|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 13.27
|
Hej alla! Jag har fått en del upplysningar av en släktforskande kusin som har samma förfäder som jag på en gren i Tjällmo bland annat. När jag ska försöka verifiera uppgifterna så ser jag att det inte går att få fram några husförhör till exempel, före 1793, vilket är ganska sent tycker jag. Likadant är det f övr med Hällestad - där finns ingenting före 1776...Hur bär man sig åt för att få fram husförhör från den tiden i dessa församlingar - för det lär väl ska ha funnits där också. Vet någon hur det gått med dessa uppgifter och om det går att få fram på annat sätt. Jag har Arkiv Digital som ju innehåller mycket. Hälsningar Siv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 08 oktober 2012 kl. 13.17
|
Husförhörslängder har funnits i alla församlingar sedan 1686 års kyrkolag trädde i kraft två år senare; inte lika utförliga som senare, men de fanns i varje fall. Men äldre längder är dåligt bevarade; det är mycket vanligt att de inte börjar förrän in på 1800-talet. Förmodligen beror det på att man inte ansåg att det fanns något behov av de gamla när nya längder lagts upp; husförhörslängderna skulle ju hela tiden hållas aktuella. Det är en annan sak med födelse-, vigsel, och dödböcker; där skulle man ju kunna gå tillbaka och slå upp uppgifter från tidigare år, så de sparades. Enligt arkivförteckningen finns inga husförhörslängder i Tjällmo före 1793, vilket också framgår av att den första längden hos både SVAR och AD har nummer 1 (AI:1). Men födda, vigda och döda finns ytterligare 100 år bakåt. Och så finns också bl.a. mantalslängder och bouppteckningar. Mantalslängderna har inte detaljupplysningar om personerna, men de är årliga, så man kan se vilka familjer som har funnits där och när. (Mantalslängderna för Östergötland finns - ännu så länge - bara hos SVAR.) (Ändrat av Jts den 08 oktober 2012 kl. 13.19.)
|
|
|
|
|
|
|