Hej Anneli!

Först vill jag tacka dig så varmt för att du tytt den för mig mycket svårlästa texten ur födelseboken. En sak förbryllar mig dock och det är att Nils Larssons far, enligt dig, heter Nils Persson. Han bör ju heta Lars i förnamn och det står väl också Lars (och ett efternamn som jag inte kan tyda) alldeles efter Nils?

Vänliga hälsningar
Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 07 december 2008 kl. 10.47
Jo, visst heter fadern Lars Persson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2157) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Söndag den 07 december 2008 kl. 16.12
Tack Jörgen. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Söndag den 07 december 2008 kl. 16.29
Jag hade tydligen för bråttom, det står ju Lars Persson, vilket Jörgen redan bekräftat.

Hälsningar
Anneli
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)