Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (övrigt)   >   Obestämd socken i Småland   >  
Magnus Jonsson/Jönsson Lindmark, född 1740 eller 1742, masmästare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 14 november 2008 kl. 18.39
Hej.

Vi är tre personer som letar efter denna mans anor och var han kom ifrån. Men det är lögn att hitta hans ursprung. Det förekommer olika uppgifter i husförhör om hans födelseår, ibland är födelseåret 1740 och ibland är han född i februari eller mars 1742. Magnus Jonsson Lindmark som jag söker, var masmästare på Braås bruk, utanför Växjö och senare vid Ry bruk i Göteryd, där han också avlider.

Magnus Jonsson/Jönsson Lindmark, masmästare, född 1742-03-25 enl. hfl, gift 1769-12-10 i Växjö domkyrkoförs (G). Var masmästare vid Braås bruk i Drevs församling, bruket startade 1745 och han jobbade troligen också på bruket i Böksholm, Växjö kommun. Ursprungligen var Böksholm ett järnbruk. Får attest till Tolg socken dit familjen flyttar till Nöbbeled Södergård 8/11 1788, får attest 1790 till Göteryds församling. Där bodde de på Jon Jonssons gård i Ramnäs och Magnus Lindmark dör 1805-09-24 i Ramnäs, Göteryd (G) (hfl).

Magnus hustru:
Persdotter, Catharina STINA (Christina), döpt 1743-03-27 i Södergård, Målejord, Eke.

Finns det någon som vet något om Magnus Lindmarks ursprung och födelseort ?

mvh
Carina

(Ändrat av Carina den 14 november 2008 kl. 18.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1877) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Fredag den 14 november 2008 kl. 20.00
Skäms en smula för det här, men jag tittade i FamilySearch.

Magnus Jonsson Lindmark,
Birth: feb 1742, Gälteryd, Kronoberg.
Death: 24 sep 1805, Ramnäs Jonssongård (?), Gälteryd parish, Kronoberg.

Nov 1788 family moves to Tolg Parish.
Occupation 1: 1797 Mas Master in Gälteryd Parish.
Occupation 2: Masmästare (Blast-furnance Master) in Drev Parish at Braås Bruk

Antar att det inte innebar något nytt, men jag har också sett namnet högre upp i landet, Värmland, Östergötland och uppe i Piteå, där det fanns en anknytning till bruk. Även om det är utanför Småland kan det ju finnas ett värde i att gå igenom släkter med samma namn, om inte annat så för att kunna utesluta dom. Usch, önskar att jag kunde hjälpa till något mer, vet ju hur frustrerande det är när folk inte finns där dom ska vara .
Men jag antar att ni redan gått igenom och tänkt på de flesta möjliga källor, som brukens räkenskaper, faddrar, bouppteckningar, smedsläkter. Ska snart börja jaga mina bruksgubbar och jag blir nästan mörkrädd av blotta tanken på det .

Hälsningar // Anna

(Ändrat av Zou den 14 november 2008 kl. 20.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1878) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 14 november 2008 kl. 21.47
Hej Anna.

Inte behöver du skämmas. Tack så mycket för dina uppgifter. Vad familysearch menar här är nog Göteryd, Kronoberg men Lindmark är inte född där, däremot så dör han i Göteryd. Först tänkte jag på Gällaryd men det ligger i Jönköpings län. Tack för tipset att man kan söka högre upp i landet. Smeder var ju ett rörligt folk och då är det lite svårare. Jag är tacksam för din hjälp. Behöver du någon hjälp med ditt bruksfolk du ska söka efter, så kan du höra av dig, så ska jag hjälpa dig om jag kan. Är själv av smedsläkten Mellberg och vidare så finns det smeder som är mina anfäder i Västmanland, som börjar med Jöns Rostvändare någon gång på senare delen av 1500-talet. Tack så mycket, Anna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Måndag den 17 november 2008 kl. 19.26
Hej igen Carina,
kom på att jag åtminstone kan lägga in lite mer om dom jag trots allt hittade.
Den Piteåanknytning jag hittade var masmästare Peter Lindmark, född 1758, gift med Christina Gerdström. Det är ju ett lite intressant sammanträffande med samma namn och yrke. Han och hans familj finns i AI:3a s.232, Alterån, Piteå landsförsamling.

Masmästaren Peter Lindmark, *1758 (tyvärr anges ingen ort på någon).
Hu. Christina Gerdström, *1769.
s. Carl Peter, *15/7 1794.
s. Erik Gustaf, *1797.
s. Anders, *4/4 1803.
s. Johan, *4/4 1803.
d. Anna Katarina, *29/10 1790.

Jag tittade i SVAR:s brevregister och bruksdatabas men hittade inget. Fick inte heller något napp i NAD. Enligt FS fanns det någon Lindmark i Stockholm (Jakob) under denna tid, men har inte följt upp det.

Jag misstänker att jag snart få be om din hjälp :) Mina familjer är Brask och Malmbärgh som jag misstänker hade med familjen Kock/Cronströms bruksindustri att göra, eller brukshantering i Västmanland/Dalarna. Men det är under 1670-talet och då är det ju lite mer okej att tappa spåret och sluta linjen, 1740-talet är lite för tidigt för det, så säg till om du behöver hjälp med något i letandet.

Hälsningar // Anna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 17 november 2008 kl. 19.47
Hej Anna.

Tack för dina uppgifter. Det är ju ett spår som man kan undersöka. Samma yrke och efternamn. Ja, det känns en aning tidigt att tappa spåret. Du är välkommen att be om hjälp när du behöver. Tack så mycket för Lindmark-spåret.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani (Christina) - Måndag den 17 november 2008 kl. 20.58
Hej Carina!

Jag hittade i alla fall detta i KGFs databas 2007
om Magnus Lindmark. Inga större "nyheter" för dig kanske men jag postar
det i alla fall.

Dödsdatum: 18050924
Begravningsdatum: 18050929
Församling: Göteryd
Titel: Masmästaren och enklingen
Bostad: Ramnäs Jon Jonssong
Ålder: 63 år, 7 månader
Dödsorsak: Bröstfeber.

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1971) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 17 november 2008 kl. 21.19
Tack så mycket, Kina. Alla uppgifter om Magnus Lindmark är värdefulla. Tackar så mycket.

mvh
Carina
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)