Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (övrigt)   >   Ortnamn i Västergötland   >  
Vristebygd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13689) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson (Bengt) - Onsdag den 06 mars 2013 kl. 11.59
Vid Ale härads ting den siste maj 1622 var Anders Björnsson i Rösbacka fullmäktig för Måns i (som jag tolkar texten) "Wristeböghd" och hans bror Arnet, som sålde sina arveparter i Björbäck (i Starrkärrs socken). Se AID v190168.b2240 hos Arkiv Digital, sista ärendet på höger sida.
Var kan denna platsen "Wristeböghd" ligga? Bland säljarna fanns också Kirstin Ambjörnsdotter i Vallerebo i Romelanda socken, så låg kanske också "Wristeböghd" i Bohuslän?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13690) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 06 mars 2013 kl. 12.13
Hej Bengt,
en vild gissning, Vrestaby i Landvetter...kanske. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13691) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson (Bengt) - Torsdag den 07 mars 2013 kl. 09.16
Hej Lotta

Tack för svaret. Det är som sagt en gissning, men jag har inte något bättre förslag.

Jag har också funderat över namnet Arnet. Är det en variant av Arne? Jag har läst en del i Ale härads domböcker från 1600-talet, men har inte sett namnet någon mer gång. Var Arnet / Arne ett vanligt namn vid denna tiden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13693) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 07 mars 2013 kl. 14.43
Jag sökte i Ortnamnsregistret, och nämnda Vrestaby är det enda som liknar Vristebygd.

Jag sökte på "vr_st%" (utan citattecken). "_" ersätter en bokstav och "%" ersätter flera bokstäver. Då fick jag alltså med allt som börjar på både Vrist och Vrest (och Vråst och annat också :-)).

I Göteborgs och Båhus län blev det inte en enda träff i landskapet Båhuslän. Och i västgötadelen av länet blev det förutom Vrestaby bara Vreste, som är ett gammalt namn på Östersjön, där Vrestaby ligger. Det står inget om att Vrestaby tidigare har kallats Vrestabygd, men alla förekomster av ortnamn finns ju inte med i registret.

Här ligger Vrestaby på dagens karta.

I Älvsborgs län blev det bl.a. napp på Vristadalen i Kilanda socken. Det trodde jag först kunde vara något...

I noteringarna står att det namnet är "känt endast gen. l.m.h. för Torp" år 1845. Men om inte mina ögon bedrar mig, så är det inte känt från den lantmäterihandlingen heller... :-) Jag kan nämligen inte se något r i namnet - Wistadalen alltså...

Laga skifte i Torp i Kilanda socken 1845.

Wistadalen återfinns under Utmark i listorna över ägorna, både i sammanställningen och i de olika böndernas delar.

I Skaraborg blev det heller inget napp.

Det är ju tänkbart att Wristebögdh ligger i Ale härad och är ett sedan länge försvunnet torp som inte har lämnat några spår i dokument som har upptäckts av ortnamnsforskarna. De har ju inte hittat denna domboksnotering...

(Ändrat av Jts den 07 mars 2013 kl. 14.47.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)