|
|
Av Raoul Murman (Rollex) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 12.00
|
Jag skulle gärna vilja veta lite mer vem denne sjökapten Axel Nyborg var för att försöka komma vidare att hitta evt fadern till en liten pojke född i Göteborg 1912 detta är ett klipp jag funnit på nätet. "varpå Göteborgs Morgonpost 8 april 1931 meddelade att "slottet" skulle rivas. Beskedet skapade en stark opinion mot beslutet och medel samlades in till en lindrigare reparation och bjöds ut till salu. Sjökapten Axel Nyborg blev nästa ägare av "slottet", och bekostade en modernisering samt ombyggnad, med ambitionen att bevara det ursprungliga. Samtidigt så revs det så kallade "Liljegrenska huset", som låg direkt intill och hade fungerat som "slottets" brandmur. Men, den gamle sjökaptenen omkom i en bilolycka i New York och några år därefter köptes "slottet" av dess siste där boende ägare, assesor Ulf Grapengiesser, och en ny renovering företogs." mvh Raoul
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 13.50
|
Hej, På CD:n sveriges befolkn. 1900 - Gbg o. Bohus län, fanns denne Axel Nyborg: Post 225693 Nyborg, Axel Walfrid f. 1873 i Göteborgs garnisonsförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) Ogift man, ensam i familjen Kvarstående obefintliga sedan 1891-1900 Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) Födelseort i källan: Göteborgs garnisonsförsamling Göteborgs och Bohus län Det fanns även på 1890 CD:n en båtförare som hette Axel Nyborg, men han var född 1838 och bodde i Landskrona 1890. Jaktslottet har varit krog bl.a. och flyttades från sin ursprungliga plats på Otterhällan. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Raoul Murman (Rollex) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 14.00
|
Jo dessa uppgifter hade jag men inte vem av dessa som kunde vara Axel Nyborg som ägde huset och sedan omkom i en bilolycka i USA
|
|
|
|
|
|
|