|
|
Av Anneli Isaksson - Söndag den 08 maj 2016 kl. 15.58
|
För två år sedan började jag registrera alla mål i Kinds häradsrätt. Jag började med 1634 i Kinds häradsrätt AIa:3 och har nu kommit till 1676 i AIa:4. Det går inte speciellt fort, men jag har väldigt roligt under tiden och hoppas att andra Kindsforskare kommer att få glädje av mitt register framöver. Man kan söka på för- och efternamn, ort, socken, titel, position, mål och period. Ibland kommer jag in på ett sidospår, när jag hittar någon med ett speciellt namn, som t ex Cleophas. Då tar jag tag i andra domböcker för att hitta så mycket som möjligt om det familjenamnet, men det får jag skriva om på ett annat ställe. Här är en länk till mitt register. Hoppas länken fungerar. Kinds dombok
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 10 maj 2020 kl. 21.22
|
|
Hur långt har du i skrivandets stund kommit med ditt register?
|
|
|
Av Anneli Isaksson - Söndag den 10 maj 2020 kl. 22.58
|
|
Jag håller nu på med hösttinget 1691.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 11 maj 2020 kl. 00.14
|
|
Är bara lite nyfiken på detta. Är det ett rent personregister med orter eller eller därtill en sammanfattning av målen också?
|
|
|
Av Anneli Isaksson - Måndag den 11 maj 2020 kl. 11.07
|
|
Det är bara ett personregister med titel (yrke), position (t ex kärande) orter (gård, plats), socken, datum och typ av mål (t e x brottmål). Jag tar med alla personer och platser som nämns i ett mål. I kolumnen anmärkningar tar jag med lite mer detaljer, t ex ålder på personerna, oskyldigt anklagad eller friar sig med tolvmannaed. Det är dock inte på något sätt en sammanfattning av målet. Då tar det alldeles för lång tid. Har nu registrerat 56 år under sex års tid och hoppas kunna fortsätta ett antal år till.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 16 maj 2020 kl. 21.05
|
|
Lite som en saköreslängd eller vad kallar man det?
|
|
|
Av Anneli Isaksson - Lördag den 16 maj 2020 kl. 22.58
|
|
Lite mer än bara sakören, ta en titt i registret.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 17 maj 2020 kl. 00.16
|
|
Tror jag rörde ihop saköreslängd med stämningslista...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 18.50
|
Om jag kommer ihåg rätt så verkar det som om personregister till Marks häradsrätts domböcker är på väg in i Släktdatas databas. Har du koll på hur mycket som är gjort inom denna häradsrätt? Kommer dina register att komma in i nämnda databas? Om jag nu kommer ihåg rätt...
|
|
|
Av Anneli Isaksson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 19.28
|
|
Vad jag vet har Marks häradsrätt registerats för perioden 1610-1750. Jag vet inte om deras register finns i Släktdatas databas. Själv har jag har haft kontakt med Arkiv digital för att eventuellt ta in mitt register hos dem någon gång i framtiden. Det kan ju vara bra att tänka på hur det kan bevaras för framtida forskare.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 20.25
|
De är på väg in i Släktdatas databas. Kikade på det tidigare idag. Om man vill lämna över registren till AD eller Släktdata. Kanske både och är en bedömningssak. Tänker inte orda så mycket om vilket man skall göra utan överlåter det åt uppphovspersonerna att avgöra. Användare får betala för att komma åt registren hos hos AD emedan det är helt gratis hos Släktdata. Registren blir ett försälningsargument för AD. Vad hände med registren om AD blir uppköpta och kundbasen därmed försvinner? Båda aktörerna kan läggas ner. Finns säkert lösningar på vem som skall administrera Släktdatas databas som finns på nätet. Jag kan fortsätta med ovanstående tankar men väljer att stanna där. Får vara upp till var och en hur de vill göra. Har också funnits en kontakt med AD och de register som jag är upphov till. Har dock avböjt överförning till AD.
|
|
|
Av Anneli Isaksson - Onsdag den 24 juni 2020 kl. 08.23
|
|
Hade inte tidigare tänkt på Släktdatas databas som ett alternativ för mitt register, det kan vara värt att tänka på. Det viktigaste är ju att det inte går förlorat. För närvarande är även mitt gratis tillgängligt så länge jag håller hemsidan igång.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 24 juni 2020 kl. 23.49
|
Man kan ju använda både AD och Släktdata. För användare är Släktdata gratis att använda och hämta register. Även att söka i. Hos AD får man lösa abonnemang för att komma åt registren. Båda aktörerna är inarbetade. Håller med dig att registren skall bevaras på något sätt. Det är säkert många register som gått förlorade på ett eller annt sätt.
|
|
|
|
|
|
|