Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Justina Emilia Olofsdotter (Olausson), till St. Paul, Minnesota, 1896
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2186) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Onsdag den 10 december 2008 kl. 21.40
Hej!
Jag undrar omdet är någon som kan söka efter min mormors syskon som utvandrade?
Karl Viktor Olausson F 1875-13-22, utv. 1893-08-04 till Quebec, Canada.Med fartyget Montebello.
Justina Emilia Olofsdotter(Olausson) F 1870-12-25. Utv 1896-05-29 till St.Paul, Minnesota med Fartyget Lucanio.
Vad hände med dom sedan dom kom dit och finns det någon stan där man kan söka eller är detnågon här som har möjlighet att söka för mig?
MVH Beka

(Ändrat av Beka den 10 december 2008 kl. 21.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2192) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Torsdag den 11 december 2008 kl. 00.09
Se också Kanada: Karl Viktor Olausson, till Quebec 1893. (Svara gärna där ang. honom.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2214) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Måndag den 15 december 2008 kl. 19.18
Hej! Jag söker uppgifter om min mormors syster Justina Emilia Olofsson (Olausson).
Hon är F:1870-12-25 i Naverstad, Bohuslän. Hon utv. 1896-05-29 till St.Paul, Minnesota med fartyget Lucanio.
Jag undrar vad som hände med henne sedan och om det finns några efterlevande?
MVH Beka
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Fredag den 29 juni 2012 kl. 17.26
Justina Emilia Olausson åker första gången till USA 1891-05-10 och återkommer 1895-05-03. Tillbaka till USA 1896-05-29. När hon kommer tillbaka 1895 har hon sällskap med sin bror Karl Viktor som hade rest ut 1893-07-21. Ytterligare ett syskon, Augusta, åkte 1899-05-10.

Detta var ju inte det du frågade efter men jag skall se om jag kan hitta henne i amerika census 1900. Om jag finner något så återkommer jag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Fredag den 29 juni 2012 kl. 18.22
Jag hittar systern Augusta som reste 1899-05-10 och ankommer till New York 1899-06-02. Hon anger då att hon skall till systern Julia i New York. Uppenbarligen har Justina Emilia ändrat sitt namn till Julia. Hon reser med fartyget S.S. Norge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12197) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Fredag den 29 juni 2012 kl. 21.00
Hej Laila!
Blev verkligen förbluffad att se att någon har börjat sök eftersom det var 2008 när jag sökte. Det skulle vara jätte roligt om du har lust och tid att söka vidare på mina släktingar i USA på mammas sida. Jag har fått lite material av Kent J. med foton på var föräldrar hemmet låg någonstans och en hel del om Fagerhult hur det var förr och hur det är nu. Jag skall åka upp till Bohuslän och se mig omkring med hjälp av kanske Kent eller dig.
På min pappas sida så hade jag tre av pappas bröder som åkte "över" på 1920-talet. Jag har tre kusiner kvar där och som jag har kontakt med och dom har även varit här och hälsat på ett par gånger.
Jag har även en dotter som bor i Vista CA sedan 15 år.

Ha en trevlig helg!
Bertil.
(här ösregnar det i Vallda)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12198) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Fredag den 29 juni 2012 kl. 22.52
Som tröst kan jag säga att det regnar i Bullaren med. Har du varit inne på min hemsida om emigrationen till Amerika, Canada och andra länder? Kent är en bättre guide än jag eftersom jag är inflyttad bulling. Jag har bott i Göteborg hela mitt liv fram till min pensionering från universitetet.På Bullaredagen, sista lördagen i juli kommer två böcker om Bullaren att presenteras. En av Konglig Bohusläns regement, Bullarens kompani och en om emigrationen till Amerika.

För att kunna hjälpa dig så skulle jag behöva mer informaiton. Vet du inget med om Justina Emilia eller Julia som hon tydligen kallade sig i USA? Inga brev hem till Sverige, foton osv. Jag glömde at nämna att när karl Viktor kom tillbaka så gifte han sig senare i Lier i Norge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12211) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 22.30
Hej Laila!
Jag har inte varit inne på din hemsida ännu, men det blir nog tillfälle imorgon.
Några brev eller foton har jag inte för jag var ju för ung på den tiden. Jag fick ju mest veta om min mormor när hon hade gift sig och flyttat till Värmland. Mamma berättade en hel del om mormor och att hon flyttade till Norge och jobbade där en tid. Det var mycket hon berättade för mig när hon jobbade som piga på en stor gård i Älvenäs.
Det som jag ångrar idag är att jag inte intresserade mig för det hon berättade för mig hur livet var på den tiden. Jag tyckte på den tiden att det var mest jobbigt att lyssna på vad hon sade. Fan, vad jag ångrar det idag....
Likadant på min pappas sida men där har vi en kusin Maj-Brith Andersson,Leksand som du säkert har sett här...

Jag är som du fast nästan göteborgare.
Jag är född och uppvuxen i Jonsered.

Ha det gott Laila!
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)