Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Östergötland (socknar R-Ö)   >   Rinna   >  
Stina Håkansdotter, född 1746
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2420) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Söndag den 04 januari 2009 kl. 15.17
Hej,
jag letar efter en dam som vid sitt bröllop 6/11 1774 kommer ifrån Rinna Lillgård, men som jag sedan inte lyckats komma längre tillbaks med.

Damen ifråga heter Stina Håkansdotter och uppges i Rinna AI:1 s.48 vara född 1746 i "Wärsta". I ett senare förhör i Hogstad står hon som född i Väderstad. Problemet är bara att jag inte lyckats hitta henne där.
En förmodad syster till henne är Brita Håkansdotter, född 1750, Wärsta. Hon gifter sig 28/10 1767 i Rinna med Sven Svensson från Rinna Skrivargård och kommer vid bröllopet också från Rinna Lillgård.
I Rinna finns en förmodad bror; Sven Håkansson, *1756, Wärsta, gift 31/10 1784 med Anna Persdotter.
Jag har inte lyckats hitta någon av dessa i Väderstads födelsebok, så syftar Wärsta på någon annan ort? I flyttkolumnen i Rinna AI:1 står Väderstad, men i födelsekolumnen "Wärsta" - det verkar lite konstigt att använda två namn för samma plats. Fast i Hogstad står Väderstad som Stinas födelseplats.

Stina gifter sig med ryttaren Jonas Eriksson Ljungberg, *1746, Gärdslätt, Rinna - 1820, Hogstad. Han är son till ryttaren Erik Ljungberg och Brita Månsdotter.

Här är Jonas och Stinas barn;
Magnus, *17/6 1776, Gärdslätts ägor, Rinna. Blir soldat i Hogstad med namnet Lantz.
Nils, *20/10 1778, Gärdslätts ägor, Rinna.
Katarina, *14/7 1780, Gärdslätts ägor, Rinna.
Gustaf, *3/5 1783, Gärdslätts ägor, Rinna - 13/2 1850, Boeryd, St. Åby. Soldat i Hogstad med namnet Hogman, soldat i Väderstad med namnet Wiss.
Brita, *21/5 1789, Gärdslätts ägor, Rinna.

Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut den här röran :)

// Anna :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2421) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 04 januari 2009 kl. 15.45
Hej Anna

I Harstad - samma pastorat som Väderstad - föds en Brita 1750, dotter till Håkan Nilsson i Carlaby. 1745 föds en Kerstin, dotter till samme man och på samma plats, årtalet kan ju ha blivit fel senare och namnet Kerstin blir ofta Stina. Kan det vara dom tro? :)
Karleby verkar idag höra till Väderstads socken, enligt CD:n Svenska ortnamn.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2422) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 04 januari 2009 kl. 15.48
"Wärsta" är säkert bara uttalsstavning av Väderstad (som är en grannsocken till Rinna).

Väderstad var till 1891 moderförsamling i ett pastorat som också omfattade Harstads socken, så kanske är de födda i Harstad. Det är ju inget ovanligt att moderförsamlingen står som födelseförsamling, trots att personen är född i ett annex.

Som framgår av landsarkivets förteckning, så är Harstads födelseböcker en aning röriga. Just de här åren ingår tydligen i två volymer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 04 januari 2009 kl. 15.52
Aj då, tre minuter för sent... :)

Harstads socken införlivades 1892 med Väderstad, så det är förklaringen till att Karleby hör dit i dag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2426) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Söndag den 04 januari 2009 kl. 19.34
Stort tack för er hjälp, både Jörgen och Lotta! Dessa annexförsamlingar... *suckar* dom har lurat mig ordentligt mer än en gång här i livet . Och som vanligt har man haft lösningen mitt framför näsan hela tiden men lyckats undgå att se det .

Jag har kollat upp dom och det var helt rätt! Flera av syskonen dyker upp som faddrar i Rinna senare, så det var gamla bekanta. Nu ska jag leta vidare och se om jag kan hitta frun, som prästen inte skriver något om när barnen föds.

Stort tack igen // Anna
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)