Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Hope Landin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2098) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 30 november 2008 kl. 16.34
Johan Peter Landin utvandrade ca 1851 till USA. Genom föräldrarnas bouppteckning fick jag information om att han bodde i Calmar, Iowa. Han gifter sig med en norska, Agnete Christianson och de får tre barn. Ett av barnen Peter Landin f. 1856 gifter sig med India och de får i sin tur också tre barn. Två av dessa barn intresserar mej särskilt:

Colin Wilson Landin f. 1857. Var kartograf och jag har fått en tidningsartikel som berättar om hans liv. Han dog i New York 21 oktober 1954.
Fråga 1. Han var gift och jag undrar om det fanns några barn?

Hope Landin f. 1893. Hon nämns i artikeln i samband med Colins död och då står det: Hope Landin, a character actress of Hollywood, Calif.
Fråga 2. Var Hope gift? Barn?

Jag sökte på nätet och hittade en förteckning över en lång rad filmer som hon medverkade i på 1940-1955. Hon var tydligen inte en av de stora skådisarna men tycks ändå ha kunnat försörja sig på sitt skådespeleri.

Fråga 3. Hur bär jag mej åt för att kunna få mer information om dessa två personer?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2100) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Söndag den 30 november 2008 kl. 18.14
Laila

Följande är hämtat från Ancestry.com (en betalsite)

Colin är född den 5 januari 1885, enligt WW1 draft card. Han bor i Denver , Colorado vid mönstringen, så gör också hans far

Hope Landin är född den 3 maj 1893 och avlider den 22 februari 1973 i Los Angeles enligt California Death Index. I Social Security Death Index framgår att hon tagit ut sitt Social Security Number i New York före 1951.

I California Voters Registry så står hon mellan 1946 och 1954 som Miss Hope Landin.

I census 1930 finns en intressant person, 36 år gammal, inneboende skådespelare i New York. Född i Minnesota av föräldrar från Iowa. Hon heter Hope L Kopfer, gift sedan 12 år (men ingen man synlig)

Ska kolla mer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2101) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Söndag den 30 november 2008 kl. 18.43
I census 1910 finns det en William B Kopfer i Denver, Colorado.

I WW1 draft framgår det att han mönstrar i Toledo, Ohio den 5 juni 1917. Hans fulla namn är William Buddie Kopfer, född 9 oktober 1890. Han är gift och har försörjningsplikt för hustru, mor och aunt. Han är Combustion engineer.

Och i census 1920 finns det en William B Kopfer, gift med Landin Kopfer, där uppgifterna stämmer med Hope. De bor i Toledo, Lucas County, Ohio. Inga barn

I census 1930 återfinns William B Kopfer boende i Batavia, Genesee county, New York tillsammans med sin mor och moster.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2102) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 30 november 2008 kl. 19.18
Mats

Jag har ett utdrag ur 1900 års census från Hennepin, Minnesota. Där finns fadern, modern och de tre barnen och Colin 15 år född i S. Dakota, systern Sarah 10 år och född i Minnesota, Hope 7 år också född i Minnesota. De bor i Minneapolis City.

Ett annat från 1910 och då bor de i Denver Ward 10, Denver, Colorado, samma famil och samma barn. Hope är 16 år, Sarah 20 åroch Colin 25 år.

1930 års census. Då bor fadern Peter Landin hos dottern och hennes man samt deras barn. Hope finns inte kvar och inte Colin heller.

Den där William B. Kopfer verkar intressant. Finns det vigselregister å Ancestry? Jag läste på nätet att före Hope kom till Hollywood så spelade hon teater i New York så hon har säkert bott där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Söndag den 30 november 2008 kl. 21.02
Laila

I census 1930 så är Colin inneboende på Manhattan, New York. Han är kartograf och Singel
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 30 november 2008 kl. 22.06
Jag har kopia på registration card till WWII. Där framgår att han är eller har varit gift och han bor på 304 E 42nd St.i New York. Frun verkar ha en annan adress 264 Lexington Ave.New York. Tyvärr finns det inget namn på frun utan bara mrs Colin Landin.
Han är self employed och yrke Map maker.

Tack för alla information du har givit mej. Nu återstår att se om man kan hitta mer om Hope och hennes filmkarriär.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Söndag den 30 november 2008 kl. 22.30
Enligt NYC Grooms index så gifter sig Colin W Landin den 11 september 1931 på Manhattan med Dorothy A Duggan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2113) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 01 december 2008 kl. 09.12
Tack så väldigt mycket!
Den artikeln jag talade om som publicerades i samband med Colins död 1954 nämner ju endast systern Hope, ingen hustru och inga barn. Kan de vara skiljda eller har hustrun ha avlidit? Det finns inget datum på detta Draft card men det bör vara från ca 1936 då han uppger att han är 51 år gammal.

Jag ser i artikeln att vid sin död så bor Colin på 230 East Fifty-first Street.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Måndag den 01 december 2008 kl. 18.20
Laila
Draften gjordes 1942, så det ska nog stå att han var 57 år gammal
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 01 december 2008 kl. 20.50
Ibland är det svårt att se skillnad på en 1 och en 7, så du har nog rätt.
Tack igen! Nyfiken om det finns mer information om Hope och hennes liv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2171) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 08 december 2008 kl. 23.16
Mats

Jag har fått tag på en bild av Hope Landin. Hon ser ut som mrs. Doubtfire.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2462) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Tisdag den 06 januari 2009 kl. 20.25
En följdfråga i anslutning till Hope Landin. Jag har fått en film från USA där Hope medverkade. Jag skulle vilja lägga ut sekvenser av denna film på min hemsida men är oklar över vad som gäller. Kan jag göra detta utan att råka illa ut. Filmen är inspelad 1948.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 06 januari 2009 kl. 21.46
Är det en spelfilm? Amerikanska filmbolag kan som bekant bli väldigt ilskna om de hittar något på nätet som de har upphovsrätt till.

Det finns något som heter Copyrightsidan. Hittar man inte svaret på sina undringar där, så går det också att ställa frågor.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)