|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 13.04
|
Det finns regionala databaser bestående i huvidsak av kyrkoboksregister lite varstans i Sverige. Värmland har sin. Tror den administreras av en släktforskarförening där. Halland har sin som släktforsarförening i landskapet administrerar. Tror en del av Halland var tänk skulle ingå i SSDD också och kanske gör till viss del. Kronoberg har sin och så vidare. Sitter och funderar på Skaraborgs län. Det känns som en vit fläck på kartan när det gäller register. Det är inte mycket som är täckt. Inte som jag vet i alla fall. Förutom Falköping. Släktforskarföreningen på orten har gjort register över födda, vigda och döda inom kommunen och samlat detta på en CD-skiva. Är det så att det finns register som inte är kända? I så fall vilka och var?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 juni 2023 kl. 23.08
|
Är register så ointressant för släktforskarsverige ?
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 26 juni 2023 kl. 12.40
|
Har vi inte tillräckligt med register? Jag är inte särskilt imponerad av vad som tillkommit på senare. Sveriges Dödbok 8. Den stjälper mer än den hjälper. Man kunde gott ha slutat vid 1860. Skivan innehåller en mängd felaktigheter och väldigt många ofullständiga poster. Källhänvisningar saknas. När det gäller ArkivDigital och deras register så är registret över Sveriges Befolkning 1800-1947 mycket märkligt ihopkommet och fullt av felaktigheter. En stor fördel är att det finns länkar till AD:s avfotograferingar av kyrkböckerna. AD:s övriga befolkningsregister tycker jag är alldeles utmärkta. DDSS:s avskrifter är utmärkta inte minst att de är länkade till SVAR:s avfotograferingar. Till sidan i flesta fall. Till volymen när sidnumrering saknas. Jag har använt PLF:s skivor en del, främst PLF-CD3. Bra ingångar till kyrkböckerna. En del läsfel men hygglig kvalitet. Källhänvisningarna kunde varit bättre. Jag har en sida med länktips till bland annat register. Med tyngdpunkt på register som finns att tillgå på Internet utan kostnad. Du och givetvis alla andra är välkomna med länktips. Jag sliter med vårt register över båtsmännen i Blekinge och Södra Möre. Det kommer en stor uppdatering - frågan är när.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 27 juni 2023 kl. 13.32
|
Registren får gärna bli fler. Det är mycket i källmaterialet som är obearbetat. Dessa register ser jag som ett hjälpmedel för att underlätta sökning i källmaterialet. Och visst finns det fel i alla register. Det finns mycket fel i källmaterialet också. Hur många register har du själv gjort som är felfria? Om du skulle hitta fel i i register. Påtalar du felet så att de kan rättas till?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 27 juni 2023 kl. 13.37
|
|
Sidan med länktips. Har du någon adress till den? Skulle vara intressat att se vad du sammanställt.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 21 mars 2025 kl. 11.48
|
|
SSDD har ju upphört med sin verksamhet och Riksarkivet har liksom administrationen av databasen. Sker det löpande nyproduktion av register i Skåne, Blekinge och Halland som sanere går till Riksarkivet/Släktdata ? SSDD:s område?
|
|
|
|
|
|
|